AquaGro C02 kit

#1 - 27 augusti 2011 12:06
Jag besökte djuraffären häromdagen och upptäckte att de sålde en spännande produkt som heter AquaGro C02 kit. Koldioxid på burk. Så nu är jag ganska nyfiken på om någon annan har provat detta och om det fungerar eller är bra.

Här är en bild och lite info:
http://www.tmc-ltd.co.uk/planted-tank/aquagro-starter-kit.asp
#2 - 28 augusti 2011 07:08
Liknande produkt har funnits/finns tidigare. Rena skämtet enligt mig. Testade en sådan variant för många-många år sedan och det visade sig inte fungera alls. Om jag inte misstar mig så går det ut på att manuellt fylla en CO2-klocka med öppen botten. När nivån CO2 minskar så fyller man klockan igen osv. Men som sagt, något sämre får man leta efter ifall man är seriöst intresserad av att använda CO2 till akvariet.
#3 - 28 augusti 2011 07:18
Visst funkar det, men den lilla mängd co2 som är i den tuben gör att det kommer att bli fruktansvärt dyrt i längden. Nä, då skulle jag hellre satsa stålarna på ett bättre system....
#4 - 28 augusti 2011 11:38
Håller med Ansjo. Osjysst sett att tjäna pengar på att lura på folk ett i längden svindyrt och rätt dåligt system.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 28 augusti 2011 12:21
ansjo skrev:
Visst funkar det, men den lilla mängd co2 som är i den tuben gör att det kommer att bli fruktansvärt dyrt i längden. Nä, då skulle jag hellre satsa stålarna på ett bättre system....

Håller helt med, visst funkar det men bara i mindre akvarier och i längden blir det dyrt.
Men har man ett litet akvarium så kan man ju testa om man trivs med det och gillar resultatet och då kan man ju bestämma sig för att satsa på en riktig CO2-anläggning.

Förstår inte varför det skulle vara fel att sälja dessa produkter - det är rätt ok "testa på anläggningar"
#6 - 28 augusti 2011 13:09
Nä du har rätt Kjell, det är inte fel att sälja dem. Jag kan bli irriterad bara på att de marknadsförs som "beginner kits" och diverse vilket ofta resulterar i att nybörjare som inte är så insatta köper på sig ett system som de tror är perfekt för dem. Efter några veckor inser de att de egentligen skulle köpt något helt annat och nybörjarkitet hamnar på hyllan. Hade de varit riktigt billiga hade det ju varit en helt annan sak.. då hade man ju kunnat testa till en billig penning.

Ska man bara "testa" CO2 skulle jag rekommendera mäsk som ger en bra förståelse av effekterna och bieffekterna av att tillsätta CO2.
#7 - 28 augusti 2011 13:12
ansjo skrev:

Det beror lite på vad man menar med "fungerar". Ifall man menar att man får upp nivån på CO2 i karet tillräckligt för att det skall göra någon skillnad, så blir man nog besviken. Jag skulle inte ens rekommendera dessa grejor till ett nano. Jag testade Tetra Optimat för en massa år sen och det funkade inte alls. http://www.pace-aquatics.co.uk/product_detail.cfm?ProductID=326
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 augusti 2011 14:07
LoGeek skrev:
Nä du har rätt Kjell, det är inte fel att sälja dem. Jag kan bli irriterad bara på att de marknadsförs som "beginner kits" och diverse vilket ofta resulterar i att nybörjare som inte är så insatta köper på sig ett system som de tror är perfekt för dem.

Jag förstår inte vad du menar. Om de markandsförs som "beginner kits" så är det väl bara bra. Det är ju bra att nybörjare testar något billigt för att reda ut om CO2 är något för dom innan de lägger flera tusen på en riktig anläggning.

För att CO2 skall vara till nytta för växterna så måste man ju också tillsätta tillräckligt med växtnäring och belysning för att det skall få full effekt och det tror jag att många inte tänker på.
Så att prova med ett billigt set för att se om det funkar i ens eget akvarium är utmärkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 28 augusti 2011 14:10
Sleaper skrev:
Det beror lite på vad man menar med "fungerar". Ifall man menar att man får upp nivån på CO2 i karet tillräckligt för att det skall göra någon skillnad, så blir man nog besviken. Jag skulle inte ens rekommendera dessa grejor till ett nano. Jag testade Tetra Optimat för en massa år sen och det funkade inte alls. http://www.pace-aquatics.co.uk/product_detail.cfm?ProductID=326

det finns säkert flera olika set och om juist de som spongeduck undrar över funkar det vet jag inte. Dock för ca. 10 år sedan testade jag flera olika billiga CO-set och de funkade i alla fall alldeles utmärkt.
Dock som jag skrev ovan så vill det till att man "hänger med" vad gäller gödning och belysning annars blir det verkningslöst.

Nackdelen med dom är ju att de bara funkar i mindre akvarier (vilket också brukar anges i bruksanvisningen) samt att som ansjo skrev de är dyra i längden. Men som testsystem är de helt OK
#10 - 28 augusti 2011 16:44
Sleaper skrev:
Det gjorde jag med, och fick tydligen ett bättre resultat än dig:confused:. Det är säkert 15 år sedan med den tidens usla belysning, men nog märkte jag en stor skillnad på växtligheten i ett 157 liters kar:)...
#11 - 28 augusti 2011 17:05
Ja ni som har testat få fälla avgörandet. Kul att de finns dem som är nöjda. Jag har mest reagerat på att det ofta är system med dålig diffusor/reaktor samt mycket små flaskor som kommer ta slut fort. Det blir ganska dyrt efter några månader att köpa nya flaskor. Detta kanske inte nybörjaren inser vid köptillfället. Men men, bra att det finns de som varit nöjda i alla fall.
#12 - 28 augusti 2011 17:15
Jag vill inte påstå att jag var nöjd, men däremot funkade det till en viss gräns.
Det finns även nybörjarset från Nutrafin som jag personligen tycker är rena rånet. Du får lite socker och torrjäst, en grå burk som detta ska blandas i, samt en bit slang och en co2-trappa för nästan 300:-...
Men eftersom folk köper grejerna så finns det en marknad, och har man kanske lite svårt med tekniska lösningar kan dessa vara en väg att gå:)!
#13 - 28 augusti 2011 18:30
ansjo skrev:
Jag vill inte påstå att jag var nöjd, men däremot funkade det till en viss gräns.

Det finns även nybörjarset från Nutrafin som jag personligen tycker är rena rånet. Du får lite socker och torrjäst, en grå burk som detta ska blandas i, samt en bit slang och en co2-trappa för nästan 300:-...

Men eftersom folk köper grejerna så finns det en marknad, och har man kanske lite svårt med tekniska lösningar kan dessa vara en väg att gå:)!

Jag har förresten en petflaska med mäsk till salu för endast 190 kr. Slänger med en syresten vid snabb affär ;)
#14 - 28 augusti 2011 18:31
LoGeek skrev:
Jag har förresten en petflaska med mäsk till salu för endast 190 kr. Slänger med en syresten vid snabb affär ;)
Är mäsken hembränd kan jag ta den:D...
#15 - 28 augusti 2011 18:34
ansjo skrev:
Är mäsken hembränd kan jag ta den:D...

Japp! Men i ditt fall så byter jag syrestenen mot ett millilitermått. ;)
#16 - 9 december 2011 18:07
jag köpte precis detta system till mitt nano akvarium (30 l) det funkar sådär i min mening. köpte det pga: hade inte råd denna månad med ett riktigt system och sen för att se hur co2 funkar. men jag ska köpa ett riktigt system vid löning så man slipper trycka på burekn titt som tett + att man kan ställa in antalet bubblor/min på ett bra system
#17 - 9 december 2011 19:10
Jag har det, funkar asbra.
#18 - 6 april 2012 19:16
Jag är lite sugen på att prova på det här paketet och köra några veckor för att se vad som händer och sedan kanske satsa på ett dyrare system.

Men ni som skirver att ni har det eller har provat det-går det att stänga av systemet på natten? Finns det någon "on/off-knapp" på flaskan så att säga?
#19 - 7 april 2012 08:40
Jag är lite sugen på att prova på det här paketet och köra några veckor för att se vad som händer och sedan kanske satsa på ett dyrare system.

Men ni som skirver att ni har det eller har provat det-går det att stänga av systemet på natten? Finns det någon "on/off-knapp" på flaskan så att säga?

När det gäller såna här grejor behöver man knappast stänga nattetid. Effekten är alltså så låg. Om nu inte karet är på 5l.

Annons