Är de ett par nu eller inte?

#1 - 6 mars 2004 18:50
Hej

Skaffade mig 2st nyckelhålsciklider för två veckor sedan. De är relativt små ca 5-6cm, skaffade bara två för hade inte mer pengar i plånboken än för två just för stunden. Hade tänkt införskaffa 2-3st till nu den kommande helgen. Men nyss upptäckte jag att de har lekt, mina två nyckelhålsciklider. Enda anledningen jag tänkt skaffa en grupp på 4-5st är för att få ett endaste par av dem.
Min fråga är om de leker fast de inte är ett par eller har jag haft sådan tur att mina har funnit varandra? För om de är ett par nu så kommer jag inte att skaffa flera nycklar.
Och hur beter sig nycklarna gentemot varandra när de är ett par?

MVH Markus
#2 - 6 mars 2004 19:09
Grattis !
Du har haft en enorm tur om du köpte 2st och dom lagt rom nu SKITKUL !
Finns ingen anledning att skaffa fler nu.
#3 - 6 mars 2004 21:50
Leker nycklarna alltså bara om de är par?

MVH Markus
#4 - 6 mars 2004 23:26
Hej

Att de leker behöver inte innebära att de är särskilt väl samspelta. Man kan ha tur, när man köper två, att de trivs ihop, och håller sams. Men har man otur så blir det ett ganska instabilt par, som visserligen leker, men som också slåss en del, och som troligtvis aldrig kommer att vakta ynglen. Nu verkar det vara så med nyckelhål, att de måste öva ett antal gånger innan de får till det rätt, även om de kommer överens. Men som sagt, det är svårt att veta om de kommer att komma överens eller inte. Därför bör man helst köpa minst 6 stycken, för att schansen ska öka att de hittar sin själsfrände. "Tvångsgifte" blir sällan lyckat.

Ciklider leker ibland även om de inte kommer så bra överens, men då blir det oftast inget av lekarna, och de börjar ofta slåss om arbetsfördelningen i yngelvården, vilket brukar resultera i att de äter upp äggen eller ynglen. Det gäller troligtvis även nyckelhål. Men man ska heller inte ge upp om de äter upp det de första gångerna, de behöver ett antal försök på sig, särskilt nyckelhål verkar vara "slow learners".

Vänta lite, och se hur de verkar trivas ihop.

MVH Micke
#5 - 7 mars 2004 00:05
Hur kan man se att två nycklar går bra ihop med varandra?

MVH Markus
#6 - 7 mars 2004 00:17
Hej

Om inte hanen jagar honan ofta, eller att de slåss. Ibland kan hanen jaga honan ändå, men om det sker ofta, så drar de inte helt jämt. Hanarna och honorna i nyckelhålspar brukar i och för sig vara rätt snälla mot varandra, jämfört med en del andra ciklider. Mitt par håller sams för det mesta, men hanen har jagat honan ibland, när han har velat få henne till lek, och hon inte har varit riktigt redo.

MVH Micke
#7 - 7 mars 2004 12:02
Har aldrig sett mina bråka överhuvudtaget. Väntar ett tag med att skaffa fler och ser hur det artar sig. Tack för hjälpen Micke_A och Patrik_Tq.

MVH Markus

Annons