Är det svårt att silkona om?

#1 - 11 november 2004 15:28
Gjorde ett test på ett helglass jag köpt och det visade sig att det läcker, lite, lite, lite i ena hörnet....*lite, men inte kul*
Hur skall jag gå till väga för att byta ut silikonet i det hörnet?

Har läst lite inlägg här om att man skall tvätta med röd sprit, är det inte giftigt?

Hur gör man sen, man lägger dit en silikonrand, vad skall jag jämna upp det med?

Tacksam för svar!
#2 - 11 november 2004 17:08
Om det läcker för att det är gammalt skulle jag ta bort allt silicon och byta det mot nytt... är det en fysisk skada som gjort det kan du lappa eller ta bort den sidan om du vill göra det riktigt ordentligt(rekommenderas om det är ett stort kar)...

T-röd är alkohol det dunstar och lämnar inga spår så ofarligt med andra ord... om du nu ska lappa så skrapa bort silicon runt det stället som läcker så du får det något att fästa det mot och gör rent nogrant (ta inte på ytan efter rengöring)...
Finns även siliconborttagningsmedel som funkar bra att köpa annars är det bara att ta kniv och en såndär skrapa man har till glashällsspisar...
#3 - 11 november 2004 17:16
det bästa att rengöra med innan silikonering är aceton utan tvekan .har själv limmat 1000 l
#4 - 11 november 2004 18:59
det är mer arbete än vad man tror, jag håller precis på att silikona om ett 140L.
#5 - 11 november 2004 19:02
jag tyckte det var mindre jobb än va man kunde tro ... det beror väl lite på vad man räknar med...

tog för mig nästan en heldag att skrapa rent hela mitt 300L kar och sedan några timmar att sätta ihop det igen och sen ska det torka i några dagar...
#6 - 11 november 2004 19:25
I somras silikonade vi om botten på ett juwel 110. Vi fick göra om det tre-fyra gånger innan vi fick det tätt. Vad som är jätteviktigt är att inte slarva med att ta bort all gammal silikon och att rengöra ordentligt. Vi gjorde misstaget att tro att det räckte med att ta bort silikonet just där läckan var och en bit omkring. Nu i efterhand vet vi att det resultatet bara blir att man flyttar läckan till ett annat ställe längs den gamla fogen. När man sedan silikonar så är det också viktigt att inte snåla på silikonet. Lika bra att ta rejält, det kommer ändå inte att synas (om det nu är i botten vill säga...)

Efteråt blir man SÅÅ stolt och tycker man gjort något riktigt superhändigt (om man inte gör detta i vanliga fall vill säga).

Ett varmt lycka till önskar jag dig och här länkar jag tråden som jag skapade angående min läckande bottenfog:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27836

Annons