Är det för många fiskar i mitt 45L akvarium?

#1 - 13 december 2006 01:31
Tjena!! :)

Undrar om jag har för många fiskar i mitt 45L akvarium?
Jag har aldrig haft akvarium förut, detta är mitt första. 3 veckor nytt :D

Jag har, (alla är unga)

* 4 Black Mollys
* 6 Guppys
* 4 Fantomtetror
* 1 liten Mal
#2 - 13 december 2006 07:33
Välkommen till Zoopet!
Både black molly och fantomtetrorna vill ha ett större akvarium, malen är svårt att veta om du inte vet vilken sort det är. Man brukar säga att man bör ha minst en liter vatten per centimeter fullvuxen fisk. Du kan läsa mer om dina fiskar och vad de trivs i för akvarium på artbeskrivningarna här på Zoopet:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=459
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34

Tycker att du har lite mycket fisk, i synnerhet för ett så nystartat akvarium. I början bör man ta det lungt med antalet fiskar för att ge nyttobakterierna lite tid att bygga upp en biologisk balans i akvariet. Bakterierna bryter ner nitrit, ett dödligt gift för fiskar som bildas av bl.a matrester och fiskbajs. Därför bör du också mata mycket sparsamt nu i början, speciellt när du har så många fiskar.
#3 - 15 december 2006 02:15
Tackar tackar :)

Gjorde mig av med Fantomtetrorna idag. Känns lite bättre nu, mera space för dem som är kvar :D
#4 - 11 januari 2007 05:14
Har "möblerat" om lite [:-15]

Nu har jag.................

* 6 Poecilia reticulata, Guppy.
* 4 Poecilia sphenops, Black Molly.
* 3 Neocaridina cf. zhangjiajiensis räka.
* 1 Caridina multidentata, Yamamoto/Amano räka.
* 1 Loricariidae Ancistrus sp, Mal
[SIZE=5][/SIZE]
Kan man ha 1 Amano till i denna trupp :D [:P] ?

(PS. Byter ca 10L utav ca 45L varje vecka, och matar bara 1/dag [:-22] )
#5 - 19 januari 2007 11:21
Ser ut så här idag :D

* 16 Poecilia reticulata, Guppy.
* 3 Caridina multidentata, Amano räka.
* 1 Loricariidae Ancistrus sp, Mal.
#6 - 19 januari 2007 11:41
BokiDesa skrev:
Tackar tackar :)

Gjorde mig av med Fantomtetrorna idag. Känns lite bättre nu, mera space för dem som är kvar :D

var gjorde du av dem?:confused:
#7 - 19 januari 2007 16:36
varföt tog du bort dem, tycker de faktiskt låter som är hyfsat rimligt fiskantal.

jag har 8 guppy 5 fantomtetra och 4st malungar (2-3cm) i ett 30 liters kar
#8 - 19 januari 2007 22:22
Ansistrusen blir aldeles för stor, sälj tillbaka den till butiken. Äpplesnäckor och räkor är mer lagom stora algätare.
#9 - 19 januari 2007 23:20
om det är en liten ancistrus så funkar det bra att ha de där tills den ar vuxit på sig lite:)
#10 - 19 januari 2007 23:57
16 guppys?
#11 - 20 januari 2007 00:10
_Lena_ skrev:
Ansistrusen blir aldeles för stor, sälj tillbaka den till butiken. Äpplesnäckor och räkor är mer lagom stora algätare.

Glenn skrev:
om det är en liten ancistrus så funkar det bra att ha de där tills den ar vuxit på sig lite:)

:) Den sort jag har blir max ca 13cm, och nu är den ca 2,5cm. Jag har nog kvar den tills den växt till sig lite, då säljer jag den.
#12 - 20 januari 2007 00:13
Diwa skrev:
var gjorde du av dem?:confused:

Jag gav dom till min kompiz :D , han har ett litet och ett stort akvarium.

16 guppys?

[:D] [:P] Japp, vi gillar Guppys!
#13 - 20 januari 2007 12:09
_Lena_ skrev:

Är det inte bättre att kolla fakta och bestämma sig innan man köper något, istället för att byta fisk med affären upprepade gånger?
#14 - 20 januari 2007 12:21
Är det inte bättre att kolla fakta och bestämma sig innan man köper något, istället för att byta fisk med affären upprepade gånger?

Malen är redan "bokad" utav min kompiz, som köper den när den blivit lite större [:-127]
#15 - 20 januari 2007 12:22
Jovisst är det bättre att kolla först och köpa sen men om man gör misstag är det bättre att sälja fiskarna än att ha dem i ett kar de inte mår bra i.
#16 - 20 januari 2007 14:22
_Lena_ skrev:
Jovisst är det bättre att kolla först och köpa sen men om man gör misstag är det bättre att sälja fiskarna än att ha dem i ett kar de inte mår bra i.

Men du menar väl knappast att en ancistrus på 2,5cm skulle må dåligt i ett 45L?
#17 - 20 januari 2007 14:46
Nej inte än men de växer ganska snabbt. Sa inte heller att han skulle sälja tillbaka dem direkt. Men iaf jag har svårt att skiljas från mina fiskar som jag har haft ett längre tag
#18 - 20 januari 2007 16:40
Då kan jag ju slänga in en fråga om jag har förmånga eller ej.

Har ett 120L akvarium (välvd ruta) tror de är ca 120L iaf.

i Detta har jag

10st Neontetror
3st Platy
3st svärdbärare
6st Sorgmanteltetror
6st Zebrafiskar
3st små Plecostomus (en guld och 2 vita)
2st glasmalar (som mest gömmer sig på dagen)
sen 6st andra tetrror eller dyl som jag inte komemr på vad de heter, billiga va dom iaf typ 2-3cm stora max.

Med storleken räknad så har jag ungefär 1cm fisk per liter...

Tanken va att köpa 5st Neontetror, 2st platy 2st svärdbärare och 2st glasmalar till, glasmalarna ligger bara stilla i en kruka under dagen och simmar bara när de andra inte är aktiva.

Blir de förmycket om jag stoppar i de jag hade tänkt till?

har ganska mycket växter och har även det på listan över inköp.

Har sånt stämpelkort kort i Zooaffären så handlar jag får ytterliggare 200kr nu så får jag 200kr extra att handla för så då va tanken att inhandla div mat preparat, lite växter och några fiskar till åt de som verkar ensamma, Platy och svärbärarna är 2 honor och en hane, hade tänkte att de skulle va 3 honor och 2 hanar av varje, har nämligen rätt många mil till den Zooaffären som de är nu så att köra dit handla för 200kr och spara de 200kr grtis jag kan handla för är inte aktuelt då halva de beloppet ryker enabrt på bensin att åka dit.

Ska även köpa några till gyppys till mitt andra kar tror jag då 3st har dött på senaste tiden men de har ju inte direkt med saken att göra... =)
#19 - 20 januari 2007 21:31
ingen som har nått att yttra sig över mitt kar?

Annons