aquatic-nature flow 200 ljudnivå (!)

#1 - 16 oktober 2008 20:11
Impuls köpte ett Coocon 3 kar idag (Aquatic-Nature)

Mkt snyggt. Men när jag startar det låter pumpen rejält, hör den från rummet brevid.

Då det är en utvändig pump så verkar det vibrera en del, men även pumpen i sig verkar låta en del.

Det är en Flow 200, aquatic-nature.

Några tips om hur man ska tysta den, har andra samma pump? Flödet verkar ganska starkt.
#2 - 16 oktober 2008 20:34
Jag har samma pump, dock till en cocoon 1 (10L) och jag hör absolut ingenting från den. Kolla så den inte tar i någon vägg eller har luft i sig, annars är det bara reklamera. För den ska inte låta alls.
#3 - 16 oktober 2008 20:38
Satte på ett par möbeltassar som ligger mot glaset från sidan och vid fästet. Då försvann större delen av vibrationsljudet. Fortfarande lite vibration i karet.

Vågar man sätta på möbeltassar på ett 30 liters kar, eller riskerar jag att hela karet går i bitar...? (Pga att underlaget då kanske lutar?)

Lite osäker på om jag satt allt rätt, lust att fota ditt kar?
#4 - 16 oktober 2008 21:02
Jag skulle inte rekomendera möbeltassar under ett kar oavsett storlek. Lägg då hellre ett underlägg under såsom liggunderlag eller frigolitskiva som täcker hela bottnen.
#5 - 18 juli 2009 06:23
Köpte en Flow 200, aquatic-nature pump och den låter den med.
Ett rejält brummande!
Har ett elite hangon filter på ett annat kar och det är tyst.
Kan man göra nåt med impellern eller motorn tro så den blir tyst?
Guest
#6 - 18 juli 2009 13:36
För att få tyst på ett Hangon kan det hjälpa med att låta den få gå på högsta läge, den är ju ställbar. Se även till att röret som går från insuget sitter ordentligt fast.

Testa även med att dra ur o sätt i strömkontakten ett par gånger.
Jag har fått missljud från mina efter rengöring och då har detta hjälpt.

Sen låter en ny ren pump mer i början, fast om ljudet är starkt brummande så skulle jag tro att det är något fel på den.
#7 - 18 juli 2009 19:04
Ok. Jag får väl avvakta lite. Satte i nya o-ringar i alla rörkopplingar för att se om det hjälpte men det verkar komma från motorn. I värsta fall får jag köpa en annan pump. Har kollat lite på en Eden 501.
#8 - 19 juli 2009 18:04
Flow 200=skräp

Hade stora problem med min Flow 200 till min kub, bytte den 3ggr pga den lät som ett plan, gick inte att ligga i soffan och titta på tv utan att bli störd av oljudet :(... Men sen tröttnade jag och köpte ett "Eheim Hangon 2040" vilken skillnad :). länk:http://www.pwss.se/product.php?productid=6498&cat=620&page=1

Mvh Rockan04

Annons