Är det någon idé?

#1 - 13 december 2009 18:57
Är det någon idé att köpa ett 5 liters "akvarium" och använda till yngel? Akvariumet är med pump, doppvärmare, och nån lampa till. Har en liten födobur där jag har 24 yngel men de blir snart alldeles för stora för att vara där i och jag vill inte släppa ut dom så sen alla blir uppätna...

Hur många yngel kan jag isåfall ha där i (så de max är så stora att de inte får plats i mina vuxna guppys munnar)?

Velar fram och tillbaks och vet inte om jag ska slå till...
#2 - 13 december 2009 19:07
5 liter? Det är ju _ingenting_

Finns 54L komplett, startset dvs, för 400kr på akvarielagret. Skulle def. satsa på det istället för 5L, det är säkert FÖR litet t.o.m för yngel.
#3 - 13 december 2009 19:11
,mmmmmmmmm Håller med. Med ett större kan du dessutom ha bättre koll på vattenkvalitet.
Mindre så som 5 liter behövs dagligen vattenbyte och ev flera ggr om dagen.

Kör på stort!
#4 - 13 december 2009 20:26
Jag skulle vilja köpa ett 54 liters men just nu finns det absolut ingen plats för det [:-47] 5 liters är väldans lite men samtidigt är det mycket större i jämförelse med yngelburen... Problemet med 5 liter blir väl om man har svårt att få bra balans på vattnet då dör ju ändå alla firrar där...
#5 - 13 december 2009 21:16
Skulle nog säga att yngelburen är bättre än en 5 liters burk. Annars låt ynglen vara kvar och hoppas att dom klarar sig.
#6 - 14 december 2009 12:20
Vux skrev:
Jag skulle vilja köpa ett 54 liters men just nu finns det absolut ingen plats för det [:-47] 5 liters är väldans lite men samtidigt är det mycket större i jämförelse med yngelburen... Problemet med 5 liter blir väl om man har svårt att få bra balans på vattnet då dör ju ändå alla firrar där...

Exakt. Vad är det för yngel??
Du vet det finns 30l, 35l, 40l oxå ;)
#7 - 14 december 2009 17:28
Nubi skrev:
Exakt. Vad är det för yngel??

Du vet det finns 30l, 35l, 40l oxå ;)

Det är guppy yngel allihopa.
Jaha det visste jag inte! Ska kika efter ett 35 liters :)

Vet nån vart det finns billiga sånna i Stockholms området?
#8 - 14 december 2009 17:29
kolla på blocket, eller om du orkar åk till Hornbach, där har de för 200kr akvarium, ej med teknikprylar.
#9 - 14 december 2009 18:44
Vux, som jag sa tidigare, jag råder dig starkt att köpa 54L akvariet för 359kr (eller 399kr) på akvarielagret. Där får du med allting också, så det är otroligt billigt som yngelkar. Slå på det tycker jag och gör plats för det :p så stort är det inte.
#10 - 14 december 2009 19:00
Haha, klart du tycker det, du jobbar ju där :D
#11 - 14 december 2009 19:03
Saturnus80 skrev:
Haha, klart du tycker det, du jobbar ju där :D

Haha ja, iofs, men det är ju väldigt billigt + att man får med all teknik :) jag får ju inget extra även om jag säljer det :p vill bara upplysa att det är något man bör överväga :)
#12 - 14 december 2009 19:05
Jag håller med :p
#13 - 14 december 2009 19:08
Jag håller med Andrém. För 200kr extra så köper man komplett akvarium istället för bara akvariet utan prylar på hornbach.
Tycker Vux kan göra plats för ett sånt litet kar :)
#14 - 14 december 2009 19:26
Det enda stället jag kan ha ett akvarium på är på nattduksbordet brevid sägen (bor hemma hos mamma just nu) och den är ca 50 cm bred, får det plats med ett 54 liter där eller är nattduksbordet för kort?
#15 - 14 december 2009 19:27
Andrém skrev:
Vux, som jag sa tidigare, jag råder dig starkt att köpa 54L akvariet för 359kr (eller 399kr) på akvarielagret. Där får du med allting också, så det är otroligt billigt som yngelkar. Slå på det tycker jag och gör plats för det :p så stort är det inte.

Är det på akvarielagret i Bromma du menar? Vad är det för märke på akvariet?
#16 - 14 december 2009 19:29
Det enda stället jag kan ha ett akvarium på är på nattduksbordet brevid sägen (bor hemma hos mamma just nu) och den är ca 50 cm bred, får det plats med ett 54 liter där eller är nattduksbordet för kort?

Golvet då?
#17 - 14 december 2009 19:32
Vux skrev:
Är det på akvarielagret i Bromma du menar? Vad är det för märke på akvariet?

Ja, finns väl bara ett "Akvarielagret" i stockholm? :p

Oj, det kommer jag faktiskt inte ihåg. Kan vara Juwel eller något men kan inte säga säkert, skriver ner det imorgon.
#18 - 14 december 2009 19:36
Ha inte akvarium på golvet, du kanske kan moblera om lite i ditt sovrum och dra in någon byrå som din mor har i hallen eller liknande :) så gjorde jag när jag bodde hemma *hihi*
#19 - 14 december 2009 20:57
Vux skrev:

Om du lagar det riktigt snyggt kanske mamma låter dig ställa det i vardagsrumet.
#20 - 14 december 2009 21:49
Andrém skrev:
Ja, finns väl bara ett "Akvarielagret" i stockholm? :p

Oj, det kommer jag faktiskt inte ihåg. Kan vara Juwel eller något men kan inte säga säkert, skriver ner det imorgon.

Ja tydligen verkar det bara finnas ett, men man vet ju aldrig :p haha

Skulle inte du också kunna kolla vilket mått akvariet har ? Det skulle vara jätte snällt :d
#21 - 14 december 2009 21:51
Nubi skrev:
Ha inte akvarium på golvet, du kanske kan moblera om lite i ditt sovrum och dra in någon byrå som din mor har i hallen eller liknande :) så gjorde jag när jag bodde hemma *hihi*

Har inga tillräckligt stabila möbler, det är ju ändå rätt tungt när all sand och vatten ska i :( hmmm får tänka ut något
#22 - 14 december 2009 21:52
JLi skrev:
Om du lagar det riktigt snyggt kanske mamma låter dig ställa det i vardagsrumet.

Nja det tror jag inte hon går med på hur jag än lirkar, hon tycker till och med att det är för mycket med det lilla 63 lites akvarium jag har nu haha
#23 - 15 december 2009 14:33
Om du inte hittar ngt byrå att ställa den på, ha liggunderlag (dubbla) och ställ den på golvet :)
#24 - 15 december 2009 14:56

Om du inte hittar ngt byrå att ställa den på, ha liggunderlag (dubbla) och ställ den på golvet :)

Beslutsångerst? ;)
#25 - 15 december 2009 14:59
Hahaahah!
Jupp! om h*n nu verkligen vill ha ett till kar då tänkte jag att man kan ha det på golvet med ngt under :) mest för att loda den :)
men det är inte! något jag skulle ha i långsikt!
#26 - 15 december 2009 18:58
Sådär! Då har jag kollat upp märket på 60L akvariet, även tagit en bild på det :) (lådan då)

Märke: Diversa
Storlek: 60L (hittade inga mått)
Tillbehör: Doppvärmare, pump, termometer, håv
Pris: 359/399kr (kommer inte ihåg vilket *doh*)

Bild:http://grab.by/1d8h
#27 - 17 december 2009 23:08
Andrém skrev:
Sådär! Då har jag kollat upp märket på 60L akvariet, även tagit en bild på det :) (lådan då)

Märke: Diversa

Storlek: 60L (hittade inga mått)

Tillbehör: Doppvärmare, pump, termometer, håv

Pris: 359/399kr (kommer inte ihåg vilket *doh*)

Bild:http://grab.by/1d8h

Den kommer vara för stor för att ha på nattduksbordet, men när jag hittar en bra plats jag kan ställa akvariumet på så slår jag till ;)
#28 - 17 december 2009 23:17
Vux skrev:
Den kommer vara för stor för att ha på nattduksbordet, men när jag hittar en bra plats jag kan ställa akvariumet på så slår jag till ;)

Måtten är 60x30x30 btw :p

http://www.diversa.info.pl/en/prod_47_Startup_60_set.html

Annons