Är det för mycket jobb ?

#1 - 30 december 2006 18:57
Hejsan.
Vi bygger nytt hus och jag har alltid velat ha ett akvarium. Så nu funderar jag på att bygga in ett i en stor vägg som vi har på övre plan.
Men många varnar mig "det är för mycket jobb med ett akvarium" ?

Vad rekommenderar ni i storlek samt utrustning + fiskar för att det ska kunna bli så lite underhåll som möjligt ?

(Jag har möjlighet att bygga in ett som är max 1,8m långt)...
Nackdelar övreplan har ett STORT panorama fönster men akvariumet ska stå ca 4m från dessa fönster.
#2 - 30 december 2006 19:00
Desto större, desto enklare att underhålla >500L och ordentligt stora (gärna 2 st) ytterfilter!
#3 - 30 december 2006 19:01
så länge inte solen träffar akvariet så är det rätt lugnt.
lowtech/walstad är det ytterst lite jobb med.
#4 - 30 december 2006 19:23
kanske guppys och en massa räkor, det é lagom underhållsfritt :), kräver inte så mkt i filterväg heller, storlek, så stort som möjligt, men tänk på att du kanske vill kunna nå i hela karet när du bygger det...

lysrör finns i 45,60,90,120 cm (till normala priser) så skapa ett kar som går +10cm på det så har du ditt på det torra...(det går ju att lägga omlott oxå)
#5 - 30 december 2006 19:54
Trevliga planer :)
Ett vanligt sällskap är det inte så värst mkt jobb med, ett high-tech är det "rätt" mkt jobb med, ett low-tech är det nästan inget jobb med.
Det är bara att välja, fint kan man få av all kar och oftast ju mer jobb desto finare, så det beror ju på hur mkt du är intresserad.
Ett high-tech tar väll kanske 2-3h per vecka sku jag tro?
Ett vanligt sällskap (rekomenderar inte jag), tar väll runt 1h...
Ett low-tech tar väll kanske 10h per år?

Bara att välja :)
Själv förespråkar jag low-tech då jag är extremt lat :D
#6 - 30 december 2006 19:59
På övreplan skriver du kolla hur mycket golvet tål innan vad det är för bjälkar och så.
#7 - 30 december 2006 22:24
cobra skrev:
På övreplan skriver du kolla hur mycket golvet tål innan vad det är för bjälkar och så.

Tack alla .
Golvet är det enda jag vet hur jag ska göra med, har inte lagt golvet ännu så jag har bara 8" reglar tänkte kotla upp golvet under där jag ska ha akvariums väggen, sen 28mm gles sen golvgips sen parkett så jag hoppas det räcker.

Mer råd och tips mottages gärna :)
#8 - 31 december 2006 01:03
Tycker absolut du ska bygga det! Kanske lite jobb nu men hur många timmars njutning kommer du inte få? :D

För lite inspiration tycker jag du kan läsa igenom den här tråden från ciklid.se

Lycka till! :D

//MVH Tulle
#9 - 31 december 2006 08:19
tulle89 skrev:
Tycker absolut du ska bygga det! Kanske lite jobb nu men hur många timmars njutning kommer du inte få? :D

För lite inspiration tycker jag du kan läsa igenom den här tråden från ciklid.se

Lycka till! :D

//MVH Tulle

Tackar jag har läst lite på den tråden... så första frågan.
Bör man dra fram ett avlopp under akvariumet ? Golvbrunn ?
Blir problem i mitt fall eftersom jag ogärna borrar mer hål i bjälklagret.
#10 - 31 december 2006 09:16
Jag kan bara svara på hur jag skulle gjort:)
Om det ändå ska byggas in i en vägg så skulle iaf jag dragit fram både vatten och avlopp;)
#11 - 31 december 2006 21:41
Håller med JanneN, skulle göra som Mightyice i den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81845&highlight=vardagsrum.

Säkert och snyggt :)
#12 - 31 december 2006 22:20
kanske guppys och en massa räkor, det é lagom underhållsfritt :), kräver inte så mkt i filterväg heller, storlek, så stort som möjligt, men tänk på att du kanske vill kunna nå i hela karet när du bygger det...

lysrör finns i 45,60,90,120 cm (till normala priser) så skapa ett kar som går +10cm på det så har du ditt på det torra...(det går ju att lägga omlott oxå)

Lysrör 150 cm finns också
#13 - 1 januari 2007 00:48
Tenkare skrev:
Lysrör 150 cm finns också

därför jag skrev till normala priser... ;).
#14 - 1 januari 2007 10:46
OK. 150 är ett par 20or dyrare
#15 - 2 januari 2007 11:22
Opus skrev:
Håller med JanneN, skulle göra som Mightyice i den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81845&highlight=vardagsrum.

Säkert och snyggt :)

Japp det låter som det bästa valet. Men mitt dilemma nu är att väggen går ut i mitten av vardagsrummet ca 2M(denna vägg ska vara så bred som akvariumet är ,alltså det är tänkt att ta bort en bit av väggen för att komma åt akvariummet) och det är tänkt att vara ekparkett där. Och ska jag dra fram både avlopp och vatten blir det problem för min avluftning till en braskamin ligger i vägen. Frågan är om man ska strunta i hela iden, för om nu olyckan är framme så får jag ju vatten på hela övre plan [B)] måste snart bestämma mig för golvet ska snart läggas igen....

Finns det några bra bilder på man gjort när man byggt in akvariumet i en mellan vägg så som jag tänkt ,alltså inte in i en vägg som gränsar till en garderob där man lätt och smidigt sen kommer åt allt?
#16 - 2 januari 2007 11:45
Vadför inte ha ett vanligt akvarium som te.x ett möbel akvarium som är skit snyggt:)
#17 - 2 januari 2007 12:43
Malawiciklider är hyffsat underhållsfria, så länge man bytar vatten en gång i veckan, och har ordentligt filter. Dock kan fönsterna bli något av ett problem, framförallt i ett malawikar utan växter...
#18 - 3 januari 2007 09:27
Vadför inte ha ett vanligt akvarium som te.x ett möbel akvarium som är skit snyggt:)

Det är inte det inbyggda som är det stora problemet utan golvbrunnen under och eventuell fuktspärr.. Och vill gärna ha akvariumet inbyggt i denna mellanvägg eftersom jag ska bygga den i dekorsten...
#19 - 5 januari 2007 18:11
Är det någon som har ett inbyggt akvarium utan avlopp ?
Om man ska ha ett avlopp hur litet kan det vara 50mm rör ?

Annons