Är det ok. dosering av PMDD?

#1 - 28 februari 2010 12:22
Hej!

Jag gör c:a 30% VB var fjärde dag i mitt 375-liters discuskar och är lite osäker på doseringen av PMDD.
Som jag gör nu tillsätter jag 15ml vid varje VB, blir det fel? Ska jag hellre tillsätta hela doseringen var åttonde dag:confused:.
#2 - 28 februari 2010 12:28
Det låter helt OK, men skulle du börja se näringsbrister på växterna är det bara att öka dosen. De doser som är föreskrivna är lågt ställda, och skulle du få lite för "mycket" är det absolut ingen fara på taket:).
#3 - 28 februari 2010 12:30
Vad du lågdoserar, har du väldigt lite växter? Dessutom så börjar du ju om på ny kula beträffande gödningen efter varje delvattenbyte varför du fyra dagar efter tillsatt pmdd då tar bort all näring och kör 'torrt' i fyra dagar om du skulle göra som du föreslår, själv har jag vant mig vid att göda med pmdd och EC varje dag vilket löst alla mina algskapande svängningar!
#4 - 28 februari 2010 12:38
Du kan tillsätta en maxdos vid varje vattenbyte så länge du inte har väldigt lite växter. Jag tillsatte pmdd 2-3 gånger i veckan och bytte då vatten 1 gång i veckan gick hur bra som helst och växter stormtrivdes.
#5 - 28 februari 2010 12:47
Gaffel skrev:
Dessutom så börjar du ju om på ny kula beträffande gödningen efter varje delvattenbyte varför du fyra dagar efter tillsatt pmdd då tar bort all näring och kör 'torrt' i fyra dagar om du skulle göra som du föreslår,

Nja, inte vid 30% vattenbyten var fjärde dag och hon göder då även efter dessa vattenbyten;)?
#6 - 28 februari 2010 12:53
ansjo skrev:
Nja, inte vid 30% vattenbyten var fjärde dag och hon göder då även efter dessa vattenbyten;)?
Det skriver hon inte ett ord om, mitt svar grundar sig på frågeställningen om gödning var åttonde dag med delvatten var fjärde.
gullefjun skrev:
Hej!

Jag gör c:a 30% VB var fjärde dag i mitt 375-liters discuskar och är lite osäker på doseringen av PMDD.

Som jag gör nu tillsätter jag 15ml vid varje VB, blir det fel? Ska jag hellre tillsätta hela doseringen var åttonde dag:confused:.
Gaffel skrev:
varför du fyra dagar efter tillsatt pmdd då tar bort all näring och kör 'torrt' i fyra dagar om du skulle göra som du föreslår..

;)
#7 - 28 februari 2010 12:56
gullefjun skrev:
Hej!

;)
#8 - 28 februari 2010 13:06
gullefjun skrev:
Hej!

[COLOR=Blue]Jag gör c:a 30% VB var fjärde dag i mitt 375-liters discuskar och är lite osäker på doseringen av PMDD.

Som jag gör nu tillsätter jag 15ml vid varje VB, blir det fel?[/COLOR]
Gaffel skrev:
[COLOR=Red]Vad du lågdoserar, har du väldigt lite växter?[/COLOR]
gullefjun skrev:
[SIZE=3][COLOR=Blue]Ska jag hellre tillsätta hela doseringen var åttonde dag[/COLOR][/SIZE]:confused:.
Gaffel skrev:
[COLOR=Red]Dessutom så börjar du ju om på ny kula beträffande gödningen efter varje delvattenbyte varför du fyra dagar efter tillsatt pmdd då tar bort all näring och kör 'torrt' i fyra dagar [SIZE=3]om du skulle göra som du föreslår,[/SIZE] själv har jag vant mig vid att göda med pmdd och EC varje dag vilket löst alla mina algskapande svängningar![/COLOR]

:d
#9 - 28 februari 2010 13:07
1-0 till kungsladugård!
#10 - 28 februari 2010 13:08
hon kommer att flippa när hon läser det här! :p
#11 - 28 februari 2010 14:56
Gaffel skrev:
hon kommer att flippa när hon läser det här! :p

[:-27]= flippat. Det är ju lite speciellt när man har discus eftersom man gör ganska täta vattenbyten, så då tänkte jag att det kanske är bättre att dela up PMDD.....men så är det alltså inte:confused:.

Hur mycket ska jag då dosera om jag göder 3ggr./veckan? Jag har ganska mycket växter.
#12 - 28 februari 2010 17:11
Personligen skulle jag fortsätta med din gödning/vattenbytesregim och vid behov öka på dosen PMDD vid behov.
Det är som du skriver lite special med diskus och gödning, själv gjorde jag 50% vattenbyte en gång/vecka och körde dubbeldos PMDD var dag, men då hade jag ett 960 liters diskus-växtkar med co2 och MH-belysning samtidigt:p...
#13 - 1 mars 2010 07:55
ansjo skrev:
Personligen skulle jag fortsätta med din gödning/vattenbytesregim och vid behov öka på dosen PMDD vid behov.

Det är som du skriver lite special med diskus och gödning, själv gjorde jag 50% vattenbyte en gång/vecka och körde dubbeldos PMDD var dag, men då hade jag ett 960 liters diskus-växtkar med co2 och MH-belysning samtidigt:p...

Okey jag fortsätter som jag gör men pytsar i lite extra mellan varven, det verkar ju inte som man kan övergöda. Har nog varit lite för försiktig ang. doseringen och växterna ser ut som om dom behöver mer gödning.
Tack:)

Annons