Är detta en bra kamera?

#1 - 2 augusti 2006 12:24
Nu har jag gett upp!

Jag MÅSTE ha en digitalkamera! [:o] :p

Men vad ska man välja? Jag har två på förslag som verkar vara ett bra pris och en "lagom" kamera för mig.

Man får väl köpa till minne, förståss.

Men i övriga. Vad tror ni om någon av dessa två?
Eller har ni något annat förslag i samma prisklass? Min kassa är inte så stor... [:o]

[SIZE=2]http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/40051?opendocument&markID=

[SIZE=2]http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/42433?

Tacksam för hjälp!!!
[/SIZE][/SIZE]
#2 - 2 augusti 2006 12:34
Birgitta W, inte har du gett upp! Du har tagit ditt förnuft till fånga, så ser jag det! Grattis.:D
Tekniken får "grabbarna" svara på.
#3 - 2 augusti 2006 12:37
Du har rätt, Svea! Jag har tagit mitt förnuft till fånga! :p

Tänkte inte på det! Och tänk att jag HAR förnuft att fånga!!! :D
#4 - 2 augusti 2006 12:44
Vet inget om kamerorna, men du kan kolla lite recensioner här:
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html

Verkar som båda kamerorna är bra för det priset (verkar dessutom vara ok priser på OnOff) :).
#5 - 2 augusti 2006 13:15
[quote=mmm](verkar dessutom vara ok priser på OnOff) :).[/quote]

Till skillnad från deras service om något går fel... (varierar väl kanske lite från butik till butik dock)
#6 - 2 augusti 2006 14:03
Om du går in på fotosidan : http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=40
så hittar du säkert recensioner av dessa kamerorna du frågar efter.

Sen kan du gå in här för att leta upp var du handlar den billigast.
#7 - 2 augusti 2006 14:19
Hej! Tack för länkarna!

Någon som har personlig erfarenhet av dessa två kameror?
Eller som kan föreslå någon annan i samma prisklass?
Bilagor:
#8 - 2 augusti 2006 14:46
Tyvärr, min erfarenhet av kompentkameror är begränsad då jag enbart kör system. har dock hört en del bra om sony, hade definitivt tagit den om jag blivit tvungen att välja mellan de två om det fortfarande är dött lopp efter recensionerna.

Cheers
#9 - 2 augusti 2006 14:54
Ja, jag lutar nog åt Sony...

Men det är så svårt när man vet så lite om sånt här!
#10 - 2 augusti 2006 16:25
Här finns en jämförelse med en till, lite dyrare, som vi gjorde. Man kan jämföra vilka du vill http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/details?saved_products=0%2C452832%2C549289%2C585376&c_585376=585376 Vi har en Canon PowerShot A95, utgått, jättenöjda med den Tycker om den vridbara skärmen. Hade användning för den så sent som idag när jag mötte den här gullrumpan.
#11 - 2 augusti 2006 16:38
Ja just det, den vridbara skärmen är ovärderlig. Jag har haft med fast skärm tidigare och skillnaden är stor. Jag har A95 nu, oxå nöjd.
#12 - 2 augusti 2006 18:35
Efterföljare till A95 och ännu bättre är Canon A620.
#13 - 2 augusti 2006 18:45
Av dina alternativ (som båda verkar bra) hade jag valt samsungen. SD är ett snabbare minneskort och lithiumbatteri är både minder, lättare, räcker längre samt riskerar inte läcka och förstöra kameran.
Jag tror DigitalFoto för Alla har ett stort test av kameror på sin hemsida. Annars finns ju alltid pricerunner där man kan jämföra olika funktioner.
#14 - 2 augusti 2006 18:58
Både jag och min prylbögstokiga sambo hade valt Canon A620 jämfört med dom du funderar på. Vår A95:a har åkt i golvet 2ggr får se hur länge den vill vara med... Så för att inte stå utan digitalkamera köpte min prylbögstokiga sambo en Canon EOS 350D. Man har det inte lätt
#15 - 2 augusti 2006 20:27
[FONT="Comic Sans MS"]Jag har precis fyllt min kamerakvot för stunden med en liten ny SONY DSC-T30 med 7.2 MPix och slängde i ett 2 GB minneskort så nu får man plats med lite partykort oxå :)
Har en canon eos 350 d på g oxå förutom min sony dsc-H1 som jag lyckats pajja skärmen på :(
Undrar vad det kan kosta att byta den tro ??

Helt nöjd annars med alla mina sony kameror och jag köpte till o med en sony navigator till bilen till min sambos förtjusning :D :D :D :D [/FONT]
#16 - 2 augusti 2006 22:32
Jag har en Sony Cyber Shot 5.1... den har i och för sig ett par år på nacken nu, men jag kan kanske vänta ett par år till innan jag köper en ny!?
Men jag är annars väldigt nöjd med min kamera, så jag rekommenderar Sony!
#17 - 2 augusti 2006 23:02
Birgitta: Visst är det kul att välja eller hur. Sony här Samsung där Canon där. Du blir nog nöjd vilken det än blir. Sålänge det blir Canon A620 förstås.....
#18 - 3 augusti 2006 09:31
Tina W[U][/U]: Vilka fina kort! Är din Sony jämnbördig med den jag funderar på?
"Min" kostar egentligen 2.399:-, nu 1.799:- på rea.
Den heter Sony Cypershot DSC-S600. 6 megapixel 3x optisk zoom.
Du har kanske en mer avancerad kamera???
Eller kan man ta så fina närbilder med "min" Sony???

eriahl[U][/U]: Visst är det roligt att välja! MEN frustrerande också!!! [:o] När man inte vet så mycket om ämnet.
Jag vill ju att det ska bli rätt kamera för mig, har inte råd att hålla på att byta... Canon A620 är lite för dyr för min skrala kassa... :(

Jag var ner på OnOff och tittade på kamerorna. Han i affären rekommenderade Sony framför Samsung, trots att den senare är lite dyrare...
Jag tittade också på en som kostade runt 2.500:-, men han sa att den billigare var väl så bra! Och den var liten och behändig!

Det blir nog Sony, om den finns kvar när jag velat klart... [B)] :p
#19 - 3 augusti 2006 09:38
Birgitta
Har sony en sån vridbar skärm? Den är faktiskt väldigt användbar.
Det tror man inte förrän man provat.
#20 - 3 augusti 2006 10:08
Jag frågade om vridbar skärm eftersom ni skrev om det, men försäljaren sa att de inte görs längre på stillbildskameror, bara på videokameror... :confused:

Och skulle det finnas så kostar dom nog en hel del extra... [:o]
#21 - 3 augusti 2006 10:31
Om du vill se på lite bilder som folk tagit kan du kolla in http://www.pbase.com/cameras/sony/dsc_s600 och http://www.pbase.com/cameras/samsung/digimax_l60
Inte så många bilder än tagna med samsungen iof men det kommer nog snart.
Kollar alltid in där innan jag köper optik för att se vad jag kan förvänta mig av utrustningen.
#22 - 3 augusti 2006 10:44
Tack för tipset. Inte några höjdarkort precis... Jag vill ju ta närbilder, på fiskar och blommor och sånt...

Dom kort Tina W hade tagit är ju i en helt annan klass... :( Eller hon kanske är en så mycket bättre fotograf förståss.
#23 - 3 augusti 2006 14:19
Mysko att han på OnOff sa så om vridbara skärmar, A620 har det. Jo nog är det hemskt att välja finns ju en sån mängd olika, tur att man har sambon. Jo TinaW:s blomflugor var riktigt fina. Lägger väl in en bild jag oxå äh tar en till
#24 - 3 augusti 2006 14:31
ååå, så fridfullt! Visst är det underbart med sovande barn...! :p

Rent fototekniskt - skulle jag kunna ta såna bilder, och såna som TinaW tar, med min kamera. Om jag nu någonsin blir så duktig...

Men så här då: Skulle NI kunna ta så bra bilder med MIN kamera???[:o]
#25 - 3 augusti 2006 14:39
Beror ju mycket på den som tar kortet. Även om kameran inte är svindyr. Med fiskar ska man ju ha tur att just då är man på rätt plats. Bra med stativ då och vänta ut dom rackarna
#26 - 3 augusti 2006 14:56
Och fiskar som behagar posera, skulle jag vilja säga!
#27 - 3 augusti 2006 15:10
Hittade ett exempel på bra med vridbar skärm faktiskt. Vriden i 90graders vinkel. Skärpan är väl sådär, laxen har just hoppat till
Gud vad jag pratar för A620 med vridbar skärm märker jag. Du blir säkert nöjd med vilken som som sagt.
#28 - 3 augusti 2006 15:37
Kul att ni gillade mina bilder!
Min kamera kostade ca 3500 kr när jag köpte den... men jag vet att priset på just den kameran sjönk ganska mycket på bara ett halvt år...
Jag kan inte mycket om foto eller kameror... många gånger handlar det om tur! Det gäller att ha kameran med sig överallt!
Jag kan bara säga att jag har varit mycket nöjd med min... den är enkel att använda och tar bra bilder! Den har helt klart varit värd pengarna!!!
Jag kan tillägga att innan jag köpte den här kameran tog jag max en film om året... och när jag väl framkallade bilderna så var hälften värdelösa...

(Denna bild är tagen i mörker... svårt att tro!)
#29 - 3 augusti 2006 15:59
Suck!
Jag är inte ETT DUGG avundsjuk... [:o] ;) :p

Så duktig du är! Jag hoppas min kamera är i samma klass, även om jag inte är det... [B)] :)
#30 - 3 augusti 2006 16:26
Denna skönhet fångade jag med min Canon PowerShot A95.
#31 - 3 augusti 2006 16:44
Otroligt fin bild...
#32 - 3 augusti 2006 17:25
Tack. Ett litet smycke!
#33 - 3 augusti 2006 17:32
svea: kanonbild ju.
TinaW: Mitt favoritdjur, fin bild där oxå på "lill"tjejen. Har oxå krypt omkring i halvmörker så grannarna är nog fundersamma....
#34 - 3 augusti 2006 17:42
[quote=eriahl]
TinaW: Mitt favoritdjur, fin bild där oxå på "lill"tjejen. Har oxå krypt omkring i halvmörker så grannarna är nog fundersamma....[/quote]

Du menar att man kan se skillnad på honor och hanar när det gäller paddor... eller är det en groda?

Detta är väl i alla fall en groda?
#35 - 3 augusti 2006 17:47
http://static.flickr.com/69/197940202_e5a427e702_o.jpg
Tog jag med en Canon Powershot S3 IS, fick den för 4200:-
#36 - 3 augusti 2006 17:49
Den var läcker!
#37 - 3 augusti 2006 17:49
Den var helt klart häftig!!! Skitbra bild!
#38 - 3 augusti 2006 17:56
Sista är groda. Paddorna har hanarna kraftigare framben och honorna blir större. En kille oxå i mörker, skärpan sisådär
#39 - 3 augusti 2006 19:14
[quote=svea]Denna skönhet fångade jag med min Canon PowerShot A95.[/quote]

Åhhh, en sån fin bild! Hoppas min Sony är lika bra, fast den är billigare!
Men det beror, som sagt, mycket på vem som håller i kameran också... :)
#40 - 3 augusti 2006 19:14
Ok... nu har jag kollat mina "padd-bilder" och kan inte direkt påstå att jag kan se nån skillnad... förutom möjligtvis att en del är snyggare och tydligare "tecknade" än andra! En del är förvisso större och en del mindre, men jag trodde det hade med åldern att göra?!
Här hemma "prasslar" det överallt när man går ut på kvällen... det skrämmer inte så mycket nu för tiden när man vet vad det är som rör sig!
#41 - 3 augusti 2006 19:55
Birgitta W: Så det blev Sonyn tillslut. Bara att fota snart med andra ord.
TinaW: Klart att små är yngre. Ett annat sätt är lyft dom genom att hålla bakom frambenen så "piper" hanarna, honorna kan inte. Hanarna blir ca 7cm honorna kan bli drygt 10cm
#42 - 3 augusti 2006 20:30
Jaha, då vet jag det! Då får jag ut och "lyfta" paddor för att lära mig se skillnad på honor och hanar :D !!!
#43 - 3 augusti 2006 20:36
[FONT=Comic Sans MS]Lite bilder tagna med min sony dsc-H1 på ett par skönheter på [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Universum i gbg :D[/FONT]
#44 - 3 augusti 2006 20:37
Firren ser ju glad ut...
#45 - 3 augusti 2006 20:38
Vad är det sista för djur? Huuh! Sitter tofsarna på huvudet eller är det bakgrunden?
#46 - 3 augusti 2006 20:42
[FONT=Comic Sans MS]Eller dessa här....[/FONT]
#47 - 3 augusti 2006 20:43
[quote=svea]Vad är det sista för djur? Huuh! Sitter tofsarna på huvudet eller är det bakgrunden?[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Toffsarna sitter på huvudet , tror det är nåt luringsystem att locka till sig maten med :D[/FONT]
#48 - 3 augusti 2006 21:12
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Lite bilder tagna med min sony dsc-H1 på ett par skönheter på [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Universum i gbg :D[/FONT][/quote]

OJ, vilka bilder! Riktiga proffsfoton!!!
Är din Sony dsc-H1 mer avancerad än "min" Sony dsc-S600???

Bilderna ser ju klart avancerade ut så jag antar att det är så...
Vad är det för finesser på din Sony? Jag har bara 3 x optisk zoom. Då kanske man inte kan ta såna kort... :confused: :(
#49 - 4 augusti 2006 06:42
[FONT=Comic Sans MS]DSC-H1 har 12 ggr optisk zoom som är kanon när man är ute och fotar på lite längre håll.:D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Även när man ska plåta nära så är den bra oxå för den har 1 cm närgräns :) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Det har kommit ett par efterföljare med mer pixlar nu från sony som heter dsc-h2 och h5 , läs lite om dom så har du samma som min fast min är med 5.2 Mpix.[/FONT]
#50 - 5 augusti 2006 20:54
Vill bara tipsa om en sida som verkar jättebra om man är intresserad av foto... jag "hittade" den i torsdags. Det var ju många här som visade upp jättefina bilder!
http://www.fotosidan.se/
(Men ni har kanske redan hittat dit?!)
#51 - 5 augusti 2006 23:17
det kan vara en fördel med bildstabilisator i kameran, annars kan man ofta ställa slutar tid och ljus så blir det bra ändå men zoomar man mycket så kan det lätt bli suddigt annars. jag köpte just en olympus cameda powerzoom 500.
med 6mp fast utan bildstabilisator, super rolig kamera men jag har inte testat några andra så jag e nog partisk....
#52 - 15 augusti 2006 11:29
Det är lite konstigt att det postas bilder och man skriver att de är tagna med en viss kamera precis som om det vore kameran som skapade bilden. Jag tycker det är en helt felaktig grund till att rekommendera en kamera. När du målar om ett hus, är det du eller din pensel som målar? Det är samma princip.

Birgitta, mitt tips är att du kollar läget på www.dpreview.com och läser lite recensioner där, de är riktigt bra och detaljerade! Om de rekommenderar en kamera i "conclusions" och du tycker den verkar passa dina behov så kommer du bli nöjd, det kan jag i princip garantera. Välj märke och kamera under "Cameras" i menyn.

Jag använder inte digitala kompaktkameror, men vad jag har förstått skall denna vara mycket bra: http://www.dpreview.com/reviews/canona620/

Även DCS-H1 verkar ok, men ser ju lite klumpig ut kanske?
#53 - 15 augusti 2006 11:35
[quote=Zaphi]Jag använder inte digitala kompaktkameror[/quote]
Va, använder du inte kameran som du vann i NCS fototävling :p
#54 - 15 augusti 2006 11:37
Inte direkt... Även om det ju va roligt att vinna.

Annons