Är det filtrets fel?

#1 - 21 maj 2009 08:09
Min pump har alltid varit bra (haft den i ca. 6 månader) och jag har sällan behövt rengjort det. Men nu behöver jag göra rent det var 2.a eller varje vecka. Är det så att jag behöver nya filter? De är ju lite skitiga trotts rengöring.. :(
MVH Sandra
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 maj 2009 10:13
Vad har du för pump, vad har du för filtermaterial?
Guest
#3 - 21 maj 2009 14:29
Har du fler fiskar nu än va du hade då?
#4 - 23 maj 2009 07:14
Vad har du för pump, vad har du för filtermaterial?

Fluval 2 (innerfilter) eller något sådant, med "tvättsvampar" i som renar hehe (ursäkta mitt ordval men är inte så hemma på fiskfronten än). [:o]
#5 - 23 maj 2009 07:16
Narii skrev:
Har du fler fiskar nu än va du hade då?

Ja antalet fiskar har ökat.. :D kan det vara att pumpen inte "orkar" så jag måste köpa en bättre sådan eller nya "filter"?? :confused:
#6 - 23 maj 2009 07:31
HeroS skrev:
Ja antalet fiskar har ökat.. :D kan det vara att pumpen inte "orkar" så jag måste köpa en bättre sådan eller nya "filter"?? :confused:
Jag tror snarare att du kanske behöver ett innerfilter till för att klara reningen eftersom att du ökat antalet fiskar! De 2 filtermattorna som sitter i fluvalen blir med tiden "sladdriga" och sätter då fortare igen men det brukar ta ett par år...
#7 - 23 maj 2009 08:31
åheim skrev:
Jag tror snarare att du kanske behöver ett innerfilter till för att klara reningen eftersom att du ökat antalet fiskar! De 2 filtermattorna som sitter i fluvalen blir med tiden "sladdriga" och sätter då fortare igen men det brukar ta ett par år...

Kan jag inte bara köpa nya filtermattor då=)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 maj 2009 09:15
Filterpatronerna i innerfilter har en begränsad livslängd - hur lång livslängden blir beror på hur mycket och vilken mat man matat med i akvariet
#9 - 23 maj 2009 11:49
HeroS skrev:
Kan jag inte bara köpa nya filtermattor då=)

Jo, men byt i så fall en i taget så inte alla bakterier försvinner på en gång. Men beror problemet på att filtret inte räcker till för den mängd fisk du har kommer du ju att få samma problem igen.

Har läst att man kan modifiera Fluvals innerfilter med blå filtermatta för att få större filtervolym: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
Någon som testat detta?
#10 - 23 maj 2009 11:52
åheim skrev:
Jag vill inte gå händelserna i förväg men för att göra en lång historia kort, är det inte så att det även i den modellen av fluvals innerfilter sitter rektangulära filtermattor av väldigt fin porighet(PPI 30) och att bla du åheim även brukar rekommendera ett byte till "vanlig" filtermatta med grövre porer(PPI 10)som man bla kan köpa i tunna flak på Hornbachs akvarieavdelning för strax under 70:-
#11 - 24 maj 2009 09:13
HeroS skrev:
Fluval 2 (innerfilter) eller något sådant, med "tvättsvampar" i som renar hehe (ursäkta mitt ordval men är inte så hemma på fiskfronten än). [:o]

Hur gör du rena dina "tvättsvampar"? Kramar du bara ur dom under rinnande vatten? För att få sådana rena så får man "slå dom mot badkars/tvättfatskanten" om du förstår hur jag menar.
#12 - 26 maj 2009 07:21
Sleaper skrev:
Hur gör du rena dina "tvättsvampar"? Kramar du bara ur dom under rinnande vatten? För att få sådana rena så får man "slå dom mot badkars/tvättfatskanten" om du förstår hur jag menar.

Jag har insett att jag måste vara ganska hårdhänt :D så jag tar dem ett bra tag men inte fööör noga, för att behålla bacillerna ;)

Annons