Är detta ett bra köp ?

#1 - 11 januari 2005 17:47
Tjena!

Såg en annons där det var en som sålde ett akvarium för 1000kr. Det man får är:

* Akvarium 240l, (109x50x46cm yttermått), inkl termometer
* Ljusramp med 2 lysrör
* Pump
* Grus/sten
* Div. svartek bitar
* Växter
* Bänk i furu
* Fiskar
3 gibbicepsmalar
2 pansarmalar
6 svärdbärare
8 zebrafiskar
4 platy (orange)
6 sorgmanteltetra
1 kuhliål
2 algätare
4 "okända

Är det billigt ? Jag har frågat hur gammalt det är och han hade haft det i 7år och det hade vart en innan som hade haft det i 1 eller 2 år så akvariet var ungefär 9år . Jag vet inte hur länge silikonet håller och om det är nån risk att det börjar läcka när det är så gammalt men han sa att det i princip alltid har varit vattenfyllt. Tror ni att man skulle behöva silikona om akvariet om man skulle köpa det ?
#2 - 11 januari 2005 18:11
silikon ska hålla i ca 10år så det e nog dags,,,,,,,,Ifall det e värt?????? billigare än så för ett komplett 240l med fiskar o allt e svårt och hitta.
#3 - 11 januari 2005 18:12
Ifall du inte letar efter någon som vill ge dig sin akvarium gratis.................inte helt fel iofs........lycka till
#4 - 11 januari 2005 18:16
Jo jag tyckte med att det verkade vara ett bra pris. Men det är åldern som ororar mig. Jag vill inte behöva silikona om akvariet så jag vet inte redigt hur jag ska göra.
#5 - 11 januari 2005 18:20
åk och kika på det - då ser du ju själv i vilket skick det är. Silikonet skall fortfarande kännas mjukt...
Då ser du ju om det är repigt osv... gibbicepsmalar? Har du någon aning om vad du akall ta dig till med dem - de blir ju rejält stora
#6 - 11 januari 2005 18:27
håller själv på och silikonerar om 8 akvarier och det e första gången jag gör det de e 100-200 liters,,,,,,jag kan återkomma med resultaten ifall du vill.....dem första två har funkat bra i två dagar nu.....Det e inte så svårt som jag trodde men men det e inte klart än...
#7 - 11 januari 2005 18:39
[QUOTE=Morellen]gibbicepsmalar? Har du någon aning om vad du akall ta dig till med dem - de blir ju rejält stora[/QUOTE]

hmm, Nån som har nån länk,bild eller information om den malen ?
#8 - 11 januari 2005 18:40
[QUOTE=enio]håller själv på och silikonerar om 8 akvarier och det e första gången jag gör det de e 100-200 liters,,,,,,jag kan återkomma med resultaten ifall du vill.....[/QUOTE]

Jo det hade varit intressant :)
#9 - 11 januari 2005 18:54
Jag läser rätt mycket på utländska forum, och där finns det många som anser att 25 år klarar nog silikon utav om det var bra gjort från början. Så länge det känns spänstigt och inte har börjat släppa "i kanten" så håller det många år till. Det finns ingen regel som säger att silikon efter 10 år är totalt utslitet, likväl som det inte finns någon regel att silikon redan efter 5 år kan behöva bytas ut om jobbet var undermåligt från början.

Åk och titta på karet. Ser det fräscht ut, är silikonet spänstigt, ja då är det ett kanonpris. Även om du får åka till en glasmästare med karet som tar 1000:- för att limma om det så är det i alla fall inget rövarpris.
#10 - 11 januari 2005 19:15
hur blev det med akvariet? köpte du det?
#11 - 11 januari 2005 19:20
Det låter bra swetrot. Nu får man väl fundera om man kanske ska åka och titta på det. Har länge velat köpa ett nytt fast det kostar så mycket pengar.

Men en nackdel är att jag inte har nån igentligen plats för ett akvarium till fast man får väl ivärsta fall fixa en plats på nåt sätt.
#12 - 11 januari 2005 19:26
[QUOTE=lenis3]hur blev det med akvariet? köpte du det?[/QUOTE]

Postade detta inlägg den här kvällen så jag har inte hunnit fundera så mycket på om jag ska ha det eller ej.

Annons