är det nått fel på guramin?

#1 - 24 mars 2010 18:17
Satt och studerade fiskarna, så ser jag att en av fiskarna har som ett rött "sår" det står ut ifrån kroppen lite också.. så jag undrar om det är nått allvarligt?

annars är hon frisk i övrigt vad jag ser iaf, äter och simmar omkring och "känner" på allt och alla ;D

ni ser tydligt vad jag menar på bilden, bakom ögat.

#2 - 25 mars 2010 12:04
Ser ut som en liten skada från ett bett. Vanligtvis självläker sådant, men håll koll på det så det inte blir luddigt eller växer. Salttillsats, 1 dl/100 lit, hjälper till. Dock vet jag inte om guramis är känsliga för salt.
#3 - 25 mars 2010 13:09
Okej, tack för svaret, ska hålla extra koll på henne =)
#4 - 6 april 2010 08:02
Har haft stenkoll på tjejen, men nu tycker jag att det ser ut som att såret växer.
kolla bara på dessa bilder:

Så då till frågan, vad ska jag göra?
Hon är väldigt pigg annars, ser ingen förändring i hennes beteende. är som att hon inte ens vet om att hon har ett sår. (ser det ut som)
men det har ju inte blivit nått luddigt eller sånt kring såret, utan tycker bara det har blivit större än vad det var sist, ni ser ju på före bilden längre upp..

Tacksam för hjälp!
#5 - 6 april 2010 08:44
Borde varit läkt för länge sedan... Vad har hon för sällskap? Vissa fiskar gillar att noppa på sår...
#6 - 6 april 2010 09:32
Tycker du skall isolera henne först och främst. Ha henne i en hink eller något, eftersom det är en labyrintfisk behöver du inget bubbel eller filter. Du behöver bara byta vatten då och då. Börjar det fortfarande inte försvinna efter 2-3 dagar, kör en behandling med t ex General Tonic.
#7 - 6 april 2010 11:46
har själv tänkt på isolering, ska se till att fixa det på en gång..

men med plötslig isolering, kommer hon må bra av det?
ska jag göra det mörkt för henne eller spelar det ingen roll?

med mörker menar jag att då jag brukar medicinera fiskar så brukar jag täcka för med någon filt så det blir mörkare (inte helt svart)
djur 'brukar ju oftast bli lugnare med mörker..
#8 - 6 april 2010 13:49
Hon kommer inte att bry sig särskilt mycket om isoleringen, lägg gärna några flytväxter i så att hon har skydd också. Det är bra att göra det mörkare.
#9 - 6 april 2010 14:01
Troligtvis columnaris alltså en köttätande bakterie som inte är särskilt smittsam men väldigt svår att bli av med. Den enda medicinen jag testat som verkligen funkar är Aquafloxin. Troligtvis kommer inte isoleringen funka utan det kommer bryta ut nya sår på andra fiskar.
#10 - 6 april 2010 17:53
har iaf satt henne i isolering nu iaf. har inte sett att dom andra fått sår.. hur lång tid brukar det ta innan dom andra får sår? om det är denna köttätande bakterie som orsakar såret.

Hur långt tid kan det ta, innan man ser om såret blir bättre OM det inte skulle vara denna bakterie, utan att det har varit någon som gått och nopprat på hennes sår..

Om det nu skulle vara denna köttätande bakterie, kan jag ta reda på det på nått vis? innan det bryter ut på resterande fiskar? ska man medicinera i förebyggande syfte, eller kan det då bara skada dom?
eller ska jag bara medicinera henne?
#11 - 6 april 2010 23:49
Sandra87 skrev:
har iaf satt henne i isolering nu iaf. har inte sett att dom andra fått sår.. hur lång tid brukar det ta innan dom andra får sår? om det är denna köttätande bakterie som orsakar såret.

Hur långt tid kan det ta, innan man ser om såret blir bättre OM det inte skulle vara denna bakterie, utan att det har varit någon som gått och nopprat på hennes sår..

Om det nu skulle vara denna köttätande bakterie, kan jag ta reda på det på nått vis? innan det bryter ut på resterande fiskar? ska man medicinera i förebyggande syfte, eller kan det då bara skada dom?

eller ska jag bara medicinera henne?

Är det inte bakterie ska såret bli bättre väldigt snabbt efter att fisken isolerats särskilt om du saltat akvariet. Columnaris smittar som sagt långsamt vilket gör att ibland kan det vara några stycken drabbade fiskar och ibland kan det gå månader imellan att fiskar drabbas. Behandla alla akvarium och fiskar som varit i kontakt med fisken. Medicinen är svindyr, men låt dig inte luras av försäljare som säger att andra mediciner funkar för det gör de vanligtvis inte. Denna medicin påverkar normalt sett inte filterbakterierna, men kan ändå leda till någon sorts obalans som gör att man kan få infusorier eller algblomning. Men fiskar, sniglar och växter kan jag gå i god för att de överlever iaf.

Enda sättet att vara säker på om det är denna bakterie är att skicka in fisken till SVA på obduktion. Bakterier är för små att se i vanliga mikroskop så har du inte tillgång till ett extremt bra mikroskop kan du inte fastställa detta själv.

Annons