Aquael UNI filter eller Fan filter

#1 - 8 augusti 2008 08:09
Köpte nämligen ett Aquael Fan filter 3+, men de hade slut på den och vill erbjuda mig ett UNI Filter 750 istället. SKa jag gå med på det?

Har nämligen skärt en bit filtermatta så jag får 1,377 L filtermassa istället för 0,5 L som Fan 3+ har orginal. Jag brukar ta bort plast höljet och montera dit ett större filter som är lika bred som pumpens huvud.

Problemet är ju, kommer filtret passa Unifiltret?
#2 - 8 augusti 2008 08:48
Uni har andra typer av upphängning för sitt filtermedia, flera kassetter.
Betyder egentligen att du får ta en storbit filtermatta och göra två hål i istället för ett.
#3 - 8 augusti 2008 11:12
unifilter är tystare....
#4 - 8 augusti 2008 11:23
Dessutom är både fan3 och ett uni750 alldeles för svaga för att proppas med över en liter filtermedia, genomströmmningen kommer att vara så låg att vattnet inte kommer att strömma genom allt filtermaterial utan snarare leta sig fram där det minsta motståndet finns varpå syrenivån kommer att sjunka i dom delar som inte är genomströmmade och bilda döda zoner.
#5 - 8 augusti 2008 13:09
Gaffel skrev:
Dessutom är både fan3 och ett uni750 alldeles för svaga för att proppas med över en liter filtermedia, genomströmmningen kommer att vara så låg att vattnet inte kommer att strömma genom allt filtermaterial utan snarare leta sig fram där det minsta motståndet finns varpå syrenivån kommer att sjunka i dom delar som inte är genomströmmade och bilda döda zoner.
Jag har båda dessa filter och kör unifilter 500 med 1L filtermatta och den drar jämt över hela ytan och har gått 6 månader nu utan minskat flöde och perfekt rening så det du säger gaffel är fel!
#6 - 8 augusti 2008 17:07
Kör du en oxydator i samma kar som du kör dina filter?
#7 - 8 augusti 2008 18:19
Gaffel skrev:
Kör du en oxydator i samma kar som du kör dina filter?
Nej ser inget behov av det eftersom pumpen syresätter fullt tillräckligt, i sötvatten med fiskar som inte kräver kraftig cirkulation klarar man sig gött med 500L/tim i ett 100 liters! i ett annat 110 liters kör jag tetratec med ca 300L/tim och 4L filtermatta till en hiskelig mängd segelfenor med väldigt gott resultat och då matar jag på bra också:)
#8 - 8 augusti 2008 18:41
ne nu lägger jag ner det här med Aquael Fan filter 3 +
Fick hem den tredje Fan filtret nu å den läckte också i plasten på toppen.
Hur dålig kvalitet kan det va!!!
#9 - 8 augusti 2008 19:02
brainstorm skrev:
ne nu lägger jag ner det här med Aquael Fan filter 3 +

Fick hem den tredje Fan filtret nu å den läckte också i plasten på toppen.

Hur dålig kvalitet kan det va!!!
Men hallå!!! den är inte tät och inte heller meningen, 99,99% av vattnet åker ut genom utblåset och det lilla som möjligen sipprar ur toppen är också filtrerat och ska ut i karet:) ofatt
bart att inte butiken reagerade:D
#10 - 8 augusti 2008 19:46
Hur kan det vara ok, att det läcket ut vatten?
Jag har ett Aquael Fan filter 1+ som inte läcker alls.
#11 - 8 augusti 2008 19:47
Aquael är ju inte direkt state of the art så man får nog vara himla nöjd om det bara läcker i locket, smakar det så kostar det..
#12 - 8 augusti 2008 20:23
brainstorm skrev:
Hur kan det vara ok, att det läcket ut vatten?

Jag har ett Aquael Fan filter 1+ som inte läcker alls.
det beror på att det är mycket mer tryck i fan 3 och om du drar ner flödet med vredet så sipprar det från toppen men det beror på att den inte har tätningspackningar och är vridbar MEN detta påverkar inte filtrets preststanda ett dugg och inget att haka upp sig på eftersom det inte handlar om att vattnet passerar bredvid filtermaterialet (som tex eheim aquaball) och dessutom ska hela pumpen vara nersänkt! menar du annars att det är dåligt tryck från utblåset? Jag har också eheims kraftpaket och är inte på nått sett mer nöjd med det, går inte att vrida utblåset, sunkig upphängning och bökig att ta bort för rengöring eftersom man måste ta bort filtermodulerna i vattnet för att kunns få bort pumphuvudet från fästanordningen... otroligt att eheim inte kunnat lösa det bättre!
#13 - 8 augusti 2008 20:30
ne, dåligt tryck är det väll inte direkt, tyckte mest att det var konstigt att det inte var bättre kvalitet. Får se om jag behåller det eller inte. Fick ett samtal idag där en kompis hade ett ytterfilter över utan tillbehören som jag skulle få. Får bara köpa tillbehören själv, kan väll inte kosta så mycket? Vad behöver jag för grejer, (helt nolllstäld på ytterfilter) Vet ej än vad det är för filter men ett ytterfilter är väll bättre?
#14 - 8 augusti 2008 21:05
Där har vi nog delade meningar[:o] jag har haft deras filter i dryga sju år och jag tycker de håller en hög och jämn kvalite på sina pumpar! av de olika innerfilter jag testat (fluval, eheim, hydor, tetratec) så är aquael sammanslaget den pump jag föredrar;) .... Fast kan du lägga vantarna på ett ytterfilter så är väl det det bästa!
#15 - 9 augusti 2008 10:34
AquaEl har faktiskt fått förfrågningar om varför det läcker ut vatten runt plastkåpan.
De håller på att ta fram en lösning.
Anser AquaEl vara ett av de bättre på marknaden då de trots allt efter återförsäljare och användare även ändrat på filterkassetten och insugsrörets anordning.

Jag använder själv fan3+ och hade samma problem med att det läcker från toppen, löste det med en O-rings packning.(5kr)
#16 - 9 augusti 2008 11:48
Va iväg idag å lämnade tillbax den, fick nämligen ett Eheim 2236 ytterfilter. Är det nått att ha?
#17 - 9 augusti 2008 12:11

Jag använder själv fan3+ och hade samma problem med att det läcker från toppen, löste det med en O-rings packning.(5kr)
hur fick du dit o-ringen under kåpan? den går ju inte att ta bort på plusmodellen...
#18 - 9 augusti 2008 12:15
brainstorm skrev:
Va iväg idag å lämnade tillbax den, fick nämligen ett Eheim 2236 ytterfilter. Är det nått att ha?
absolout, det är ett ecco filter och är väl inte ett av eheims mest kraftfulla men bra iallafall:)
#19 - 9 augusti 2008 13:12
Nu har jag fyllt ytterfiltert med lite olika material. är de olika lagren rätt?

Jag börjar med korgen längst ner.

1: Makaroner i botten och ungefär 1 cm lager grov filtermatta ovanpå.
2: Substrat bollar tror jag det heter
3: Aktivt kol
4: Grov filtermatta, Finare filtermatta, nån sorts bomull till akvarium
#20 - 9 augusti 2008 13:54
åheim skrev:
Nej ser inget behov av det eftersom pumpen syresätter fullt tillräckligt, i sötvatten med fiskar som inte kräver kraftig cirkulation klarar man sig gött med 500L/tim i ett 100 liters! i ett annat 110 liters kör jag tetratec med ca 300L/tim och 4L filtermatta till en hiskelig mängd segelfenor med väldigt gott resultat och då matar jag på bra också:)

Pumpen syresätter ingenting men med en tillräckligt kraftig pump och god ytcirkulation syresätts vattnet och det är det syresatta vattnet som med tillräckligt god fart ska passera genom filtermediet för att syresätta nitrobacter, nitrosomas och annat för att dessa ska trivas och göra sitt jobb, att sen du av alla människor håller "en hiskelig mängd" gibbisar i ett 110 liters utan cirkulation förvånar mig.

brainstorm skrev:

Gör om och gör rätt, ta bort allt och ersätt med ppi10 filtermatta klippt i tärningar, har du precis medicinerat ska du inte blanda kolen med övrig filtermedia utan köra med enbart kolen i kanistern.
#21 - 9 augusti 2008 13:57
brainstorm skrev:

Gör om och gör rätt, ta bort allt och ersätt med ppi10 filtermatta klippt i tärningar, har du precis medicinerat ska du inte blanda kolen med övrig filtermedia utan köra med enbart kolen i kanistern.
#22 - 9 augusti 2008 13:58
åheim skrev:

Pumpen syresätter ingenting men med en tillräckligt kraftig pump och god ytcirkulation syresätts vattnet och det är det syresatta vattnet som med tillräckligt god fart ska passera genom filtermediet för att syresätta nitrobacter, nitrosomas och annat för att dessa ska trivas och göra sitt jobb, att sen du av alla människor håller "en hiskelig mängd" gibbisar i ett 110 liters utan cirkulation förvånar mig.

brainstorm skrev:

Bilagor:
#23 - 9 augusti 2008 14:03
så kolen har ingen nytta? Om man inte har medicenerat.
Så jag kan ta bort kolet och ersätta det med tex Substratbollar?
#24 - 9 augusti 2008 14:04
Menar du biobollar eller ehfi substrat pro
Mediumgrov filtermatta(ppi10)är oslagbar men visst kör du på, ta bort alla finfilter och filtervadd bara.

Kolen snor även näringsämnena i tex pmdd så spar den till efter ev medicinering.
#25 - 9 augusti 2008 14:06
Mediumgrov filtermatta(ppi10)är oslagbar men visst kör du på, ta bort alla finfilter och filtervadd bara.

Kolen snor även näringsämnena i tex pmdd så spar den till efter ev medicinering.
#26 - 9 augusti 2008 14:17
Gaffel skrev:

Jag menar Eheim Substrat Pro.

Så jag kan ta bort Kolet alltså och ersätta det med Eheim Substrat Pro, dvs 2 korgar med det.
#27 - 9 augusti 2008 14:26
Gaffel: Nej inte pleco utan segelnfensmolly, och de ska i väg om några veckor till butik;) Trodde nog du skulle fatta när jag skrev "pumpen syresätter" men jag överskattade dig nog:D
#28 - 9 augusti 2008 14:38
åheim, har du något förslag hur jag ska placera i de olika korgarna? och vilken ordning ska de ligga i?
#29 - 9 augusti 2008 14:47
Vilket är bäst sett underifrån:

Makaroner
Grov filtermatta
Eheim Substrakt Pro
Grov filtermatta
Finare filtermatta
Ännu finare filtermatta
Akvariebomull

eller

Makaroner
Grov filtermatta
Eheim Substrakt Pro
Eheim Substrakt Pro
Finare filtermatta
Ännu finare filtermatta
Akvariebomull

eller finns det något bättre förslag?
Har guldfiskar...
#30 - 9 augusti 2008 15:07
Alt. 2 Fast bättre att ersätta den fina med grov matta och sen bara ev. filtervadd högst upp!
#31 - 9 augusti 2008 22:03
Skippa vadden samt "ännu finare filter", med så hög belastning sätter den bara igen systemet.

Kör själv med enbart ppi10 matta i alla mina filter och det är inte mycket till partiklar som seglar omkring i mina baljor fastän jag kör mycket flytväxter.

Annons