Aquel eheim olika världar?

#1 - 7 oktober 2011 17:14
Hoj, jag köpte ett Aquel UV-filter och skulle koppla det i serie med mitt eheim ytterfilter. Funkade inget bra, trots 3 stegs slanganslutning på Aquelen. Är det olika världar ur slanghänseende?
#2 - 7 oktober 2011 17:18
Bortsett från slangproblem - vad i all världen skulle du ha för anledning att seriekoppla två filter? Som skulle göra att det blir bättre än att köra dem parallellt var för sig?
#3 - 7 oktober 2011 17:28
Tjenamoss, ett uv-filter är ett rör med ett lysrör i. Inget vanligt filter alltså.
#4 - 7 oktober 2011 17:41
Hoj, jag köpte ett Aquel UV-filter och skulle koppla det i serie med mitt eheim ytterfilter. Funkade inget bra, trots 3 stegs slanganslutning på Aquelen. Är det olika världar ur slanghänseende?
Var eheimslangen för grov:confused:
#5 - 7 oktober 2011 17:43
Japp, eheimslangen 16/20, aquel har 14,0 20,5 och 24,5 mm. eheim har ju även 19/25 mm. Borde iofs passa 20,5 anslutningen.
#6 - 7 oktober 2011 18:00
Ok, tänkte inte på det där med uv, det förklarar ett och annat. Fast ändå, är det grövre slangar till Eheim så är det en tveksam ide att seriekoppla ändå. Dels så riskerar du att strypa Eheimfiltret så inte det gör vad som är tänkt. Och dels tvärtom då, om flödet inte blir stryps så kan det bli för snabbt för uvfiltret så att uppehållstiden blir för kort och effekten dålig.

Du bör kolla så att specen på flödet på uvfiltret stämmer med vad Eheimfiltret ger innan du meckar med slangar. Om inte så är det en bättre ide att köpa en enkel separat cirkulationspump att driva uv med.
#7 - 7 oktober 2011 18:11
Bygert, släpp det.
#8 - 7 oktober 2011 18:52
Japp, eheimslangen 16/20, aquel har 14,0 20,5 och 24,5 mm. eheim har ju även 19/25 mm. Borde iofs passa 20,5 anslutningen.
men 19/25 passar väl inte din pump... Du får väl dra på lite gängtejp eller eltejp och och sen dra fast slangen med slangklämma!
#9 - 7 oktober 2011 19:14
åheim skrev:
men 19/25 passar väl inte din pump... Du får väl dra på lite gängtejp eller eltejp och och sen dra fast slangen med slangklämma!

Hehe, jag det är väl tricket. Jag har beställt en konverter. Känns som det behövs fler.

Typiskt att det inte finns en ensad slangstandard i akvaristikvärlden.

Önskar trevlig kväll.
#10 - 7 oktober 2011 21:11
Dra inte åt slanganslutningen för hårt!
Mina sprack efter någon månad. Som tur var när jag höll på med filtret, han inte bli allt för blött :)
Inte bästa plasten tydligen på aquael. Det var den gängade delen som sprack på båda anslutningarna. Tyckte själv att jag inte dragit nått hårt alls. Men man ska tydligen bara dra åt lite lätt och låta o-ringen täta!
#11 - 8 oktober 2011 05:54
Tack för tips, jag drog för hand, men halvhårt. Kanske bör släppa upp litet.

Annons