är akvariehajen en myt?

#1 - 7 april 2008 15:00
hej hej. detta kanske känns ganska luddigt för många, men för ca 10 år sedan såg jag ett akvarie fullt med hajar. det var i en affär i åled om det spelar någon roll. hajarna var kanske 10cm långa i ett inte ens 100liters akvarie. jag har inte haft akvarie nu på många år men har blivit sugen nu igen, men jag bara måste hitta den där hajen. eller vad det nu var. såg alltså precis ut som riktiga hajar. har letat runt på nätet men hittar inget som stämmer. är det någon som vet vad jag pratar om?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 april 2008 15:04
Det finns inga sötvattenshajar - däremot finns det en del fiskar som liknar hajar och därför kallas för hajar - typ silverhaj, hajmal, paroonhaj etc. etc.
#3 - 7 april 2008 15:13
jag trodde paroonhaj var en riktig haj eftersom den kan bli så stor :P
Bilagor:
#4 - 7 april 2008 15:15
Det finns inga sötvattenshajar - däremot finns det en del fiskar som liknar hajar och därför kallas för hajar - typ silverhaj, hajmal, paroonhaj etc. etc.

Nja, i Nicararguasjön finns det hajar. Riktigt farliga är de också. Fast de lär inte vara aktuella för akvarier...
#5 - 7 april 2008 15:17
Hajmal.

Notera vuxen storlek; det är egentligen en matfisk, du kan hitta Pangasius-filé i frysdisken på närmsta mataffär. Kort sagt olämplig för alla utom ett fåtal offentliga akvarier.

Den är dessutom en av världens mest snabbväxande fiskar, så tänk inte att du skall skaffa större kar så småningom.
#6 - 7 april 2008 15:19
Nja, i Nicararguasjön finns det hajar. Riktigt farliga är de också. Fast de lär inte vara aktuella för akvarier...

Tjurhajar, de är även kända för att simma långt upp i floder.
#7 - 7 april 2008 15:21
nja. det verkar som att jag har drömt detta för jag har verkligen för mig att dom var otroligt lika riktiga hajar. finns det något sådant till saltvattenakvarie?
#8 - 7 april 2008 15:24

Det lär vara Carcharhinus leucas du tänker på, den finns inte bara i Nicaraguasjön, men du har helt rätt, den är inte aktuell för normala akvarier.
#9 - 7 april 2008 15:28
så besviken jag blir. jag som vill ha hajar i mitt akvarie.
#10 - 7 april 2008 16:14
Starta upp ett 1-3 kubiks saltkar så kan du ha riktiga hajar ;)

//NiXoN
#11 - 7 april 2008 19:56
rofeto skrev:
nja. det verkar som att jag har drömt detta för jag har verkligen för mig att dom var otroligt lika riktiga hajar. finns det något sådant till saltvattenakvarie?

Alla hajar är saltvattenslevande, så har du bara tillräckligt stort kar och plånbok kan du välja och vraka.
MVH
Magnus
#12 - 7 april 2008 21:40
Det måste nog ha vart paroonhajar du sett. Eller så kanske det kan ha vart silverhajmalen/sydamerikans haj.

Paroonhajar är dock extremt lika riktiga hajar vid 10-20cm's storlek. Därefter blir de dock ganska fula. Ska om ett tag lägga upp bilder på de 2 jag har så ni kan se.
#13 - 7 april 2008 23:08
Det tycks ju iallafall finnas äkta hajar (i släktet Glyphis) som är äkta sötvattenslevande, förutom tjurhajen då.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ganges_shark
#14 - 7 april 2008 23:15
Samtliga hajar som kan återfinnas i sötvatten blir alldeles för stora för normala hemakvarier mig veterligen. Det gäller ochså flertalet havslevande arter.
#15 - 7 april 2008 23:43
http://www.fishbase.org/Summary/speciesSummary.php?ID=887&genusname=Glyphis&speciesname=gangeticus

''Biology poorly known. But its minute eyes suggest that it may be adapted to turbid water with poor visibility, as in large tropical rivers''

tropical RIVERS...

omg! jag måste ha en sån... :eek:
#16 - 7 april 2008 23:56
THE_DUDE skrev:
http://www.fishbase.org/Summary/speciesSummary.php?ID=887&genusname=Glyphis&speciesname=gangeticus

''Biology poorly known. But its minute eyes suggest that it may be adapted to turbid water with poor visibility, as in large tropical rivers''

tropical RIVERS...

omg! jag måste ha en sån... :eek:

Ja, den blir ju faktiskt bara två meter...;):D
#17 - 8 april 2008 23:46
A C-son skrev:
Ja, den blir ju faktiskt bara två meter...;):D

2 är ju bätte än 3 i just det här fallet! :D
#18 - 1 maj 2008 09:59
Ska fiska denna haj i Indien ;) !

Annons