Aquascapingtävling i Taiwan

#1 - 21 juli 2008 07:03
Nedan presenteras vinnarna i en Taiwanesisk tävling.

En udda regel för denna tävlingen var att minst 20% av scapet skulle bestå av röda växter. Huruvida dom menade yta, volym, antal röda växtsorter etc är lite oklart.
[COLOR=#006699]http://blog.sina.com.tw/paludarium/article.php?pbgid=40898&entryid=572620[/COLOR]

Ni behöver inte påpeka att sidan är svår att förstå för svenskar, men kommentera gärna stilen och aquascapen =)
#2 - 21 juli 2008 07:54
Går det här ut på att ha ett snyggt akvarium hemma, väl etablerat, och sen flytta det tillfälligt till tävlingshallen, eller är det (som det ser ut som) så att man kommer till en tävlingslokal, får en balja och sen ska man bygga nåt tillfälligt?
#3 - 21 juli 2008 08:15
Fina, jag tycker kanske att de är lite för brokiga, tycker inte riktigt man hittar någon harmoni i layouten när det är så mycket olika färger och former.
#4 - 21 juli 2008 08:23
Det ser ut att vara en sådan tävling där man sätter upp ett scape i tävlingslokalen. Man får inte riktigt ett fullvuxet intryck men lite charmigt ändå på sitt sätt.
#5 - 23 juli 2008 20:54
De<är snygga!
#6 - 23 juli 2008 21:22
Mycket snygga, men det konstiga är att trots att de är gjorda olika så känns de ändå på något sätt lika. Tycker inte att det är något som direkt står ut bland dem.
#7 - 24 juli 2008 06:34
Så har jag börjat tycka generellt om alla växtakvarier. Det är samma gröt med växter i varenda burk. Även i ADA-tävlingen.

Jag tror det är därför man reagerar lite mer när folk börjar använda sandvattenfall och göra fuskträd av en rot och javamossa.

Idétorka helt klart.
#8 - 24 juli 2008 09:12
defdac skrev:
Så har jag börjat tycka generellt om alla växtakvarier. Det är samma gröt med växter i varenda burk. Även i ADA-tävlingen.

Jag tror det är därför man reagerar lite mer när folk börjar använda sandvattenfall och göra fuskträd av en rot och javamossa.

Idétorka helt klart.

Hur menar du? Att det är samma växter i alla kar eller att alla kar är lika?
#9 - 24 juli 2008 09:54
Ja skillnaderna är för små. När man bläddrar i ADA-katalogen så kommer man upp i plats 400 i mitten av katalogen och dom ser likadana ut som på de första sidorna, visserligen grovt generaliserat men ändå.

En upponedvänd snirklig rot, en sandgång, lite snygga stenar, svart eller bränd bakgrund och sedan ett par olika växter som fyller i, bottentäckare såklart.

Eller bara stenar och bottentäckare.

Eller bara en uppochnedvänd rot och bottentäckare.

Eller bara en växtvägg och bottentäckare.

Och en grusgång.

osv osv..
#10 - 24 juli 2008 12:16
Klart det är samma elementer som används i de flesta akvarier, men en grusgång tex kan ju göras på många olika sätt. Så är det väl inom konstarter, det finns vissa grundregler att följa och ett begränsat antal material man har tillgång till...

Allt kan ju inte vara jätteinnovativt.;)
#11 - 24 juli 2008 12:41
Ja det kanske är det jag stör mig lite på. Att alla aquascapers har en nästan oändlig palett med färger (växter) och alla väljer att måla (aquascape:a) grusgångar och upponervända rötter.

Men det kanske inte går att göra så mycket mer?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 24 juli 2008 13:02
defdac skrev:
Ja det kanske är det jag stör mig lite på. Att alla aquascapers har en nästan oändlig palett med färger (växter) och alla väljer att måla (aquascape:a) grusgångar och upponervända rötter.

Nja, jag tycker nog ändå att i alla fall att de tävlande akvarierna på Planted Aquarium http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=475&Itemid=206 var rätt variationsrika och många var väldigt långt ifrån den "mall" som du anger.
#13 - 24 juli 2008 13:08
Efterlyser du nåt mer åt det holländska hållet eller?

Personligen är jag inte så svag för designer som skall se ut som om ett landskap ovan ytan.
Jag undrar om en del av problemet är att det är näst intill hopplöst att hitta bilder av grunda naturliga sötvattensmiljöer? Amano har en handfull foton från brunvatten i Amazonas, Tropica har lite från Grönland och hade förut några bilder på brasilianska klarvatten, och man kan hitta lite från Tanganyika, men förutom det är det väldigt tunt.
#14 - 24 juli 2008 15:29
defdac skrev:

Kanske beror på olika trender också... Vissa växter är ju inne och då använder många dom.
I år blir det nog färre grusgångar i ADA tävlingen eftersom Amano kommer att ge minuspoäng för det. Eller det kanske bara gällde sandförgrunder?

Om du tittar på dom bäst placerade ADA bidragen tycker jag det är stor skillnad på dom olika akvarierna: http://www.adana-usa.com/index.php?main_page=afa_portfolio

Efterlyser du nåt mer åt det holländska hållet eller?

Personligen är jag inte så svag för designer som skall se ut som om ett landskap ovan ytan.

Jag undrar om en del av problemet är att det är näst intill hopplöst att hitta bilder av grunda naturliga sötvattensmiljöer? Amano har en handfull foton från brunvatten i Amazonas, Tropica har lite från Grönland och hade förut några bilder på brasilianska klarvatten, och man kan hitta lite från Tanganyika, men förutom det är det väldigt tunt.

www.mikofish.com finns det en del undervattensbilder.
Tanganyika tycker jag det finns många bilder från.

Jag gillar designer som efterliknar naturen över vattnet eftersom man känner såna landskap bättre och man blir påverkat djupare av sådana.

Men biotopakvarier med spännande fiskar är inte dumt heller...
#15 - 24 juli 2008 17:15
Kjell, hmm. Nja. Jag vet inte om det var så stor variation där ärligt talat. Man hade sett vartenda scape tidigare och tyvärr ganska många gånger. Den med blått grus var dock lite unik höhö 8)

Azur, ja jag tror absolut det kan ha med saken att göra att det sprids så äckligt få bilder på äkta natur. Även om det inte alltid är jätteimponerande så ger det ändå en massa känsla för hur växter sprider sig osv.

Kjaer, det låter ju lysande att det blir minuspoäng för sandgångar! Vart har du hört det? Som du säger är det bäst placerade bidragen i ADA-tävlingen hyffsat spretiga - men det är ändå alltid bara varianter på sånt man redan sett.

Om sandgångar får minuspoäng i år ska du se att det i år istället är sjuttioelva sandvattenfall och "bonsai-träd", som var lite "wow"-faktorn förra året. Det är ju fint och så men dessa idéer känns gamla redan efter första utförandet.

Det skulle vara kul att få se lite fler mörka, grottiga, och skuggiga scapes med skräckkänsla. Eller kanske lite förorts-känsla med sprängsten och betong, rostiga konservburkar och däck där växterna får tränga sig på och vara mer förlösande än helt fullsmetat med växter.

Alternativ och modern - "kontemporär" natur kanske. Ursäkta svengelskan.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 24 juli 2008 18:07
defdac skrev:
Kjell, hmm. Nja. Jag vet inte om det var så stor variation där ärligt talat. Man hade sett vartenda scape tidigare och tyvärr ganska många gånger. Den med blått grus var dock lite unik höhö 8).

Som sagt jag håller inte med dig alls utan det var verkligen en stor variation bland de ca. 60 deltagande akvarierna - däremot så kanske det inte var så stor variation bland de akvarier som domarna bedömde vara bäst - men det är ju en helt annan sak än att det var dålig variation på de akvarier som tävlade.
Det enda av de prisbelönta akvarierna som hade en rejält annorlunda design var Thomas Kaliebes akvarium som vann Publikens pris.
Så bara för att det som exempel - var har du sett det tidigare?
#17 - 24 juli 2008 18:59
Plottrigt och jag bläddrade bara förbi det, det kan eventuellt ha potential när det växt till sig. Generellt sett behövde alla akvarierna växa till sig några månader innan dom bedömdes. Hela konceptet är lite vrickat på så sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 24 juli 2008 19:20
defdac skrev:
Plottrigt och jag bläddrade bara förbi det, det kan eventuellt ha potential när det växt till sig. Generellt sett behövde alla akvarierna växa till sig några månader innan dom bedömdes. Hela konceptet är lite vrickat på så sätt.

Vrickat och vrickat - jag tycker i alla fall att det är rätt OK att ett gäng med snygga akvarier exponeras IRL för 60.000 besökare och då får man acceptera att allt inte kan vara perfekt.
#19 - 24 juli 2008 20:00
Sant så sant.
#20 - 24 juli 2008 20:45
Det skulle vara kul att få se lite fler mörka, grottiga, och skuggiga scapes med skräckkänsla. Eller kanske lite förorts-känsla med sprängsten och betong, rostiga konservburkar och däck där växterna får tränga sig på och vara mer förlösande än helt fullsmetat med växter.
Inget kar jag skulle vilja ha hemma.:D

Kjaer, det låter ju lysande att det blir minuspoäng för sandgångar! Vart har du hört det? Som du säger är det bäst placerade bidragen i ADA-tävlingen hyffsat spretiga - men det är ändå alltid bara varianter på sånt man redan sett.

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/aquascaping/32823-international-aquatic-plants-layout-contest-2007-a-18.html#post331424
#21 - 24 juli 2008 21:51
Kan inte låta bli att blanda mig i denna debatt.

Anledningen till att akvarierna på dessa tillställningar är så snarlika,kan jag nästan med hundra procents säkerhet säga att det beror på bedömningen.

De som tävlar vet att det ska se ut på ett speciellt sätt för att tillfredsställa domarna,de har lusläst reglerna och vet var de bör lägga ner sin möda.

Kan jämföras med exempelvis med Danmarksmästerskapen för klubbakvarier som tidigare var en populär tillställning på utställningarna i Danmnark.
Akvarierna innehöll i princip samma fisk och växtarter i alla kar,dessutom år efter år,mycket pga att dessa stämde väl i regelverket.

Det är min åsikt
#22 - 25 juli 2008 06:23
Intressant att dom nämner underhållssvårighet som anledning. Ofta tror jag man gör gången precis innan man tar fotot.
#23 - 25 juli 2008 07:43
Dom häller i alla fall på ny sand...
#24 - 25 juli 2008 19:17
#25 - 26 juli 2008 08:24
Mm.. Der syntes att dom var en gnutta mer mogna än i Hannover-tävlingen.
#26 - 26 juli 2008 09:01
Känns rätt bra att se alla olika infallsvnklar på inredning som komme fram här. Vore roligt med en tävling där de också kom fram.
Tycker domarna borde komma underfund med att de flesta deltagarna försöker glida fram i smörfilen och belöna lite mer nytänkande.
Det jag skulle vilja se är lite mer biotopakvarier med autencitet, kanske bara lite förskönade. Alla biotoper är ju ine så hemskt vackra eller intressanta.
#27 - 28 juli 2008 14:29
Vissa speciella sten-sorter och rötter blir ju populära, som tex. Mini Landscape-stenen har blivit. Även stigar av sand har ju blivit populärt och används ganska mycket. Så det är väl därför som layouterna blir så lika. Dessutom blir folk inspirerade av varandra och speciellt av Amano's kar kanske.

Jag tror (?) jag förstår vad defdac menar med att alla akvarium ser lika ut. När man bläddrat några sidor i ADA's tävlingskatalog så tittar man bara på ett akvarium (utav 20) på varje sida och sen bläddrar man vidare. Kanske är för små bilder, men alla känns ändå lika. Det är inte riktigt någon som sticker ut tillräckligt för att man ska lägga extra märke till den. Jag säger inte att de är fula, utan att de liknar varandra.
Sedan vill kanske inte folk ha "konstiga" akvarium, som är lite för vågade eller vad man nu ska säga, i sina hem...
Känns lite som att du är mer inne på att börja använda nya förmål istället för vanliga stenar/rötter ? Här är kanske några exempel:
[COLOR=#800080]http://www.pbase.com/plantella/image/60710471[/COLOR]
[COLOR=#800080]http://www.pbase.com/plantella/image/97133650[/COLOR]
[COLOR=#800080]http://www.pbase.com/plantella/image/93858538[/COLOR]
[COLOR=#800080]http://www.pbase.com/plantella/image/89877685[/COLOR]

Det är väl när man sett för många aquascapes som man kanske tröttnar på de vanliga. Jag kan inte säga att jag kommit dit för jag tycker att de vanliga ofta är väldigt snygga, även om bilderna i ADA-katalogen är för små ;)
#28 - 28 juli 2008 21:10
Man måste också tänka på att vi bara ser bilder av karen... Helt annat att se dom IRL. Att använda kossor och fotbollsspelare i akvarier som Oliver Knott gillar jag inte alls, tycker det ska vara naturliga material.
#29 - 28 juli 2008 21:26
Jag tycker att den naturliga looken är mycket snyggare, men om man tänker på tex. Oliver Knott som har gjort en himla massa scapes så tröttnar man kanske och vill göra något nytt och galet ;)
Bara lite idetorka kanske?
#30 - 29 juli 2008 08:11
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/aquascaping/53609-3-years-aquascaping-faao.html
Imponerande utveckling, jag gillar denna bäst:
http://faao.kicks-ass.net/Fotos/Plantados/Historico/2007/02.jpg

Det intressant med hans utveckling är att det syns så väl att han velat testa olika designer. Att han kom på bonsaiträdsstilen känns inte underligt när man ser hans tidigare kreationer.
#31 - 29 juli 2008 08:53
Filipe Oliviera är en av mina favoriter, hans nya mossakvarie är också riktigt snyggt och annorlunda:http://faao.kicks-ass.net/Fotos/Plantados/60L/60LMoss/Moss20080712_3c.jpg
#32 - 29 juli 2008 09:25
Den där djupgröna färgen är jag så avundsjuk på. Det är samma djupa sköna gröna färg som Marsellus på plantswap lyckas få i sina bilder:
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=685&start=20
Det måste vara något speciellt lysrör, han verkar köra hårt med 6500K.

Annons