aqua safe till räkor?

#1 - 24 september 2008 07:35
Använder aqua safe och cycle när jag byter vatten till fiskarna. Använder ni något till räkkaren?
#2 - 24 september 2008 07:58
Jag använder Aquatan i mina räkkar, funkar utmärkt hos mig.
#3 - 24 september 2008 08:04
Jag vet i alla fall att Alf Persson varnar för att använda Aquasafe när man odlar Moina vilket kanse kan vara en liten tankeställare.
#4 - 24 september 2008 08:12
Ok tack för svar.
#5 - 24 september 2008 08:21
En fråga till.
Har 13 st dvärgräkor i ca 40 liter och tänkte byta ca 10 liter med ung 10 dagars mellanrum. Kan det vara lagom?
#6 - 24 september 2008 09:00
maggan55 skrev:
En fråga till.

Har 13 st dvärgräkor i ca 40 liter och tänkte byta ca 10 liter med ung 10 dagars mellanrum. Kan det vara lagom?

Hej, jo det kan vara lagom men det spelar ju också roll hur länge karet varit igång. I början behöver man inte byta så mycket och sen bör man byta mer...

Jag tycker mig ha märkt att de inte gillar Aqua Safe.. De brukar oftast simma mot vattnet när man byter, komma upp och känna på strömmen.. Men om man häller på Aqua Safe så flyr de undan och gömmer sig... :( ;)
#7 - 24 september 2008 09:16
Jessa

Kollad på dina kar på din hemsida....

Va de för mot på det långa räkkaret?
#8 - 24 september 2008 10:02
Tack igen! Nu byter jag vatten och struntar i alla medel.

Tur att man hittat hit, jag har fått jättemånga bra tips här genom att läsa.
#9 - 24 september 2008 12:21
maggan55 skrev:
Tack igen! Nu byter jag vatten och struntar i alla medel.

Tur att man hittat hit, jag har fått jättemånga bra tips här genom att läsa.

Ja, det har sparat många små liv och mycket pengar, blod, svett och tårar att man hittade Zoopet... ;)
Bilagor:
#10 - 25 september 2008 03:54
Har också upplevt att räkor flytt aquasafe, JBL's vattenberedningsmedel Stress-Coat/Zyme (eller vafan det nu heter) har dock funkat fint. Men har man lite koll på kranvattnet och ett inkört akvarium så är ju massa kemikalier i mitt tycke ganska överflödigt.

//C
#11 - 25 september 2008 07:06
Har också upplevt att räkor flytt aquasafe, JBL's vattenberedningsmedel Stress-Coat/Zyme (eller vafan det nu heter) har dock funkat fint. Men har man lite koll på kranvattnet och ett inkört akvarium så är ju massa kemikalier i mitt tycke ganska överflödigt.//C

Ja, de verkar så lyckliga när de får friskt vatten så det känns bara supertaskigt att slänga en massa grönt kemikalie i ansiktet på dem.. :D
Jag upplever inte några förluster på grund av vattenbyten med undantag för riktigt nyfödda japanska crystalbebisar... ;) Då kan man hoppa över vattenbytet den veckan eller byta mindre vatten oftare..
#12 - 25 september 2008 07:45
Rickeboy skrev:
Kollad på dina kar på din hemsida....

Va de för mot på det långa räkkaret?

Här har du info om mitt kar:

http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=395
#13 - 25 september 2008 11:23
Väldigt intressanta mått på ditt akvarium..

Annons