Aquael Turbofilter låter

#1 - 15 september 2015 19:00
Efter lite eftersökningar köpte jag ett Aquael Turbofilter 1500 till mitt 200-literskar. Dock har vi problem med att det låter. Inte alltid, men ofta. Det hörs tydligt typ 7-10 meter bort och det ytterst irriterande. Filtret ska vara tystgående för sin storlek och jag vet ju att det är lite tystare ibland... Någon som varit med om detta?

" target="_blank">
är hur det låter, men det är -kanske självklart- lite dovare utanför karet och när locket ligger på.
#2 - 15 september 2015 20:03
Aj usch så ska den verkligen iiinnte låta... De är helt klart motiverat med en reklamation!
#3 - 15 september 2015 20:34
Åhå. Rackarn's! Då får vi ta med den tillbaka till butiken! Tack! :)
#4 - 16 september 2015 19:03
Var in till butiken idag. Eftersom de är så underbara på det där stället så hjälpte han mig först att försöka hitta felet.

Vi hade tydligen inte vågat plocka isär hela, men visade sig att innanför impeller och stången den satt på, så hade små sandkorn slunkit in. När han hade fått ut det så hoppades vi att det skulle gjort susen. Dock kvarstod ljudet och vi behövde trots allt byta hela motorn.

När vi fick igång nya motorn så inser vi att den låter tystare än den andra gjorde ens från start. Motorn måste varit konstig från början. Sandkornet gjorde kanske inte saken bättre (felet förvärrades ju med tiden) men varför felet uppstod från början vet jag faktiskt inte.
#5 - 17 september 2015 16:36
Hade samma med ett jag fått begagnat men det skulle inte vara så gammalt.. har andra så vet att de i princip är ljudlösa. Ledsnade o hivade ut det tillslut faktiskt...

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
#6 - 21 september 2015 10:02
Hmm... Undrar vad som orsakar det. Eftersom jag hört samma sak när jag läst om det innan köpet (dvs att dom ska vara ljudlösa i princip) så är frågan om vi bara drabbats av måndagsexemplar eller om det finns något som gör att dom beter sig så.
#7 - 21 september 2015 19:24
Det jag har kommit underfund med är att de samlar luft i impellerhuset som den inte kan göra sig av med och när det uppstår en luftficka så börjar impellern skramla!! Man kan komma runt det problemet om man sätter på diffusermunstycket, då skapas det ett högre tryck och luften pressas ut, men tyvärr så får du mycket sämre flöde från pumpen...
#8 - 22 september 2015 10:24
Det skulle iofs fungera att dra upp styrkan iom att jag inte ens har det på halv styrka nu; har ju bara ett 200-liters som jag kör den i. Däremot är jag inte ett dugg sugen på att köra med diffusorn. x) Men konstigt att en del tycks drabbas av det medan andra inte gör det!? :O
#9 - 22 september 2015 13:07
tazzrat skrev:
Det skulle iofs fungera att dra upp styrkan iom att jag inte ens har det på halv styrka nu; har ju bara ett 200-liters som jag kör den i. Däremot är jag inte ett dugg sugen på att köra med diffusorn. x) Men konstigt att en del tycks drabbas av det medan andra inte gör det!? :O
Ja det är konstigt... men prova med diffusern men sätt inte på luftslangen, då kommer inga bubblor!
#10 - 22 september 2015 16:08
Nu känner jag mig jättedum; trodde det VAR diffusorn. x) JAg behöver nog plugga på lite känner jag. :)

Annons