[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]De två vanligaste orsakerna är:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]1) För mycket mat[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]2) För mycket fisk[/FONT][/COLOR]
För mycket mat kan vara möjligt, men detta har varit så innan när jag var bortrest då mina föräldrar matade ganska för mycket antar jag. Men jag kom tillbaka för ca. 1 månad sedan och matar 1 gång varje dag. Men betyder det att det finns massa mat rester som jag inte kan se?!
PS: Jag har ganska många amanoräkor ca. 15st, hjälper dem inte med mat resterna?! :)
Gällande för många fisk så kan jag flytta till ett annat kar efter att jag startar den och testar med mindre matning, men det konstiga är att jag hade haft mer fiskar innan och det blev inte så. Kan det vara möjligt att jag har en död fisk som jag inte kan se var den är?!
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Det kan enkelt testas. Om nu fiskarna är i gott skick, så kan man helt enkelt strunta i att ge dom mat i 3-4 dagar. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Så, efter nästa rengöring, låt bli att ge mat. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Visar det sig att den inte kloggar igen, så har du svaret, dvs för mycket mat. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Lösning = dra ner på maten dramatiskt[/FONT][/COLOR]
Yes jag kan börja från och med i morgon och testa dem var fjärde dag och se hur det blir.
Är det någon speciell mat du tycker kan vara bättre än det andra?! Har all sorts mat hemma såsom frystfoder, flingfoder, mattabletter m.m.
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Kloggar den igen, så har du oxå svaret, fast då är svaret för mycket fisk. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Då får man antingen dra på med mer filterkapacitet, eller helt enkelt göra sig av med fisk (eller skaffa större kar....)[/FONT][/COLOR]
Ja jag börjar med att starta karet som jag har liggande och flytta några fiskar. Men detta efter att jag testar matningen :)
Tack för hjälpen