Aquael 1100 låter för mycket!

#1 - 17 juli 2011 19:57
Har nu köpt 2 säckar julas blästersand och gjort ett stort vattenbyte i 180karet. Behöll endast 10liter.

Nu är det så att pumpen som jag haft tidigare (en aquael som pumpar 1100l/h), låter något hemskt mycket. Svårt att sova på nätterna. Den enda andra pumpen jag hade som är riktigt tyst var en fluval2. Nu är det tyst och lugnt. Men den är ju alldeles för liten för mitt 180liters.

Kan jag ha fluval2 ändå, och bara göra rent filtret oftare? Eller måste jag köpa en ny pump? Kan verkligen inte ha kvar Aquael'en längre.

Tips på någon bra pump som inte är alltför dyr att ha i annars?
#2 - 17 juli 2011 22:55
den är för liten. det handlar inte om att rengöra. rengöra ska man nästan aldrig göra. för då sabbar man ju bakteriekulturen.

jag skulle köpt ett nytt filter. bara att ut o leta på hemsidorna hos olika akvariebutiker såsom pwss.se och guldfiskenzoo.se efter ett filter som pumpar minst 3 gånger akvariets volym i timmen.
#3 - 18 juli 2011 00:23
Jo, jag förstod att det var för litet. Kan jag få aquael'en att låta tystare på något sätt? Det låter från slangen som hänger ut, inte från själva pumpen. Har provat att byta slang, men utan resultat tyvärr. Annars får jag sticka ner till djuraffären nästa vecka.
#4 - 18 juli 2011 00:33
meh. kasta slangen! den gör ingen nytta alls. de där bubblorna som blir drar bara ut koldioxid från vattnet o därmed dödar dina växter. syresättningen av vattnet sköts av att du har ytrörelse.

kasta slangen så blir det säkert tystare.
#5 - 18 juli 2011 00:41
Okej, så den funkar utan slang? Säkert? För utan slang får jag inget vattenflöde eller bubblor såvitt jag har sett= ingen ytrörelse. Ska jag slänga slangen och dra i min syrepump och sten istället? (för att få rörelse alltså)
#6 - 18 juli 2011 05:54
vattenflöde har du nog såvida pumpen fungerar som den ska.
om möjligt rikta utblåset lite mot vattenytan så att den typ blåser ut vattnet mot vattenytan om du tycker det är för lite ytrörelse istället för att sätta i massa luftbubblor...

bubblor må kanske se fint ut i dina ögon men tyvärr så tar det död på växterna i längden genom att som han innan sa driva ur kolsyran ur vattnet.
bästa är om du kan få pumpen at göra ytrörelsen genom att t.ex rikta utblåset lite uppåt så den blåser ut mot ytan om utblåset är under vattennivån.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 juli 2011 09:08
Cigaro skrev:
Okej, så den funkar utan slang? Säkert? För utan slang får jag inget vattenflöde eller bubblor såvitt jag har sett= ingen ytrörelse. Ska jag slänga slangen och dra i min syrepump och sten istället? (för att få rörelse alltså)

Syrepump och syresten kan man ha om man inte har växter i akvariet eftersom det driver ut CO2 (växtnäring). Bubblorna som kommer från ett innerfilter är mest en dekorativ sak som också driver ut CO2 som flera redan sagt.
Vattenflöde får du väl ändå - vad menar du med det?
Som Uffelpuff etc. skriver rikta utblåset mot vattenytan så får du ökad syresättning i akvariet om det nu behövs
#8 - 18 juli 2011 09:40
om du inte får något flöde ur pumpen så är den kanske helt pajj. den där slangen är som sagt rät onödig. ( förstår verkligen inte varför de skickar med den)
#9 - 18 juli 2011 09:41
heey cigaro. katrineholm? ska dit idag. :)
#10 - 18 juli 2011 11:04
Aquael brukar skicka med en flödesriktare "sked" till alla sina filter och med den kan du rikta upp strålen så du får mer ytrörelse!
#11 - 18 juli 2011 12:47
Okej, jag ska testa att ta bort slangen och köra utan, jag har en flödesriktare på pumpen med :)

Hannesc: Haha vad ska du göra i min byhåla då? :D
#12 - 18 juli 2011 18:51
Nu har jag satt i Aquael 1100 igen och det funkar kanon. Känner mig korkad nu efteråt som inte fattade att den kunde gå utan syreslang haha! Tack för all hjälp!
#13 - 26 juli 2011 23:52
haha skönt att det gick bra.

jag pluggade där 07-09. o har massa vänner kvar där nu. spå jag var uppe o hälsa på marielle, robban, klara o henke för att nämna några :D

Annons