Är detta en lämplig start

#1 - 3 januari 2006 02:57
Fick hem karet i oktober och har jobbat lite med tätning osv Men nu har jag haft i vatten och kört samtliga filter konstant i 3v hadde i sand/sten för 1v sedan Tänkte åka upp imorn o köpa växter o nån rot. Kan jag ha i fisk redan imorgon typ några malar eller har mitt vatten blivit okänligt då det gått utan fisk o växter i 3v eller är det ok? Har en massa genomskinliga alger i alla fall som sitter på värmareo pumpar samt slang. Tänkte man köper en eller 2 ancistus o typ 3 pansarmalar som går göra lite grovjobb eller e de risk att dom stryker med? har 3 pumpar och totalt 3liter filtermatrial är väll en ~400l vatten i Alla värden är ok värden efter JBL Easy test 5in1 Ph 7.5 KH 7 No2 0 No3 0 GH 10
#2 - 3 januari 2006 09:08
Tycker att det låter som om du har gjort efter konstens alla regler. Det borde funka hur bra som helst att släppa ner lite fisk nu.
Lycka till!
#3 - 3 januari 2006 10:20
Pansarmalar äter väl inga alger iofs
#4 - 3 januari 2006 10:25
[quote=greken]Pansarmalar äter väl inga alger iofs[/quote] nä vet dom äter rester o skit . men då ska ja populera mitt lilla kar då idag med ett par firrar. blir väll en 5st totalt ... köper mer senare tjejen ville vara med o välja fiskar som är snällare för ögonen. Tycker iofs att ansitus är väldigt fin men hon är mer inne på färger
#5 - 3 januari 2006 14:34
Så då har man satt ner lite Växter ca 20 planter
2st ancistus 2cm stora :P skitsöta
3st fläckiga pansarmalar 2cm stora o lika söta typ ... simmande grisar
5st Dalmatin molly

Får se om dom överlever ... köper väll mer i slutet av v kanske eller om ja väntar längre får kolla värdena men dom verkar trivas ,, dock tycker ja mollyna håller till lite väl mycke vid ytan
#6 - 3 januari 2006 19:33
Det är nog ingen fara med dina mollys. Min erfarenhet är att alla tandkarpar gillar att hålla sig i det övre skiktet.
#7 - 3 januari 2006 22:20
[quote=mayday]har 3 pumpar och totalt 3liter filtermatrial är väll en ~400l vatten i Alla värden är ok värden efter JBL Easy test 5in1 Ph 7.5 KH 7 No2 0 No3 0 GH 10[/quote]

3liter filter för 400liter vatten låter lite lite men går om du inte ska ha för mycket fisk.

5i1 stickor ger i bästa fall tveksamma resultat, satsa på dropptester istället.

3 pansarmalar låter också lite lite då dom är stimfiskar.
#8 - 4 januari 2006 12:52
Som sagt dett är en uppstart ska ha fler pansarmalar så så smånign om

samt vadå lite med 3liter Fluval filtret som är för 215l har en halv liter filtermatrial
bilder ligger uppe nu också ... tröck mest bara ner växterna tjejen lär väll komma o möbler om imorn eller så
http://www.pal.pp.se/~mayday/akvarie/
#9 - 4 januari 2006 14:29
3liter filtervolym är under 1procent av akvariets storlek.
det är lite.
en del siktar på bortåt 7-8% av den totala volymen till skitiga fiskar till exempel.
#10 - 4 januari 2006 14:56
Jag vet inte hur du räknar Raven men 3/215=1.4% vilket kanske är lite, men inte under 1%.
#11 - 4 januari 2006 16:44
[quote=Frågvis]Jag vet inte hur du räknar Raven men 3/215=1.4% vilket kanske är lite, men inte under 1%.[/quote]

har 3 pumpar och totalt 3liter filtermatrial är väll en ~400l vatten

står i första inlägget blir 0.75% filtervolym.
#12 - 4 januari 2006 17:00
[QUOTE=mayday]Så då har man satt ner lite Växter ca 20 planter
2st ancistus 2cm stora :P skitsöta
3st fläckiga pansarmalar 2cm stora o lika söta typ ... simmande grisar
5st Dalmatin molly

Får se om dom överlever ... köper väll mer i slutet av v kanske eller om ja väntar längre får kolla värdena men dom verkar trivas ,, dock tycker ja mollyna håller till lite väl mycke vid ytan[/QUOTE]

Du får absolut vänta längre än en vecka med att introducera fler fiskar nu i början. Snarare någon månad och då ska man introducera dem successivt under några veckor.

Tillsätter du någon bakteriekultur? Det är verkligen att rekommendera vid uppstart av akvarium.
#13 - 4 januari 2006 19:26
Nej kör inte med nån nitravec och tänker inte göra det heller Skulle inte falla mig in o tillsätta bakteriekulterer eller kemikalier i karet. Ni får pilla o mjäka o försöka skapa en artificiell miljö för era fskar om ni vill Jag kör Oldscool o det har alltid funkat för mig aldrig haft en sjuk fisk så tänker inte byta nått som fungerar för mig. Samt Min fluval 4+ pump ska duga för 215l Jag har ca 3ggr så mycket filter förutom fluval så ser knappast att det är för lite fluval filtret är ju inte mer en 1/2 liter
#14 - 4 januari 2006 22:41
[QUOTE=mayday]Nej kör inte med nån nitravec och tänker inte göra det heller Skulle inte falla mig in o tillsätta bakteriekulterer eller kemikalier i karet. Ni får pilla o mjäka o försöka skapa en artificiell miljö för era fskar om ni vill Jag kör Oldscool o det har alltid funkat för mig aldrig haft en sjuk fisk så tänker inte byta nått som fungerar för mig. Samt Min fluval 4+ pump ska duga för 215l Jag har ca 3ggr så mycket filter förutom fluval så ser knappast att det är för lite fluval filtret är ju inte mer en 1/2 liter[/QUOTE]

Så du tycker inte att ett akvarium med klorerat vatten + ammoniak och nitrit INTE är en artificiell miljö för en fisk????
#15 - 5 januari 2006 02:16
men lungna ner dig nu

Det jag menade var att jag kommer bygga upp akvariet Oldscool utan tillsatser

Bakteriekulturerna kommer automatiskt behöver inte tillsätta massa extra för o få en fungerande biotop som max kan ja tänka mig att hjälpa växterna lite på traven men dock om det värkligen måste då växtgödning rubbar balansen lite .

Samt mina värden på akvariet e helt OK så varför skulle ja?
#16 - 5 januari 2006 14:11
[QUOTE=mayday]Det jag menade var att jag kommer bygga upp akvariet Oldscool utan tillsatser

Bakteriekulturerna kommer automatiskt behöver inte tillsätta massa extra för o få en fungerande biotop[/QUOTE]

Jo visst är det så. Men då måste du vara extra försiktig med att introducera nya fiskar, plus att det kommer att ta längre tid innan akvariet är färdigcyklat.

Tyvärr är inte kranvattnet Oldschool numera, utan innehåller en del tillsatser som kan vara skadliga för fiskarna. Har du kollat med VA-verket där du bor så att de inte har kloramin i vattnet. För i fall de har det bör du verkligen neutralisera det med vattenberedningsmedel.

[QUOTE=mayday]som max kan ja tänka mig att hjälpa växterna lite på traven men dock om det värkligen måste då växtgödning rubbar balansen lite .[/QUOTE]

Jag har varit tvungen att börja med PMDD för att mina växter så för sorgliga ut. Men på vilket sätt menar du att växtgödning rubbar balansen? Hade aldrig hört det tidigare...

Kör du low-tech förresten?

Annons