Är detta ett bra akvarium

#1 - 24 september 2004 10:23
Hej

Behöver lite feedback på detta.

<b>RIO 240 BOK</b>
Akvarium med inbyggd lysrörsarmatur+rör och filter+värmare.
Akvariemått:121x41x55 cm
Belysning:2*38w(inkl lysrör)
Akvarievolym ca:240 liter
Filter:Standard H 600 l/t
Värmare:200w.

3699 kr på Akvarielagunen.se

Är detta ett bra akvarium [?][?]

Cya from Ria

#2 - 24 september 2004 10:33
Det är det säkert, men du får ju ett begagnat paket med samma grejer för 1/3 eller 1/2 priset...

Vad menar du med bra? Vad skall du ha för fiskar?
#3 - 24 september 2004 10:36
Jo, man kan säkert få tag i begagnat,men har bestämt mig för nytt :-)

Det blir nog ett sällskapsakvarium,tänkte först på nån sorts cilklid men dom verkar lite mer "svårskötta".

Blev nog "fel" fråga,skall nog vara bra pris istället för bra akvarium,finns väl inga dåliga akvarium :-)

Tack för svaret.

#4 - 24 september 2004 10:49
Vilket fabrikat är det?
#5 - 24 september 2004 10:51
Nol Ciklidhobby tar 995kr för ett 222 och 1095kr för ett 253.. Så där kan du jämföra lite. De är billiga... Det är bara akvariet alltså.
#6 - 24 september 2004 10:51
*S* Såg just det i första inlägget,att jag glömt skriva det,så jag ändrade precis.

Hur som helst det är ett RIO 240.

#7 - 24 september 2004 12:27
Samma akvarium (komplett) finns för 2995:- på Herkules Zoo i GBG. Läge att pruta lite kanske?!
#8 - 24 september 2004 13:24
Just det, läge att pruta. Samma pris även på Zoomässan i Kungsbacka som på Herkules - samma konfiguration.

Klart prisvärt kar. Har ett Rio 240 själv, men det är inte därför, utan jag tycker verkligen det. Snyggt och funktionellt. Lätt att arbeta med. Rören som följer med är dock inte de bästa, men duger. Skippa kolfiltret som följer med. Kolfilter är att betrakta som ett tillfälligt filtermedium och inget man kör med generellt till vardags - om man inte vill förståss.

Filtret fungerar ypperligt under normala omständigheter och du kan i princip fylla det efter egna önskemål. Jag har väl ungefär 75% vanlig blå filtermatta och resten keramiska makaroner. Och jag har fram till idag inte gjort rent det på 2 och 1/2 år. Tilläggas bör att jag har ett extra innerfilter (skitiga bökiga malawis), men ändå.

Hej..
#9 - 24 september 2004 13:48
Ciklider är inte speciellt mycket jobbigare än andra fiskar om du sätter upp karet rätt. Mycket roligare dock.
#10 - 24 september 2004 14:47
Med tanke på det avstånd jag har till GB,så blir nog priset på RIO 240 och frakt detsamma som jag fått [:-68]

Angående filtren SMIKE,har du de keramiska makaronerna längst ner i filtret då och de blå mattorna överst [?]

I övrigt tack för svaren [:-106]

#11 - 24 september 2004 17:11
Du kan ju försöka pruta till dig bättre rör i alla fall, och eller reflektorer till rören ;)

Jag har makaronerna ungefär i mitten (Sera siporax, 1 liter). Jag har två bitar av den grova filtermattan överst, sedan har jag lagt ett stycke nylontrassel därunder, ovanpå siporaxen för att få lite fluff. Inbillar mig att det påverkar genomströningen positivt, i och med att det skapar lite öppen yta för vattnet att "leka". Därunder har jag sedan lite mer nylontrassel följt av en bit till med grov filtermatta. Kommer inte ihåg vad det där nylontrasslet heter.

Juwels filterburk är så konstruerad att den suger ut det filtrerade vattnet från två plan. Det första planet ligger i höjd med trasslet under makaronerna, så som jag har gjort det - här genomströmningen lite högre. Under sista filtermattan är ett litet öppet rum och här ligger nästa utsug. Hänger du med...

Det verkar fungera fint, men för att få en riktigt bra bild över hur det har fungerat, så skulle jag egentligen behöva plocka upp och inspektera mina filternivåer. Som det är nu verkar det inte behövas i syfte att rengöra, men jag är jäkligt nyfiken på hur det ser ut därinne nu.

Om det är nåt mer, så fråga på ;)
#12 - 24 september 2004 17:41
Det blev en 500:ing mer än GB:s pris,men det är smällar man får ta [^] Blev på hemmaplan jag handla,trodde inte dom skulle vara billigare än Akvarielagunen [:-94]

Skulle få det till veckan Ons el- Tors.........Spännande värre [8D]

Kommer nog med med frågor då jag fått det....tills dess TrevligHelgAlla.

P.S Har noterat din filterinst. Smike.......Thx.

#13 - 24 september 2004 18:16

Jag gillar Juwel , det enda som behöver göras är att fixa till liiite bättre ljus. Ett rör till,reflektorer och Aquarelle-rör så lirar allt kanon.

I mitt Vision 180 så äter växterna upp allt kväve (och lite till) som filtret ger ifrån sig. Nästan perfekt balans m.a.o.

Jag skulle i stort sett kunna strunta i vattenbytena, gör det dock inte för det är så otroligt lätt att det nästan är skoj ! Mycket roligare än TV iallafall :)
#14 - 24 september 2004 22:41
Jo, jag har sett att de flesta sätter dit reflektorer för bättre ljus,man kan ju tycka det är konstigt att Juwel inte tagit
fasta på det,med tanke på hur dyr dom egentligen är juwel paketena,reflektorer är ju ganska billiga ser det ut som,så dom bör ju kanske ha haft dom med på en gång.Men det är ju en sidsteppning just nu [;)]

#15 - 25 september 2004 09:53
Hoppar av tråden en bit nu - Har 2 slöjstjärtar (ca 1 dec lång)- 2 Praktbotia (ca 1 dec lång) - 3 Paradisfiskar (ca 6 cm lång)- 2 Pansarmalar (1 där är 1 dryg dec lång).Vad kan jag slänga in för cilklider med dem, ej för svåra [?]

#16 - 26 september 2004 15:01
Hmm, du borde ha fler praktbotior och pansarmalar. De är stimfiskar bägge arterna.
Sedan tar slöjstjärtar upp mycket plats i akvariumet och skitar ned ganska mycket. Man brukar räkna 1 cm fullvuxenfisk per liter vatten. Dvs ta reda på hur stora dina fiskar blir som fullvuxna, så har du vattenvolymen som blir över till nya fiskar. Guldfiskar tar dock upp 50 liter vatten per fisk (bla pga "skitigheten"). Sedan finns det risk att cikliderna (och andra fiskar) jagar slöstjärtarna och biter deras fenor...

Så det blir kanske inte så mycket över till andra fiskar...

Kanske någon dvärgciklid skulle fungera. Men de brukar kräva ganska rent vatten, som kan bli problemetiskt med guldfiskarna...
#17 - 26 september 2004 16:01
Hade det inte varit för dottern hade slöjstjärtarna varit historia [:-68] Förstår att dom blir ett problem,men så stora dom är nu så har dom nog ej så mycket tid kvar i jorde(akvarie)livet.Även malarna och praktbotierna är ganska stora.En dryg dec.

Nåja,blir nog bra med tiden......tror jag [:-94]

#18 - 26 september 2004 16:03
Jag tror att ialla fall guldfiskar kan bli uppåt trettio år så räkna inte med det [;)]
#19 - 26 september 2004 16:56
[:O] hmm [:O]

Well,då får dom väl hänga med då.....få se då 5 + 30 år.....hon borde ha gått ut skola-skaffat jobb-skaffat familj och tagit hand om sina föräldrar då,innan slöjisarna lämnat jorde(akvarie)livet [;)][:-59][;)]
#20 - 2 oktober 2004 18:36
Ursprungligen skickat av Smike

Jag har makaronerna ungefär i mitten (Sera siporax, 1 liter). Jag har två bitar av den grova filtermattan överst, sedan har jag lagt ett stycke nylontrassel därunder, ovanpå siporaxen för att få lite fluff. Inbillar mig att det påverkar genomströningen positivt, i och med att det skapar lite öppen yta för vattnet att "leka". Därunder har jag sedan lite mer nylontrassel följt av en bit till med grov filtermatta. Kommer inte ihåg vad det där nylontrasslet heter.

Juwels filterburk är så konstruerad att den suger ut det filtrerade vattnet från två plan. Det första planet ligger i höjd med trasslet under makaronerna, så som jag har gjort det - här genomströmningen lite högre. Under sista filtermattan är ett litet öppet rum och här ligger nästa utsug. Hänger du med...

Det verkar fungera fint, men för att få en riktigt bra bild över hur det har fungerat, så skulle jag egentligen behöva plocka upp och inspektera mina filternivåer. Som det är nu verkar det inte behövas i syfte att rengöra, men jag är jäkligt nyfiken på hur det ser ut därinne nu.

Om det är nåt mer, så fråga på ;)

Kan man inte ha makaronerna längst ner i filterburken,har nyss satt igång akvariet (gått ett dygn) och gjorde misstaget att sätta dit kol filtret oxå,men tänkte till veckan ta bort det,och då i samma veva köpa dit makaroner och mer blå filter.Därav frågan,har ju ej hunnit köra in sig filtret.Och du har väl satt dit makaronerna löst,för det finns ju ingen korg till dessa.

#21 - 2 oktober 2004 19:56
Det borde la gå bra. Funderade lite själv på hur jag skulle göra med makaronerna. Så öppnade jag kylen och såg nektariner som låg i en plast-nätpåse. Den kom som utmärkt användning till makaronerna (lätta att få upp allt om jag skulle behöva byta). Trocklade ihop den med nylonsnöre. Det ska finnas att köpa nätpåsar för ändamålet annars, har jag för mig. Att jag la makaronerna i mitten var enbart en känsla som jag fick... som kändes bra.

Kolfiltret gör knappast någon skada om det bara sitter i tillfälligt. Det är mer att det är onödigt använda det slentriant utan anledning, mer ett akutfilter, eller om man vet med sig att det kan finnas skadliga ämnen i vattnet. Men onödigt att göra sig beroende av utan anledning. Råkar man slarva med kolet är risken att det hinner bli mättat och inaktiveras, med resultatet att alla ämnen som bundits i kolet frigörs.
#22 - 2 oktober 2004 20:14
Denna fråga hamna liksom på fel ställe,men istället för att göra ny tråd chansa jag du skulle se detta citat :o)

Nätpåse var ingen dum ide för makaronerna,man är ju så himla lite innovationsbenägen då det gäller akvarie,man kör på i gamla inlärda spår.Tror mina makaroner hamnar längst ner (vet inte varför) tror det har med tyngdlagen att göra,det som är tyngst hamnar längst ner :o)

Kolfiltret var ett misstag att sätta dit,har förstått det efter allt man läst här,så det åker på måndag,däremot de blåa filtren fick jag för lite av,fick bara ett av den grövre sorten skall vara två stycken,så det skall också handlas in.

Följande uppsättning blir således:

Längst ner : En påse makaroner.
Mitten:Två grovfilter.
Högts upp:Om det ryms,ett blått finfilter.

#23 - 2 oktober 2004 21:17
Hej igen ;)

Tips - kör grov filtermatta hela vägen så optimerar du vattengenomströmningen och därmed syreomsättningen i filtret, vilket gynnar den biologiska effekten. Det tar visserligen lite längre tid för ett grovpipigt filter att etablera en effektiv bakterieflora och rengörning, men det lönar sig på lång sikt. Det kan under <u>normala</u> omständigheter dessutom stå orört under längre perioder med effektiv syre- och vattengenomströmning utan att proppa igen eller behov av rengöring.

Ett finporigt filter bromsar vattengenomströmningen något och proppar igen snabbare, behövs defenitivt bytas oftare och nödvändigt om den grova filtermattan ska göra ett optimalt bra jobb. Men om tanken är att den fina mattan ska funka som ett mekaniskt förfilter som du tänker tvätt ofta, varje vecka/varje vattenbyte, så är det ju ok. Då är en ganska tunn bit att föredra och fullt tillräckligt.

Ju längre ett filter kan gå utan att behöva röras desto bättre. Vilket inte är samma sak som att det jag har att tycka behöver vara vare sig bättre eller, ens rätt. Det finns så många omständigheter som spelar in att det är omöjligt veta vad som är eller blir rätt.
#24 - 2 oktober 2004 21:21
Ajsing bajsing. Grov filtermatta hela vägen? Nu förvirrar jag. Jag menar enabart grov filtermatta och makaroner.
#25 - 2 oktober 2004 22:28
Hejsan!

Jag har också nyligen beställt ett RIO 240, Fick det för 3480:- efter det att jag "tvingat" affären att ringa Gibbon för att fråga om de hade en kampanj :).

Min fråga lyder: Hur mycket filtervolym är det i filtret?
Skulle det gå att ha samma "set up" som i mitt ytterfilter, dvs. Makaroner - Grov matta - substrat - fin matta ???

Jag har nämligen aldrig sett karet "live".
#26 - 2 oktober 2004 22:39
Filtervolymen är på ca 5 liter i Rio240 och jovisst borde samma filteruppsättning som du har i ytterfiltret funka bra. Tror jag. Jag hade i alla fall prövat om jag var du.

Jäkligt smart att ringa Gibbon ;) Hörni alla därute som funderar på att köpa ett Juwelkar - reka prismarknaden och ifrågasätt om priset känns orättvist fel.

Jag har rotat i mina gamla akvarie-anteckningar som jag nyss hittade härunder skåpet. Jag har visst finporig filtermatta i botten av mitt juwelfilter läser jag - det visste jag inte... Är det nåt mer jag glömt?
#27 - 2 oktober 2004 22:52
Tack Smike!

ca 5 liter!!! låter som ljuv musik i mina öron!

Nästa "dumma" fråga, hur långa är ljusrören?
Hade tänkt beställa reflektorer innan karet kommer, och om jag tolkat allt rätt så är det T8 rör?! (Tänkte sätta in arcadia refl. då jag hört lite negativt om Juwels).
#28 - 3 oktober 2004 08:48
Keramiska makaroner har man i ytterfilter för att fånga upp grova partikler samt att fördela flödet upp till de andra lagren där andra "bättre" och finare filtermaterial tar vid.
I Juwels innerfilter har man ju förfilter istället, en fin vit duk längst upp som kramas ur varje vecka för att man skall slippa få in så mycket grova partiklar i filtret. Ser ingen anledning att ha makaroner i innerfiltret då det har sämmre effekt än filtermattan som medföljer i originaluppsättningen.
Läs gärna beskrivningen här:
http://www.juwel-aquarium.com/pdf/101920_GB.pdf
Men skippa kolfiltret!
#29 - 3 oktober 2004 10:14
Ursprungligen skickat av sammy

Nästa "dumma" fråga, hur långa är ljusrören?

Hade tänkt beställa reflektorer innan karet kommer, och om jag tolkat allt rätt så är det T8 rör?! (Tänkte sätta in arcadia refl. då jag hört lite negativt om Juwels).

Jag mätte rören i mitt 240 nu,och dom var 105 cm långa +/- nån mm :o)

Svårt att se exakt då dom har fuktskydd en bit in på röret.

#30 - 3 oktober 2004 10:28
Jo det är 105cm rör - även om det inte är exakt, men det finns bara ett sorts rör av denna längd så exakta mm är inget att bekymmra sig över.

Du må ha rätt Anli. Men vari ser du skillnaden mellan ett 5liters innerfilter och ett ytterfilter av ungefär samma storlek. Som skulle göra makaroner mer eller mindre effektiva. Jag vet inte om det finns olika varianter och bruk av makaroner. På paketet med Sera siporax som jag har, rekomenderades filtermedium innan siporaxen för att nyttja porerna där bakterierna ska sätta sig. Om man då använder dessa makaroener som för/grovfilter så reduceras denna effekt.

Filtervadden är väl brukbar, men jag gillar den inte. Så där är det mer en smaksak, och det är det väl antagligen lite med makaronernas vara eller inte vara också. Så jag påstår inte aatt dina argument skulle vara fel på något sätt. No hard feelings ;)

När det gäller reflektorerna så har jag inga åsikter om vad som är bättre eller sämre. Själv har jag klippt och böjt ihop bitar från en metallreflekor som suttit i ett solarium (rotat i containern, he,he). Kvaliten är väl inte BMW precis, men det blev bättre än utan.
#31 - 3 oktober 2004 11:17
Ersätter man filtermatta med tex efisubtstrat pro eller biobollar så kanske kan jag köpa det... vilka material som är effektivast för nedbrytning har dividerats i kilometerlånga trådar, och där verkar den allmänna uppfattningen vara att biobollar, filtermatta eller efisubtstrat är "bäst" (rangordningen e oklar :D) och keramiska makaroner e aningen sämre. Men makaronerna har ett syfte och det är att ta hand om det grova så att det inte sätter igen de finare delarna.
Men ett ytterfilter fungerar inte riktigt på samma sätt som ett innerfilter, i ytterfiltret kommer vattnet in i botten med hög hastighet för att stiga upp genom filtret långsammare. Då passar det ypperligt med ett lager makaroner i botten. I ett juwel innerfilter är det tänkt att det grova skall avskiljas i toppen med förfiltret.
Nåja jag råkar ha ett Eheim 2128, 2217 och ett 2213 samt ett juwel jumbo. Juwelet funkar bra och jag följer instruktionen (nästan) där, rör det knappt förutom att krama ut förfiltret ibland.
#32 - 15 december 2004 09:37
Köp det på Herkules zoo om du bor i GBG.. 2900..
#33 - 15 december 2004 10:49
Vad snackar du om anli? Makaronerna innehåller väl bakterier som ska sköta någon sort biologisk process? De är inget filter som ska ta upp grova smutspartiklar.

Jag har därför gjort tvärt om och satt makaronerna högst upp i mitt externa Fluval 204. Allt bara för att inte smuts och skit ska fastna i makaronerna och "blockera" bakterierna. Det är ju grovfiltret som ska ta hand om smutsen, eftersom du sköljer rent filtret då och då. Mycket lättare att skölja grovfiltret jämfört med att skölja rent makaronerna.
#34 - 15 december 2004 15:35
Hej Ria, jag tycker att det är ett mycket bra kar, jag kör med orginalfilter med 100L/H pumphuvud, samt EHIEM 2213 ytterfilter, lite vattenbyte varje vecka rengöring av filter 1 gång om året bara.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=309889
#35 - 15 december 2004 16:17
Hoppsan skulle vara 1000L/H
#36 - 15 december 2004 17:02
hoppla hoppla...

Nu blir jag en smula fundersam vad gäller alla dessa inlägg om filter...

1) Först och främst funderar jag på varifrån uppgiften har kommit ifrån att makaronerna skulle vara där för grovfiltreringens skull. Mig veterligen har makaroner, biobollar och liknande i huvudsak en uppgift: Att sköta den biologiska filtreringen av vattnet, genom att "nyttiga" bakterier växer på ytan av makaronerna/biobollarna och som bryter ner vissa skadliga ämnen.
Att det råkar bli en del grovfiltrering också är bara en bieffekt. Och vad skulle det förresten vara för stora grejer som cirulerar i tanken och som skulle behöva filtreras genom ett så grovt filter?

2) För det andra: Jag är högs tveksam till om ett mättat kolfilter helt plötsligt skulle börja släppa ifrån sig utav det den har filtrerat tidigare bara för att det är mättat. Om så vore fallet, skulle ju inte filtret vara mättat längre. Däremot är det mycket troligt att filtret, när det väl är mättat, inte längre kommer att ta upp de ämnen det gjorde tidigare. vattnet skulle alltså passera filtret relativt opåverkat.

3) Och jag funderar vidare på själva inredningen av filtret...
Jag tror faktiskt att det bästa borde vara att först ha makaronerna/biobollarna, och därefter ett finare filter. Just för att det finare filtret inte skall sätta igen så fort. Möjligtvis att man har ett grovt filter vid "infarten" för att fördela strömningen av vattnet jämnare över biobollarna/makaronerna.

Nu är jag förvisso ingen expert på filter, men ovanstående tycker jag verkar ganska så riktigt. Framför allt punkt 1 och 2. Rätta mig gärna om jag har fel.
Lucas_no1
#37 - 15 december 2004 18:21
Ett alternativ är ju ett sådan jag köpt.

230 liter panorama med snygg svart bänk och topp med lysrör.
Det kostade endast 1850kr Amazonaszoo i stuvsta.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=305624

#38 - 15 december 2004 20:13
Har nu snart haft mitt RIO 240 i 3 månader,och en sak har redan börjat reta mig lite grann,och det är förfiltret som följer med,den tunna vita filterduken,den sätter ju igen stup i kvarten !

Men samtidigt vill man ju ha de blåa filtren så "rena" som möjligt.

Byter vatten varannan vecka, ca 40-50 %.

Fiskar som är där är:
2st Praktbotia (Snart 4 år gamla,de följde med från det gamla akvariet)
1st Ganska stor Segelfens Pleco (Snart 4 år -''-)
2st Paradisfiskar
5st Scalare (Växer så det knakar)

Blir det verkligen bättre med makaroner/biobollar ??

#39 - 15 december 2004 21:17
Hej Ria, ta bort det där vita förfiltret, det sa min zoohandlare till mig direkt att göra, har ändå inte mycket smuts i dom andra filtren....
#40 - 15 december 2004 21:27
Tror jag gör det,nog är det ju kul med akvarie,men man skall ju inte behöva arbeta ihjäl sig med det [:-94]

Har du bara kvar det blåa finare och det blå grövre filtret nu då ?

Annons