Aquaspotting

#1 - 12 januari 2008 15:17
Är det bara jag som reagerar när det dyker upp ett akvarium i ett oväntat sammanhang, tex i filmer, böcker, reklam och media? Som ropat Gud vad snyggt med svart silikon! till sambon när ett akvarium dyker upp i bakgrunden på CSI?

Antagligen är jag helt fuktskadad. Men jag väljer att hellre se det som att jag är något viktigt på spåren; akvaristikens väg mot världsherravälde.

Därför tänkte jag vi kunde samla våra akvaristiska iaktagelser i den här tråden. Har du sett en referens till akvaristik på ett oväntat ställe så skriv om det här!
#2 - 12 januari 2008 15:28
TV-serien Joey

OK, jag börjar med ett exempel ur TV-serien Joey. Som ni säkert vet är Joey en spin-off från Vänner. Karaktären Joey är en kämpande skådespelare i Hollywood.

I ett avsnitt får Joey en stor roll med mycket bra betalt. Trots att han uppmanas vara försiktig med pengarna impulsköper han genast en gigantisk lyx-lastbilsdragare. När han kör omkring i den pekar han plötsligt mot vad man förstår är en reklamskylt och utropar något i stil med:

"Custom aquarium tanks! I must get one of those!"

Det var länge sedan jag såg avsnittet så citatet är inte ordagrant.
#3 - 12 januari 2008 15:51
Underdog

Redan på första sidan i Torbjörn Flygts roman Underdog frågar berättarjaget Johan sin storasyster Monica om han får mata fiskarna (-Ge dem inte för mycket) och vad han får om han gör rent akvariet (-Inget).

Några sidor längre fram får vi veta att Johan glor på guppierna när han gör sin matteläxa och att akvariet står i fönstret eftersom det saknar belysning. I slutet av kapitlet får Johan en utskällning för att han plockat upp fiskarna ur vattnet för att se hur länge de klarar sig på land. -Svärdbärarn också? är hans mammas första reaktion. Sedan beslutar hon för ett straff: -Nu måste vi klippa dig.

Kapitlet slutar med att Johan ber sin syster om ursäkt för händelsen med fiskarna.

Underdog vann Augustpriset 2001.
#4 - 12 januari 2008 15:54
Gills det om man kommer ihåg filmen "A fish called Wanda"? :p
#5 - 12 januari 2008 16:01
Akvarier finns i en del James Bond-filmer, bl.annat Octypussy där det visas ett kampfiskslaggsmål där förloraren blir kattmat
#6 - 12 januari 2008 16:13
Noblesse

Ett illustrerat exempel:

Den här annonsen såg jag när jag bläddrade i Hänt Extra i ett väntrum (jo, det är sant). Lägg märke till akvariet i bakgrunden.
#7 - 12 januari 2008 16:14
Olivin & Guy: Bra exempel!
#8 - 12 januari 2008 16:20
I sammanhanget måste ju Kjell Erikssons deckare Prinsessan av Burundi nämnas.
http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=200204&lopnr=18
#9 - 12 januari 2008 16:20
Ännu ett illustrerat exempel. En konsertposter jag såg på stan. En koi-buss.
Guest
#10 - 13 januari 2008 00:37
Jag reagerar med kraftigt när jag ser ett akvarium i en film.
Kan komma på mig själv med att tappa handlingen totalt o bara önskat jag fått se mer av akvariet. :p
Kommer tyvärr inte på nåt bra exempel, och en fisk som heter Wanda är ju redan nämd.
#11 - 13 januari 2008 09:29
Anettejt skrev:

Kan komma på mig själv med att tappa handlingen totalt o bara önskat jag fått se mer av akvariet. :p

Kommer tyvärr inte på nåt bra exempel, och en fisk som heter Wanda är ju redan nämd.

Samma här, jag tjuter alltid "ett akvarium!!!" så sambon hoppar högt och även han missar handlingen en stund... [:o] Senast var det i "Sjakalen" tror jag, ett akvarium skymtade i bakgrunden vid ett tillfälle mot slutet av filmen.

I "Splash" (om någon kommer ihåg den) så är ju huvudpersonen faktiskt "akvarienörd"! Han har ju flera akvarium hemma och ett på jobbet.
#12 - 13 januari 2008 13:50
Hitta Nemo

Kul att det är fler som lägger märke till sånt här!

Jämte A fish called Wanda som nämnt ovan är naturligtvis Hitta Nemo en av akvariefilmernas höjdare. Som någon skrev på här forumet en gång:

Man vet att man är akvarist när man ser Hitta Nemo och undrar varför det inte är någon skummare i akvariet.

Hitta Nemo går för övrigt på SVT 1 kl 17.50 i kväll.
#13 - 13 januari 2008 15:45
Var det inte i någon av de gamla Dödligt Vapen-filmerna som Mel Gibson slog sönder ett jätte-saltvattensakvarium? Det reagerade iaf jag på minns jag (hur gick det med fiskarna?) :)
#14 - 13 januari 2008 15:51
Så har vi ju Deuce Bigalow.

En helskön komedi. Där går ju också ett akvarium sönder. Men han räddar det mesta om jag inte minns fel. Var ett tag sedan jag såg den
#15 - 14 januari 2008 09:11
Har ingen bild, men såg en lite rolig (i avseendet felaktig) reklamanonns för JOZO-havssalt.

Det är ett akvarium med bla en guppy en gurami och en guldfisk (om jag mins rätt) som trycker sig mot rutan för där utanför står salt förpackningen med "äkta" havssalt.

Man förstår ju tanken med reklamen, men hade det inte varit bättre med en clownfisk eller liknande i karet? :D
#16 - 14 januari 2008 09:35
Kul att det är fler som lägger märke till sånt här!

Man vet att man är akvarist när man ser Hitta Nemo och undrar varför det inte är någon skummare i akvariet.

Eller när man undrar vad en Aponogeton madagascariensis. Gallerbladsplanta gör i ett saltvattensakvarium.
I den andra Ace Ventura-filmen simmar han i ett jätteakvarium
#17 - 14 januari 2008 10:30
Tenkare skrev:
Så har vi ju Deuce Bigalow.

En helskön komedi. Där går ju också ett akvarium sönder. Men han räddar det mesta om jag inte minns fel. Var ett tag sedan jag såg den

Haha, ja den hade jag glömt bort!
#18 - 14 januari 2008 12:52
Började en ny serie igår: Dirt. Väckte sambon med en kommentar om att visst var det ett akvarium där? Det stämde och syntes lite en gång till ett saltvattensakvarium
#19 - 14 januari 2008 15:39
Gick för bi en TV på lunchen i dag. Det var något sånt där tragiskt "ring-in-och-gissa-ordet-program".
Jag hajade till när snubben nämnde ordet akvarium och något med att sms:a in vad det var för fiskar där i. (tror inte det var någon tävling utan bara en del av kallpratet iofs).
Det var iaf ett kar i bakgrunden "inbyggt" eller "väggmodell" med vad jag tyckte såg ut som ett gäng Malawis (fråga mig inte vilken sort, för "afrikaner" har jag ingen som helst koll på)
#20 - 14 januari 2008 16:27
Såg cribs på MTV där diverse kändisar får visa upp sina överstylade hem. Saltvattenkar verkar vara på modet, det var flera stycken som hade det i sina hus. Uppskattningsvis 2000-5000 liter. I ett av reportagen så gick dom lite mer noggrant och bland annat nämnde att karet kostat cirka 30 000$ :D
#21 - 15 januari 2008 17:39
Såg precis en reklam för Eeze värkspray på TV4. Reklamen börjar med att en kvinnar går rakt igenom en grön vägg. I nästa scen sitter ett litet barn framför ett akvarium.
#22 - 16 januari 2008 10:49
Hos "Morrongänget" ett radio- och teveprogram håller man på att sätta igång ett akvarium i studion.Man har givetvis redan drabbats av alger:
http://www.mixcity.se/gbg/3414.aspx?threadId=1360&blogId=14
Teveprogrammet sänds i södra Sverige (inklusive Stockholm) http://www.kanallokal.se/start samt några snuttar på webben http://kanallokal.tv/webb-tv/morronganget .(Radiodelen sänds lokalt över Göteborg men akvarier gör sig inte så bra i radio).
<<<(^:>*
#23 - 16 januari 2008 14:10
I "Evan den allsmäktige" följer alla djuren honom... Även fiskarna på chefens akvarium... :D
Jag kom på det nu när mina endlers följer med från hörn till hörn av akvariet beroende på var man står... ;)
#24 - 16 januari 2008 15:21
Råkade få se en del av SVT´s nya serie igår "Femte avenyn" Där fanns ett inbyggt Malawiakvarium
#25 - 16 januari 2008 15:47
Behöver jag fråga om ni alla tvättar händerna med Palmolive Aquarium?
http://www.colgate.se/app/PalmoliveEU/LHS/SE/Aquarium.cvsp :D
#26 - 18 januari 2008 07:09
Igår såg jag ett akvarium med slöjstjärtar på den danska serien brottet. Nu på morgonen sitter jag med en kopp kaffe och väntar på att Hornbach akvarieexpert Marina skall dyka upp med morgongängets fiskar på kanal lokal.
MVH
Magnus
#27 - 18 januari 2008 20:02
I Hugh Grant filmen Om en pojke så har han ett stort akvarium med silverhajar i köket
#28 - 18 januari 2008 20:20
Att lära sig ett annat språk kan vara BRA

Att lära sig ett annat språk kan vara BRA

" target="_blank">

hoppas bara att denna fisk ffick leva bättre liv efter reklamen
#29 - 19 januari 2008 12:21
satt och glodde på mtv och såg chemical brothers video till The salmon dance... den utspelar sej i ett akvarium, men även här har de inte tänkt så mkt på vilka fiskar som lever var...
" target="_blank">

däremot är låten skön...
#30 - 19 januari 2008 12:31
Nitra98 skrev:
Behöver jag fråga om ni alla tvättar händerna med Palmolive Aquarium?

http://www.colgate.se/app/PalmoliveEU/LHS/SE/Aquarium.cvsp :D

Haha den har jag! Undrar varför jag valde just den ;)

Dom har ju ett kar (om ingen redan nämnt det) I radio city morgongänget. dom hade massa problem med alger så en akvarieexpert fick komma dit, sen svarade hon på massa frågor med =) det var kul
#31 - 19 januari 2008 14:43
Tecknade Karlsson på Taket... I avsnittet i morse hade lillebror ett akvarium.. ;)
#32 - 20 januari 2008 13:17
I tv-serien Kalla Fötter har en av killarna ett akvarium bakom soffan. Tappar totalt tråden när det kommer i bild. Tyvärr ligger fokus på skådisarna merän på akvariet, men det ser ut som det skulle kunna vara scalare i det.
#33 - 21 januari 2008 20:18
Både ett akvarium och ett terrarium i Outsiders på 5:an idag
#34 - 26 januari 2008 19:35
Djurpolisen i Houston både ett hos dom och ett som följde med beslagtagna djur.
Vilda små värstingar har ett stycke akvarium
#35 - 26 januari 2008 22:59
Carte dor (glassen) reklamen har ett akvarium med en svart guldfisk tror jag det är :)
#36 - 26 januari 2008 23:46
I filmen Final Destination 2 så är där ett akvarium i tandläkarväntrummet :)
#37 - 27 januari 2008 02:29
Någon som har tagigt upp dom 2 karen i 5an i Gbg? dom som är vid systembolaget ;) Fina kar
#38 - 27 januari 2008 15:10
Nya disnyfikmen Enschanted innehåller ett akvarium, saltvatten har jag för mig det var också =) sen är det ju tecknade filmen Hajar som hajar =P och någon disneykortfilm bla figaro och cleo.
Vet att det dykt upp akvarium i fler filmer och reklamer och annat men kan inte komma på några namn nu.
#39 - 29 januari 2008 22:43
Law and order: hörnet på ett salt tror jag svischade förbi
Iris koloniområde hette det nog: 2st dammar, små, med koi och guld såg det ut som simmade i dom
#40 - 31 januari 2008 10:40
"Kan det läggas i en påse kan det skickas..."
http://www.redpagesmedia.se/
Nej,man man inte skicka guldfiskar på det viset!
<<<(^;>*
#41 - 31 januari 2008 11:51
I filmen Juno (som går på bio just nu), skymtar man vid ett par tillfällen ett akvarium hemma hos killen.
Bilagor:
#42 - 31 januari 2008 12:41
I filmen "The Deep End" (http://www.imdb.com/title/tt0250323/) finns det ett akvarie med i många scener, i en av de första scenerna så rengör lillgrabben i familjen akvariet noggrannt. Den gick på tv för några dagar sedan.
#43 - 31 januari 2008 16:42
Palettciklider i Ishockey-VM

Kul att den här tråden lever vidare!

En gammal men smått klassisk aquaspotting är den som en medlem i Nordiska Ciklidsällskapet uppmärksammade under ishockey-vm 2005. Under direktsändningen av matchen mellan Sverige och Lettland förekom följande dialog mellan de två kommentatorerna Jonas Bergquist och Åke Unger:

JB: - Efter att ha täckt så många skott ikväll så ser han väl ut som en palett.
ÅU: - Du menar som en palettciklid?

Läs mer om det här:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=48780
#44 - 31 januari 2008 16:50
I Bröllopsbonanza var det ett akvarium på en restaurang.
Kom på att jag såg en guldfiskskål inklusive ett stycke slöjstjärt i något barnprogram igår oxå
#45 - 20 februari 2008 19:48
Bolibompa eller hjärnkontoret. Ett akvarium med en talande påfågelciklid och tror en sajica och zebra svischade förbi oxå
#46 - 20 februari 2008 19:54
I dödligt vapen 1 slår mel gibson sönder ett stort saltvattenskar för at komma undan de arga tyska bovarna.
Karet går sönder, vattnet med alla fiskarna rinner ut på golvet. En sak är konsigt. Alla fiskar ligger still och ser plastiga ut :) Bra att de inte använder riktiga fiskar dock.
#47 - 20 februari 2008 20:02
I Men in Trees är det en familj som har en slöjstjärt i en rund skål
#48 - 20 februari 2008 21:39
Guy Palm skrev:
Akvarier finns i en del James Bond-filmer, bl.annat Octypussy där det visas ett kampfiskslaggsmål där förloraren blir kattmat

Det är i "From Russia With Love" inte "Octopussy"
#49 - 20 februari 2008 22:49
I ett avsnitt utav Scrubs så får vaktmästaren hålla i JD´s skål med en fisk i medans han är inne hos en patient.

I Simpsons när homer ska föda upp en hummer för att sen äta den. Är visserligen tecknat :p

Innan vädret på tv4 så fick man förut ibland se ett akvarium med slöjstjärtar och kardinaler.

I en reklam som inte fick för så länge sedan så hade dom ett akvarium med koiscalare bla.

Sen har jag för mig att det i ICA reklamen fanns en skål inne på skrivbordet i kontoret där han Konstantin satt när Stig var bortrest??
#50 - 7 mars 2008 20:06
Flippade runt på kanalerna och fick tvärbacka. Någon basketstjärna tror jag som visade hur han bodde. Såg 5st akvarium. Det största var ett cylinderformat saltvatten på endast 11000L. Var en i dykdräkt som var i och fixade&donade så han behöver nog bara njuta och kanske mata. Han visade frysen oxå med sågott som bara fiskmat i.
#51 - 8 mars 2008 17:51
På min sambos nya kompaktkamera Canon Powershot A590 IS så finns det ett 'Aquarium mode'!

Så här beskrivs det i manualen:
Notable among the special scene modes (which include portrait, night snapshot, kids & pets, indoor, foliage, snow, beach and fireworks settings etc.) are the new ISO 3200 and Aquarium settings that permit low light, no-flash photography in situations where using a flash would ruin a picture by bouncing back off aquarium glass or other reflective surfaces

När man väljer den inställningen visas en liten fisk i ett akvarium på displayen. I praktiken verkar det inte innebära annat än att blixten stängs av och ISO-talet höjs.

Men nog är det ett tydligt tecken på att akvaristiken infiltrerar alla områden på sin väg mot världsherravälde? ;) Vad kommer härnäst? Inbyggda fiskpåshållare i nästa BMW-modell? :D
#52 - 23 mars 2008 14:11
I Rent hus såg man en hel vägg akvarium i en zooaffär då dom handlade nya fräscha saker till katten
#53 - 24 mars 2008 09:06
Saltvattenkar

kul tråd!!

Har ett bidrag:

I Bruce Lee-filmen "Game of death" så har, "hjärnan" bakom det kinesiska syndikatet, ett saltvattenkar på sitt kontor man ser inte inredningen i karet så mycket men man ser när han matar sin ( tror det är ) Drakfisk med levande föda samt tittar extra in i akvariet samt avlägger repliken "You beautiful bastard". Och skrattar gott...
#54 - 24 mars 2008 09:34
i "Evan Almighty" så Sitter han i en soffa hos sin chef, bakom honom står ett akvarium
#55 - 24 mars 2008 10:42

Men nog är det ett tydligt tecken på att akvaristiken infiltrerar alla områden på sin väg mot världsherravälde? ;) Vad kommer härnäst? Inbyggda fiskpåshållare i nästa BMW-modell? :D

I min volvo så har jag fast monterad frigolitlåde hållare :D
#56 - 24 mars 2008 10:49
I min gamla Opel Omega kunde jag fälla en liten del av baksätet, helt perfekt för att kunna lägga foderhåven i bagageutrymmet :)
#57 - 24 mars 2008 11:31
I min Caprice Wagon behöver jag inga separata utrymmen, får med lätthet in ett 900 liters akvarium där bak, stuvfacket bak rymmer 40 liter och spyfållan under lastutrymmet rymmer 160 liter..

När teknikens värld -88 gjorde en test över dom 4 bästa herrgårdsvagnarna och lyckades stuva in 52 st ölbackar av äldre modell bak i capricen sjönk aktierna hos DHL..

Med fällbar tailgate och felvänd uppfällbara soffa är det perfekt att backa till vid ett vattendrag och sätta sig där bak med en kall pilsner och fiska direkt från bilen, det ända jag saknar är spöhållare så helt anpassad för fritidsfiskare och akvarister kan man nog inte säga att den bilen är..
#58 - 31 mars 2008 16:50
hmm... Skall jag verkligen våga detta? Kanske den här videon väcker intresse:
"" target="_blank">Lucy Lee showing of her pussy at the end. But it starts really really wet...
;)
#59 - 25 januari 2009 00:24
Dags att skaka liv i den här gamla tråden igen!

I den nyligen utkomna beta-versionen av Windows 7, som ska ersätta Vista inom något år, så föreställer den förvalda skrivbordsbilden en kampfisk, Betta splendens. Beta - Betta, det verkar vara en ordlek...?

De miljontals användare som förväntas betatesta Windows 7 kommer alla att mötas av följande bild när de installerat sitt nya operativsystem:

http://www.flickr.com/photos/nxtiak/3155350531/

Läs mer om Windows och kampfisken här:
http://news.softpedia.com/news/The-Story-of-the-Windows-7-Beta-Fish-101857.shtml

Akvariehobbyn finns överallt!
#60 - 25 januari 2009 14:47
"Fact is that the wild and &#8220;plain vanilla&#8221; bettas are not much to look at. Just brown with shades of green and with short fins, the natural betta fish would never have been chosen to complement the Windows 7 Beta 1 default wallpaper."

Pfft.

http://smp.ibcbettas.org/images/splendens/splendens4.jpg
#61 - 25 januari 2009 15:49
Nya filmen 7 Pounds med will smith.
En box jelly fish i en ganska stor cylinder spelar en betydande roll i filmen.

Lite väl overklig dock. Ingen teknik i "karet" och han fyller på med vanligt vatten verkar det som.
#62 - 25 januari 2009 16:14
Anettejt skrev:

Ja, i Nip tuck har kirugerna ett ganska stort akvarie nu när de flyttat till Hollywood, i Miami där de höll till tidigare hade de nog flera. I Hollywood har de ett som ser läckert ut ett antal tricolor scalarer, i första avsnittet ville uthyraren hämta tillbaks dem för de inte betalat. Skulle hellre vilja titta på akvariet än det andra. Såg
The Stranger Inside med Jodie Foster i går, den andra huvudrollsinnehavaren har ett akvarie på polisstationen som han matar i bland, undrar vad det är för fiskar han har.
#63 - 25 januari 2009 16:19
patriksg skrev:
Någon som har tagigt upp dom 2 karen i 5an i Gbg? dom som är vid systembolaget ;) Fina kar
De är inte så dumma, går ofta förbi där, tar en extra titt på dem, är Malawi om jag minns rätt, på Vlhalla badet finns ett akvarie också tror jag Malawi, men det är lite tafligt.
#64 - 25 januari 2009 18:27
I ett avsnitt av Cityakuten (Walk Lika a Man, säsong 9) är akvariet en hel "subplot". Akuten har fått pengar till ett akvarium av "the hospital beautification committee" och sköterskan Abby har fått i uppgift att sköta det. Men det går inte så bra, och man får se henne fiska upp en död fisk (tydligen inte den första döingen i det karet) och senare släppa i en ny. Hon diskuterar problemet med en liten tjej med njurproblem som föreslår att fiskarna kanske dött av övermatning. I slutet av programmet kommer dr. Pratt in i personalrummet efter en lång dags arbete och häller i en massa mat till de stackars fiskarna som ser så hungriga ut...
#65 - 25 januari 2009 18:40
Har på tv:n medan jag sitter och surfar och nu är det tydligen ett program som heter "Back to You". Kelsey Grammers (ni vet han som spelar Frasier)rollfigur har precis matat ihjäl sin guldfisk som han hade i en pytteliten skål på kontoret. Han trodde den rekommenderade mängden mat som stod på förpackningen var per dag, men det var per vecka. Så kan det gå!
#66 - 25 januari 2009 19:28
Rocky 3 tror jag det är när man får se hans sons inbyggda saltkar i väggen på rummet.
Och i ettan har Rocky själv en guldfisk i en skål..
#67 - 5 februari 2009 20:58
I "kommisarie Frost" har chefen ett akvarium i sitt rum. Det brukar vara guramis i det.
#68 - 5 februari 2009 21:20
i den nya Batman filmer kan man skymta ett akvarie, troligen salt, =)
#69 - 6 februari 2009 12:32
I filmen E.T. The Extra-Terrestrial förekommer en guldfiskskål med några guppy.
<<<(^:>*
#70 - 5 mars 2009 23:40
Miami vice. Fanns en hel drös med akvarium med massa småfisk, koi kanske, och koi modell inte stora men hyfsade ändå.
#71 - 24 mars 2009 10:00
Kul tråd.

I serien Nip/Tuc så har de stora akvarier på sin mottagning, tror det simmar ett gäng skalarer där numera.

Annars så blir man lite källkritisk när man ofta ser söt och saltvattensfisk i samma akvrium i en del reklam i tidningar. Troligen har någon välbetald art director klippt ihop lite på måfå.
#72 - 30 mars 2009 00:15
Tja egentligen något som inte borde visas på tv så folk tror att det är ok för så hade dom ju på tv ju så det går alltså jättebra. Ett program som hette Norouz - Vårens ankomst. Lite blommor på bordet men mitt på står en glaskupa på fot som inte kunde rymma många liter. Innehållet var2st slöjstjärtar. Kanonmiljö för dom med andra ord
#73 - 30 mars 2009 06:45
eriahl skrev:
Tja egentligen något som inte borde visas på tv så folk tror att det är ok för så hade dom ju på tv ju så det går alltså jättebra. Ett program som hette Norouz - Vårens ankomst. Lite blommor på bordet men mitt på står en glaskupa på fot som inte kunde rymma många liter. Innehållet var2st slöjstjärtar. Kanonmiljö för dom med andra ord

Norouz är det persiska nyåret. Då är det tradition att man ska ha två röda fiskar i en skål på bordet. De går däri i några få dagar. Oftast är det små slöjstjärtar, men röda platys funkar också. Alla som jobbat i en akvarieaffär och är någorlunda nyfiken på sina kunder känner till detta.

När jag arbetade i akvarieaffär, för snart 15 år sedan, märkte man tydligt denna högtid, och vi tog in extra många helröda fiskar inför den. Så gott som alla sålda fiskar returnerades till affären efter några dagar i utmärkt kondition - en utmärkt affär för akvariebutiken med andra ord.

Dock innebär det givietvis en extra stress för fiskarna.
#74 - 30 mars 2009 10:47
Punisher War Zone

Två feta saltvattensakvarium, placerad i en dörröppning på varderasida av dörren. Sjukt snyggt.
#75 - 30 mars 2009 23:55
Norouz är det persiska nyåret. Då är det tradition att man ska ha två röda fiskar i en skål på bordet. De går däri i några få dagar. Oftast är det små slöjstjärtar, men röda platys funkar också. Alla som jobbat i en akvarieaffär och är någorlunda nyfiken på sina kunder känner till detta.

När jag arbetade i akvarieaffär, för snart 15 år sedan, märkte man tydligt denna högtid, och vi tog in extra många helröda fiskar inför den. Så gott som alla sålda fiskar returnerades till affären efter några dagar i utmärkt kondition - en utmärkt affär för akvariebutiken med andra ord.

Dock innebär det givietvis en extra stress för fiskarna.

Har oxå jobbat i zooaffär och känner till det. Men lätt att folk kan få för sig att det såg ju fint ut och så skaffas ett par stackars slöjstjärtar + en skål. Sen är det knappast så bra för fiskarna att ploppas i en skål med alla stressmoment runtikring. Sen upp igen och tillbaka till affären. Märkte inte av någon större returnering faktiskt. Toa eller "skåldöden" kanske?
#76 - 31 mars 2009 19:56
Kapten Picard i Star Trek TNG har en fin drakfisk (en Pterois av något slag) som kallas Livingston. Den syns i ett flertal avsnitt.
#77 - 1 april 2009 07:25
I TV-serien "West Wing" har CJ Cregg någon form av guldfisk i en alldeles för liten skål som hon fick av journalisten Danny Concannon.
/J
#78 - 26 april 2011 10:57
Dags att väcka liv i en kul gammal tråd. :)

I gårdagens avsnitt av NCIS hade en misstänkt pedofil ett saltvattensakvarium med clownfiskar och palettkirurg i. Akvariet är en del av storyn då den misstänkte berättar för poliserna vilken typ av fiskar det är. Senare kallas han mr Clownfish av en polis. När de sedan ska hämta in honom har han flytt, men också dödat sina fiskar med blekmedel. Polisens psykoanalys är att han lider av narcissism och därför inte kunde stå ut med att låta någon annan få hans kära fiskar nu när han själv inte kunde ta med dem.

Själv blev jag nyfiken på vilken snygg sorts tång det var i akvariet, den var bredbladig och ljusbrun. Såg inte ut som en plastväxt.
#79 - 26 april 2011 17:43
Oh, jag minns just det avsnittet! Dock är det sedan några säsonger sedan... Jag har tittat alldeles förmycket på NCIS >.<

Vad jag tänkte lägga till i tråden är ett avsnitt från Buffy the Vampire Slayer, där Angel eller Spike (minns faktiskt inte) har ihjäl Willows fiskar medans hon sover för att skrämma henne. Fiskarna är uppträdda på en tråd som om de vore pärlor ._.

Annons