Är 0,24 W/liter tillräckligt med ljus?

#1 - 1 februari 2011 07:55
Rampen är på 4 x 18 W, akvariet är 50 cm djupt och jag kan ha rampen direkt på täckglasen. Jag vet att många rekommenderar högre värde, men förra ägaren hade 2 x 18 W på akvariet (!) och jag har en färdig ramp på 4 x 18 W så... ska jag prova eller vad säger ni?

Mvh, Carina
#2 - 1 februari 2011 08:51
W/l är ju inget särskilt bra värde, det enda man blir säker på av det är hur hög elräkningen blir. Du skulle ju inte fråga om du tänkt köpa en bil som drar 0.6 per mil om det är tillräckligt eller om du borde köpa en som drar mer, eller hur? 0.24 W/l glödlampor eller samma med lysdioder är ungefär som skillnad mellan natt och dag. Antagligen pratar du lysrör och i så fall låter det lite klent, särskilt med det djupet. Det beror sig dock mycket på också vad du har för tankar med akvariet. Skall du ha stenkoraller är du inte ens uppe på banan med den belysningen. Skall du i stället ha ett stenrös med malawi och struntar i växter bör det fungera helt ok. Har du tänkt dig ett vanligt planterat sötvatten så får du nog räkna med att du får svårt att få växterna att trivas.
#3 - 1 februari 2011 12:00
Om jag har reflektorer, kanske? Ska montera såna så klart. Det ska bli ett vanligt sötvatten med lagom mycket växter i.
Tack för sitt svar, Bygert förresten :) Fan att detta med ljuset ska vara så invecklat och framför allt DYRT (köpa nytt alltså). Vad tror ni, KAN ovanstående funka tillräckligt bra med reflektorer?

Mvh, Carina

Annons