Aquarock bakgrund!!

#1 - 26 februari 2008 08:16
Jag har beställt en bakgrund av märket Aquarock, skulle vilja he tipps på hur man monterar denna då jag ej har erfarenhet av den typen av bakgrunder
Jag har även beställt ett ytterfilter av typen Fluval 405.
#2 - 26 februari 2008 08:57
Jag har en helgjuten sådan. Jag gjorde så, att jag lade ner den i akvariet liggande mot bottnen, fällde upp den mot baksidan och märkte ut var mittstaget fanns. Jag sågade ut en skåra för detta.
Sedan ner med den igen och fäll upp den mot baksidan. Min bakgrund var lite lägre än akvariet, så jag pallade upp den med frigolit. Sedan öste jag i bottengruset. Det håller fast bakgrunden av sig själv, så man behöver inte silikonera fast den.
Dessutom staplade jag fullt med sten mot den, så den näppeligen kan fällas framåt igen.
#3 - 26 februari 2008 10:01
Det låter enkelt och bra, men blir det inte stillaståend vatten bakom den då, eller har du filter bakom den?
#4 - 26 februari 2008 10:08
Det sker lite cirkulation även bakom bakgrunden, vad jag kan se. Jag körde ett tag med en bubbelsten bakom för att ha snurr där också. Men jag behövde pumpen för att kläcka artemia och tog ur den och kollade om något elakt hände där bakom. Men inget hände, så det verkar inte uppstå några problem.
#5 - 26 februari 2008 10:16
Tack för tippset, då det är väl bara att sätta igång.
#6 - 26 februari 2008 10:52
Du Jens, en lite fundering till.
Jag har precis packat upp min nya fina aquarock och det sitter nå slags nät där, vad ska dessa vara till?
#7 - 26 februari 2008 13:29
Lamer skrev:
Du Jens, en lite fundering till.

Jag har precis packat upp min nya fina aquarock och det sitter nå slags nät där, vad ska dessa vara till?

De skall hindra att fiskarna tar sig bakom bakgrunden, och skall sitta "framåt-fällda" räknat från bakgrunden. Alltså fram längs med kortsidorna. Det är lite bök och fula ord förknippat med att få dom rätt, men de behövs.
#8 - 26 februari 2008 16:15
tänk på en sak OM du ska ha all teknik på baksidan!!
att om du siliconerar fast den så räcker inte det nätet till utan det blir stopp i dom på bara nån timme!!!

det jag gjorde var att körde till biltema köpte sånt lek kitt man har på stranden om man är en sådär 5år! sand o sil o hink!!! så tog jag silen som har lite grövre nät o satte dit! nu har jag en nivåskillnad på kanske 5mm innan var den skilnaden 3-5cm o då är det tryck på bakgrunden!!!!
#9 - 26 februari 2008 18:58
Björne_77 skrev:
tänk på en sak OM du ska ha all teknik på baksidan!!

att om du siliconerar fast den så räcker inte det nätet till utan det blir stopp i dom på bara nån timme!!!

det jag gjorde var att körde till biltema köpte sånt lek kitt man har på stranden om man är en sådär 5år! sand o sil o hink!!! så tog jag silen som har lite grövre nät o satte dit! nu har jag en nivåskillnad på kanske 5mm innan var den skilnaden 3-5cm o då är det tryck på bakgrunden!!!!

förstår inte riktigt hur du använde silen, borrade du upp hål i bakgrunden ?
#10 - 26 februari 2008 19:27
nej nej du vet näten i bakgrunden inte de i sidan utan de hålen i bakgrunden jag bytte ut de mot de grova silarna iof lysande gröna men ändå mycket bättre ska ta en bild så du kan få se

http://i134.photobucket.com/albums/q89/aliensbjorne/DSCF0022-1.jpg
#11 - 27 februari 2008 10:57
Björne_77 skrev:
nej nej du vet näten i bakgrunden inte de i sidan utan de hålen i bakgrunden jag bytte ut de mot de grova silarna iof lysande gröna men ändå mycket bättre ska ta en bild så du kan få se

http://i134.photobucket.com/albums/q89/aliensbjorne/DSCF0022-1.jpg

Tack för tippset och bilden, men jag har nog en billigare variant av bakgrund, det finns inga hål i den, utan då måste jag ta egna.
Funderar på att sätta bakgrunden så långt till höger som möjligt för att utnytja glipan som blir till vänster för insuget, tänkte placera insuget bakom bakgrunden.(eller är det dumt?)
#12 - 27 februari 2008 17:12
kolla in denna bilden så här ser mitt kar ut
http://i134.photobucket.com/albums/q89/aliensbjorne/IMG_0191.jpg
#13 - 27 februari 2008 17:23
Björne my man, du kör ju med folie!!!
#14 - 27 februari 2008 17:40
jepps men det ligger aluminium bitar tillklippta väntan på polering o valsas till reflektorer
#15 - 27 februari 2008 20:32
Björne_77 skrev:
kolla in denna bilden så här ser mitt kar ut

http://i134.photobucket.com/albums/q89/aliensbjorne/IMG_0191.jpg

Det var ingen dålig instalation du har!!!!!

Annons