Aquael Uni Max 700 fråga..

#1 - 1 november 2007 15:23
Gubben min har ett Aquael Uni Max 700(tror jag att det stod på lappen) ståendes, jag fick överta hans lilla 180 Liters akvarium som har ett fluval 3 innerfilter i just nu, kan jag använda detta ytterfiler till akvariumet? Eller blir det för stor kapacitet? Kan nada om filter.

Har läst och letat men inte hittat något om just detta filter här på forumet, använde även sökfunktionen.[:-65]

Mvh Lotta
#2 - 1 november 2007 15:30
Ramnissan skrev:
Gubben min har ett Aquael Uni Max 700(tror jag att det stod på lappen) ståendes, jag fick överta hans lilla 180 Liters akvarium som har ett fluval 3 innerfilter i just nu, kan jag använda detta ytterfiler till akvariumet? Eller blir det för stor kapacitet? Kan nada om filter.

Har läst och letat men inte hittat något om just detta filter här på forumet, använde även sökfunktionen.[:-65]

Mvh Lotta

Har precis installerat en likadan pump till mitt 720L akvarium *Hehe*
Men det ska gå att reglera kraften på pumpen vad jag vet.. Annars kan du kompensera den lilla fluval 3an med ett innerfilter också som kostar runt 200kr :)
#3 - 1 november 2007 15:37
Ramnissan- jag tror nog att fiskarna skulle blåsa bort.
Så här ser faktan ut om AquaEl UniMax 700:
1400 liter/timmen.
38 watt.
Akvarium upp till 700 liter.

Det går eventuellt att strypa med flera strilrör för ut och också om det finns avstängningskranar så kan man variera flödet något.
Eller en annan metod är att ha minst 1½meter från akvariekanten till pumphuvudet.

Själv så skulle jag nog vilja säga att det iallafall är för kraftigt för 180liter.
375liters akvarium och uppåt skulle nog kunna funka.

AquaEl gör annars bra filter och jag skulle kunna tänka mig att ett Aquael UNI MAX 250 skulle passa bättre.
Annars får du väl köra på ditt fluval3+ så länge.

Hade du tänkt att ha mycket fiskar eller några fiskar som skitar ner någe så skulle jag nog även skrota fluval3+ och satsa på ett ytterfilter AM Top filter 3335 eller Fluval 204.
#4 - 1 november 2007 15:38
Ja gubben köpte det till sitt 720L, men bytte till ett annat, så nu står det bara där och skräpar. Fast jag vill ju inte att fiskarna ska blåsa bort för mig heller..*S*.. Nackdelen med att sätta i ett innerfilter till är ju att det tar plats från fiskarna som jag vill ha också.
#5 - 1 november 2007 15:43
firefox75 skrev:
Ramnissan- jag tror nog att fiskarna skulle blåsa bort.

Så här ser faktan ut om AquaEl UniMax 700:

1400 liter/timmen.

38 watt.

Akvarium upp till 700 liter.

Det går eventuellt att strypa med flera strilrör för ut och också om det finns avstängningskranar så kan man variera flödet något.

Eller en annan metod är att ha minst 1½meter från akvariekanten till pumphuvudet.

Själv så skulle jag nog vilja säga att det iallafall är för kraftigt för 180liter.

375liters akvarium och uppåt skulle nog kunna funka.

AquaEl gör annars bra filter och jag skulle kunna tänka mig att ett Aquael UNI MAX 250 skulle passa bättre.

Annars får du väl köra på ditt fluval3+ så länge.

Hade du tänkt att ha mycket fiskar eller några fiskar som skitar ner någe så skulle jag nog även skrota fluval3+ och satsa på ett ytterfilter AM Top filter 3335 eller Fluval 204.

Ja jag läste det på någon sida som säljer filter, det är ju en väldig kapacitet för ett litet akvarium:) Får nog kika på mindre ytterfilter iallafall, ville vara liiite snål när vi ändå har ett som bara står:) Eller också köper jag ett 375L akvarium direkt..*S*.. Men vill ha ett ytterfilter oavsett om jag har ett 180L akvarium eller större. Har fått för mig att detta är lättare att få balans med än innefilter, kan ju iofs ha fel. Inte helt ovanligt när jag håller på att lära mig nya saker:)
#6 - 1 november 2007 17:01
Att få balans i ett akvarium hänger inte bara på bra filtrering.
Storleken har betydelse- stort akvarium bättre balans
Fiskarna både antal och storlek som vuxna.
Substrat samt övrig inredning.
Filtrering.
Växter.

Jag skulle nog råda dig till att köpa ett nytt ytterfilter.
För det ytterfilter som står o dammar idag kommer du om du sätter ut en annons få sålt och kan sen köpa 3st ytterfilter som passar din akvarie storlek.
Fluval 204 är bra samt även am-top, tetratec.

Eller köp ett nytt större akvarium typ 375liter eller större typ 425liter eller 540liter om ekonomin tillråder.
#7 - 1 november 2007 17:51
firefox75 skrev:
Att få balans i ett akvarium hänger inte bara på bra filtrering.

Storleken har betydelse- stort akvarium bättre balans

Fiskarna både antal och storlek som vuxna.

Substrat samt övrig inredning.

Filtrering.

Växter.

Jag skulle nog råda dig till att köpa ett nytt ytterfilter.

För det ytterfilter som står o dammar idag kommer du om du sätter ut en annons få sålt och kan sen köpa 3st ytterfilter som passar din akvarie storlek.

Fluval 204 är bra samt även am-top, tetratec.

Eller köp ett nytt större akvarium typ 375liter eller större typ 425liter eller 540liter om ekonomin tillråder.

Ja det vet jag, att ju större akvarium desto enklare att få balans. Har lite ont om plats för ett större just nu tyvärr. Drömmen är ju ett få plats med ett över 1000L, men det lär dröja några år.:)
Jag ska ju ha ganska mycket växter och inte överskrida, utan ha marginal, på antalet fiskar(vuxenstorl.)
Eftersom jag har ett litet akvarium så tänkte jag att det kanske är bättre att hitta ett filter med större filtervolym(läste här någonstans att det är bättre)än det fluval som nu sitter i akvariet. Jag får kolla lite så får jag se vad det blir.
Substrat har jag inte lärt mig vad det betyder ännu, men det kommer:)
*Just nu sitter maken och kollar på ett större åt mig på nätet, undrar om han ska bygga ut huset också?*;)
#8 - 1 november 2007 18:35
Jag kan köpa det där filtret om ni inte behöver det. Skicka mig ett PM isåfall
#9 - 1 november 2007 18:57
Ramnissan! tycker absolut du ska koppla in filtret och prova, det går också att reglera flödet på filtret om du tycker att det blir strömmt och sen har det ju dubbla utblås så strålen blir inte lika kraftig som med 1 utblås!
#10 - 1 november 2007 19:09
åheim skrev:
Ramnissan! tycker absolut du ska koppla in filtret och prova, det går också att reglera flödet på filtret om du tycker att det blir strömmt och sen har det ju dubbla utblås så strålen blir inte lika kraftig som med 1 utblås!

Maken satt för en stund sedan och sa samma sak..*S*.. Så jag testar och ser, vill ju gärna ha L168 i akvariet också, de vill ju ha lite strömt vatten:)

Kopplar in i morgon så får vi se hur det funkar, har ju ingen fisk i för tillfället så det är ju ingen som tar skada heller.. Det borde ju synas på växterna om det blir för häftigt. Ligger de ner så får jag väl plocka bort filtret igen:D
#11 - 1 november 2007 19:15
rick skrev:
Jag kan köpa det där filtret om ni inte behöver det. Skicka mig ett PM isåfall

Maken vill ha det kvar tydligen, han sitter och kikar på större akvarium(hur vi nu ska få plats med det?). Men ändrar han sig så frågar jag dig först om du fortfarande är intresserad.:D
#12 - 2 november 2007 12:35
Bygg en ställning och köp ett 375liters.
Finns säljare i norrköping som har ställningar och bra begagnade 375liter--540liters.

Jag är också intresserad av ytterfiltret men då blir det enbart som reservfilter.

Köp ett 375liter beggat för 1500kr och snicka en ställning av 4,5*12cm regelverk.
Blir snyggt som attan och sen fixa lite hyllor och ett par gångjärn o luckor:D
Sen kan du ha filtret stående under akvariet utan att det syns.
#13 - 2 november 2007 12:46
firefox75 skrev:
Bygg en ställning och köp ett 375liters.

Finns säljare i norrköping som har ställningar och bra begagnade 375liter--540liters.

Jag är också intresserad av ytterfiltret men då blir det enbart som reservfilter.

Köp ett 375liter beggat för 1500kr och snicka en ställning av 4,5*12cm regelverk.

Blir snyggt som attan och sen fixa lite hyllor och ett par gångjärn o luckor:D

Sen kan du ha filtret stående under akvariet utan att det syns.

Skrev och berättade i min andra tråd att min snälle make sätter sig och åker och hämtar ett komplett 720 liters till mig ikväll:D Billigt som attan och det är igång så det läcker inte, ny siliconat och allt! Prutade ner det från 5000 till 2500kr, tjejen MÅSTE bli av med det.. Gulligt av henne*hoppas jag*
#14 - 2 november 2007 12:49
Men kommer det ytterfilter ni har orka med ett så stort akvarium?
Eklart mycket beror ju på hur mycket växter samt syrekrävande fiskar ni ska ha.
:D
Välj inte centralamerikanare bara:D
Mina jag ha skitar ner någe ofantligt.
#15 - 2 november 2007 12:50
Vad medföljde det akvariet då?
Kör med aqualel ytterfiltret och komplettera med någon snygg o bra innefilterpump...
#16 - 2 november 2007 13:00
firefox75 skrev:
Vad medföljde det akvariet då?

Kör med aqualel ytterfiltret och komplettera med någon snygg o bra innefilterpump...

Stenar, rötter, grus, 2 pumpar, växter och 2 ljusrampar. Ska köpa ny ramp, en heltäckande framöver. Ingen benställning dock men det den står på följer med. Sedan var det en massa ciklider, men de ska gubben ha i sitt 720L.
Det måste ju finnas benställning att köpa om inte annat.

Ja, jag tänkte komplettera med en innerfilterpump också.
2500 är ju liksom inga stora pengar egentligen.. Inte för ett så stort akvarium iallafall.
Nu ska jag gå och slänga ut kontorsmöblerna på kontoret så mitt stora *weeeiii*akvarium får plats. :D
#17 - 2 november 2007 13:03
firefox75 skrev:
Men kommer det ytterfilter ni har orka med ett så stort akvarium?

Eklart mycket beror ju på hur mycket växter samt syrekrävande fiskar ni ska ha.

:D

Välj inte centralamerikanare bara:D

Mina jag ha skitar ner någe ofantligt.

Får väl köpa ett annat filter isåfall, då finns ju detta till salu iallafall..*asg*..

Jag ska ha Corydoras Pygmaeus och ancistrus, det är de enda jag bestämt VET att jag vill ha, resten får jag ta senare:) Skyndar långsamt med fisken, så att det inte blir överbefolkat med en massa impulsköp.
Sen om det är Centralamerikanare eller inte har jag inte lärt mig ännu..*S*..

Annons