Skrev samma inlägg på zoonen, men tänkte skriva här också då det är lite brådis & dubbla chansen för svar.
Den 9:e mars lekte mina kampfiskar ganska oväntat utan ett ordentligt skumbo, & äggen började kläckas dagen efter. Jag trodde inte att de skulle klara sig, men pappa Blunder var så duktig med vaktandet & plockandet ändå att många yngel verkar ha överlevt hittils (se diskussion http://www.zoopet.com/ forum/ showthread.php?t=101228). Idag är det första gången som man kan kika på de små utan att se ett ständigt litet "yngelregn" ner mot botten, då alla istället ligger stilla uppe vid ytan. Ibland simmar någon lite hackigt neråt, men jag har inte sett någon sjunka som en sten likt tidigare. Ibland får jag även för mig att pappan börjar smaka på ynglen, men sen pustar man ut när man ser att han bara flyttar på dem.
Nu till min fråga: betyder detta att ynglen är helt frisimmande, & att jag borde flytta på pappa Blunder? Hur kan man veta säkert? Jag menar, de simmar ju inte runt så mycket, men samtidigt dimper de inte ner mot botten längre. Har ett par timmar på mig tills jag måste gå till jobbet, & vill ju inte att han ska få för sig att äta upp de små medan jag är borta..
Hur borde jag göra? Har du några idéer är jag hemskt tacksam för svar!