Är detta en igel?

#1 - 3 november 2009 09:35
Är detta en igel eller något annat och är den skadlig att ha i karet på något sätt och isåfall vad gör man för att få död på dom man inte hittar?

Den är hård och seg när man delar på den så kan man se ena delen röra sig ändå och så är den vit.
[ATTACH]24410[/ATTACH]

[ATTACH]24411[/ATTACH]

[ATTACH]24412[/ATTACH]

[ATTACH]24413[/ATTACH]
#2 - 3 november 2009 09:45
Ja, det är en igel, närmare bestämt nån art av broskigel. Exakt vilken art det är vet jag inte, men det skulle kunna vara en Snäckigel, Glossiphonia.

Om det är en snäckigel så äter den som namnet anger snäckor, men det finns liknande arter som parasiterar på fisk. Jag skulle nog ta bort den ur akvariet om jag var du, för säkerhets skull.
#3 - 3 november 2009 10:23
Tog bort den och delade den men den rörde sig fortfarande, har tagit bort 3 på 4 dagar nu, fick nog med det när jag köpte växt i åleds för ett tag sen för då hittadejag en fast mindre som jag tog bort men där måste suttigt ägg kvar på växten.
#4 - 3 november 2009 18:42
Fossil!! ;) Hittade en sådan imorse och sen var den borta, kan någon av mina fiskar ha ätit upp den och i så fall är det skadligt?

[ATTACH]24430[/ATTACH]
Tack för fossilen ;)
#5 - 3 november 2009 21:45
Nubi skrev:
Fossil!! ;) Hittade en sådan imorse och sen var den borta, kan någon av mina fiskar ha ätit upp den och i så fall är det skadligt?

[ATTACH]24430[/ATTACH]

Tack för fossilen ;)

Varsågod[:o]det var inte meningen att du skulle få en sån, visste inte ens att jag hade såna i karet när jag skickade växterna:(
#6 - 4 november 2009 00:06
Fiskarna har antagligen inte ätit upp den, utan den gömmer sig säkert nånstans.
#7 - 4 november 2009 10:52
Azur skrev:
Fiskarna har antagligen inte ätit upp den, utan den gömmer sig säkert nånstans.

HUR kan den vara så snabb?
Vad blir det av en sådan igel om den får växa till sig? blod igel?
....Tänk om den har hoppat ut ur mitt akvarium :S
#8 - 4 november 2009 17:36
Snabb? På en morgon hinner väl en igel krypa ett varv runt karet i alla fall, och alla iglar kan simma om de vill & har bråttom.

Den blir ingenting annat än den redan är - djuret på bilden ser vuxen ut. Det finns alltså många hundratals arter av iglar.
#9 - 18 november 2009 10:24
Men jag förstår inte... "går" de iväg som en vanlig snigel eller mer som en speedy gonzales?
#10 - 18 november 2009 15:13
Nubi skrev:
Men jag förstår inte... "går" de iväg som en vanlig snigel eller mer som en speedy gonzales?

Här kan du se en igel "gå"
" target="_blank">

...och här visar en annan hur de simmar:
" target="_blank">

Iglar "glider" alltså inte alls som sniglar. Har du nåt igel-liknande som glider fram, så är det säkert plattmaskar:
" target="_blank">
#11 - 18 november 2009 15:31
Dom ser ut som bilden nubi och jag har, har hittat jättemånga i mitt kar undrar om dessa är någon fara för fiskarna, påminner om den nedersta filmen men har inte hittat någon som ser så stor ut.
#12 - 19 november 2009 10:09
Nej, iglarna på filmerna är mycket större arter än snäckigel, jag postade dem bara för att visa hur iglar rör sig. Den simmande igeln ser ut att vara en Hästigel, kan bli 15 cm, äter mest snäckor och mask, men kan ge sig på småfisk.
#13 - 19 november 2009 10:34
Men denna plattmasken som det verkar vara är ingen fara då, eller ger den sig på något levande.
#14 - 19 november 2009 14:35
Den får GÄRNA ge sig på min siames.
#15 - 19 november 2009 14:39
Azur! Den där första videoklippen med igeln, den var grymt äcklig! jag är livrädd för blodiglar och vågar knappt bada i sjöar pga av alla blodiglar som jag inbillar att det finns. Nu kliar det överallt på kroppen oxå! :(

" target="_blank">
Jag trodde inte att de var så himla snabba!!
Men om de befinner sig i mitten av karet, jag vänder mig om för några sekunder, hur kan den då vara borta!?? Så snabba är de inte.

Solis: kan ju sl[FONT=Segoe UI]äppt och ramlat ner. True true, den teorin kör vi på :)[/FONT]
[FONT=Segoe UI][/FONT]
[FONT=Segoe UI]Då är problemet DEN finns i mitt akvarium *aaaaah aaah!!*[/FONT]
[FONT=Segoe UI]Skönt att man har täckglas :)
[/FONT]
#16 - 19 november 2009 15:29
haha måste bara få lägga in en kommentar om detta!

när jag var biologstudent så åkte vi till en liten liten vattensamling på öland... vi skulle undersöka livet i vattnet. när vi plaskat ett tag i vattnet (vi hade vadarbyxor) så får jag den brillianta ideén att se om jag har några småiglar på mig... så jag tar upp en benet och ser ett tiotal blodiglar som sitter fast på benet! det var hundratals av dem i den lilla vattensamlingen!!! det var inte många studenter som var kvar i vattnet efter det! :)

vi frågade senare vår handledare om han inte visste om iglarna i vattnet... han svarade:

självklart! men hade jag sagt nåt hade ni aldrig vågat i!! (o det kanske stämde! ;))
#17 - 19 november 2009 15:40
Ahaahhaah!!! fy fy fy fy! hur fick ni bort alla?
Stämmer det att de har en form av bedövning i salivet som gör att man inte känner när de biter fast på huden??

Vart var detta ställe på Öland?
#18 - 19 november 2009 19:20
Jag var i Åled idag och jag frågade om platt masken som jag fått därifrån och Arnold sa att den inte ger på något och att dom brukar följa med växter, du behöver inte oroa dig för att den kryper ur karet för då kommer den att torka ihjäl.:)
#19 - 20 november 2009 11:20
då vet du vart dina ev. kommer ifrån :)
#20 - 20 november 2009 11:34
Jo jag tog ju bort något när jag hade köpt växter där så jag misstänker att det var fler.
#21 - 20 november 2009 11:41
Hur ser deras ägg ut? genomskinliga ?
[ATTACH]24887[/ATTACH]
#22 - 20 november 2009 11:47
Nubi skrev:
Hur ser deras ägg ut? genomskinliga ?

[ATTACH]24887[/ATTACH]

menar du dom hårda platta vita äggen så är det dina zebrasnäckor.
#23 - 20 november 2009 11:56
Tack! :) då är det zebrasnäckorna som är igång :)
#24 - 20 november 2009 12:04
Nubi skrev:
Tack! :) då är det zebrasnäckorna som är igång :)

Ja och tyvärr så blir det ju inga bäbisar i sötvatten och äggen är svåra att få bort.
Arnold i åled sa förresten att maskarna kunnde föröka sig som bara den men också bara försvinna så att det inte finns några kvar, annars tyckte tydligen gurami om dessa maskar sa han, vet inte hur rätt han har men det var infon jag fick av honom.
Bilagor:
#25 - 20 november 2009 12:09
smurfmats skrev:
haha måste bara få lägga in en kommentar om detta!

när jag var biologstudent så åkte vi till en liten liten vattensamling på öland... vi skulle undersöka livet i vattnet. när vi plaskat ett tag i vattnet (vi hade vadarbyxor) så får jag den brillianta ideén att se om jag har några småiglar på mig... så jag tar upp en benet och ser ett tiotal blodiglar som sitter fast på benet! det var hundratals av dem i den lilla vattensamlingen!!! det var inte många studenter som var kvar i vattnet efter det! :)

vi frågade senare vår handledare om han inte visste om iglarna i vattnet... han svarade:

självklart! men hade jag sagt nåt hade ni aldrig vågat i!! (o det kanske stämde! ;))

Åh fy vad läskigt med så många! :O När jag va liten/yngre hade jag en som satt fast i tinningen efter att ha badat i en sjö, sjukt äckligt! Fast mamma va väl mer uppjagad än jag :p
#26 - 21 november 2009 13:59
Äter inte prakt/pakistan botia iglar och sniglar? Kanske kan vara en lösning.
#27 - 21 november 2009 18:30
Grottbert skrev:
Äter inte prakt/pakistan botia iglar och sniglar? Kanske kan vara en lösning.

jo dah det gör de, de äter snäckor och sniglar, men jag vill inte att de ska ge sig på mina sandsnäckor, A. Helenor eller äppelsnäckor.

Dessutom så gillar botiorna att vara tillsammans med andra Botior, en grupp på 6 st och dessa fiskar kan bli upp till 15cm eller mer.
Bilagor:
#28 - 22 november 2009 21:21
It will kill and eat you!
#29 - 22 november 2009 21:22
MattiasL skrev:
It will kill and eat you!

Skit på dej :p
Bilagor:

Annons