AquaEl quartet

#1 - 22 april 2008 08:58
Jag ska nu äntligen få tummen ur och köpa ett 375-liters akvarium, och har fastnat för Aquael's quartet 150. Funderade mellan välvd eller rak framsida, men fick precis svar från Simontorp (mycket bra och snabb service!) att endast den raka kan fås med fler än 2 lysrör. Så det lutar åt en sådan! Nu till min fråga; är det någon här som möjligtvis har en bild på hur möbeln till denna ser ut? På internet har jag endast hittat bild på den välvda (jättesnygg) och en bild på den raka fast till ett litet akvarium, som bara var en tråkig kloss. Anar dock att den är snyggare till ett 150cm långt akvarium, men vill inte beställa en osedd möbel...
Hoppas någon kan hjälpa mej!
/Erika
#2 - 22 april 2008 13:36
Det här är ett akvarium jag också tänkt köpa i sommar. Men jag trodde bara det fanns plats för två lysrör? Skulle vara väldigt bra om det fanns plats för fyra stycken eftersom jag tänkt mig ha rätt mycket växter i mitt kar.
#3 - 22 april 2008 15:09
AAHH!!!! Jag blir GALEN!!! Hur svårt ska det vara att hitta tillräckligt med ljus till ett amatör-växtkar??? Såjasåja, nu lugnar jag mej...

Jag pratade med Simontorp imorse, de sa att man kan specialbeställa med upp till 8 lysrör till den raka quartetten, fantastiskt tyckte jag! Dessutom finns det redan i lager så leveransen skulle inte ta längre tid. Nu har det dock kommit fram att de inte längre har ramper som klarar mer än 18w-lysrör. Det kraftigaste de har är alltså 18 x 8 watt till ett 375-liters, och denna specialbeställning skulle kosta ca 7000 extra... Suck... Jag hade ju inte räknat med att lägga 7000 extra på en ramp... Jag är ingen expert alls, men skulle vilja ha lite avancerade växter. Mitt enda krav på akvariet är att det ska finnas 4 lysrör med någotsånär ljusstyrka som gärna matchar möbeln till en hyfsad peng, men detta finns uppenbarligen inte? Eller är det jag som missuppfattat hur mycket ljus man bör ha? Ujuj, jag som var så glad att jag hittat ett som är både fint och bra pris... Nu vet jag inte alls vad jag ska beställa... Jaja, det löser sej!
/Erika

Annons