Är detta fenröta?

#1 - 6 april 2009 15:04
Jag undrar om min guppyhane har fått fenröta, eller om det är något annat han har råkat ur för.

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0552.jpg

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0553.jpg

Dte är ett 54 L med räkor och 4 guppyhanar. Jag upptäckte symptonen på honom i fredags och det har blivit värre.

Vad tror ni att det är?
#2 - 6 april 2009 15:20
tycker det ser ut som fenröta
#3 - 6 april 2009 15:36
Okej..i affären när jag beskrev hur det såg ut tyckte de inte att lät som fenröta..men jag blev lite osäker för jag tyckte själv att det verkade vara det.

Men vad ska jag göra åt det?
#4 - 6 april 2009 19:57
Kan vara bett också. När fenor läker får de vit kant. Vänta någon dag och se om det blir värre eller bättre.
Bilagor:
#5 - 7 april 2009 07:12
jo jag övervägde den möjligheten men hur ofta brukar fiskarna liksom ta så runda tuggor? bett tycker jag brukar yttra sig i mer fransade fenor snarare än ett stort stycke borta. men som azur sa så får fenorna även en vit kant då de läker. men eftersom du faktiskt säger att de har blivit värre sen du såg det först...

observera fiskarna lite och se om det verkar vara någon som biter på honom. annars e det nog fenröta
#6 - 7 april 2009 19:44
Det är svårt att se, men jag tror att det har blivit lite värre sedan igår. Det är ingen jätteskillnad, men jag tyckte att de såg ut som om såren har blivit djupare speciellt det nedersta såret tycker jag har blivit lite lite större.

Här lägger jag upp lite nya bilder:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0562.jpg

På denna bild är lite närmre och jag inte om det är på väg att bli mera bort frätt eller om det är på väg att läka, det syns från kanten mot roten att det är lite rosa, jag vet inte om är så att såret är på väg så långt in. Hoppas att det gick att förstå var jag menade att det såg rosa ut.
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0567.jpg

Har lagt upp samma bild igen men zoom på fenan och har markerat det område jag pratade om. Är detta tecken på läkning eller är det på väg att bli värre?
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Fenrta.jpg

Ska jag köpa medicin och börja behandling eller ska jag vänta lite till? Det är öppet imorn, men annars måste jag vänta till på lördag innan jag kan köpa något.
#7 - 7 april 2009 19:52
Jag tycker inte det ser ut som fenröta men om du fortfarande är osäker kan du ju köpa medicin imorgon så du har hemma om det skulle behövas.
Jag tycker det ser ut som om någon tagit sig ett par tuggor och fenan är på väg att växa ut. Ibland blir det område som fenan läker lite blekare än den var innan och det är kanske det som händer din hane nu.
Ha i en matsked salt till en början... Medicin ska du vänta med in i det sista eftersom det tar bort alla bakterier, även de goda.
#8 - 7 april 2009 19:59
Ja de va de jag var osäker på om det rosa visar på läkning.
Går det bra att salta även om jag har räkor i karet?

Jag hade inte tänkt att medicinera i karet utan låta den hanen gå i ett akutkar så att jag inte blir av med bakterierna i det andra karet och inte förlora några räkor.
#9 - 7 april 2009 20:05
Passat skrev:
Ja de va de jag var osäker på om det rosa visar på läkning.

Går det bra att salta även om jag har räkor i karet?

Jag hade inte tänkt att medicinera i karet utan låta den hanen gå i ett akutkar så att jag inte blir av med bakterierna i det andra karet och inte förlora några räkor.

Är det inte så att om det skulle vara fenröta så är risken väldigt stor att även de andra smittats vid det här laget. Fenröta är väl väldigt smittsam..
Jag tror nog ändå att jag skulle chansa på att vänta med medicin eftersom det inte blivit drastiskt värre och istället salta lite för att minimera risken för svamp.

Huruvida räkor tål salt eller ej vågar jag inte svara säkert på men TROR inte det ska vara några problem.
#10 - 7 april 2009 20:08
Okej ja det låter bra, jag undrade själv om det borde kanske komma upp något på de andra snart men de har inga sympton.

Får prova och hälla i lite salt. Tar en matsked så jag se hur det ser imorn med både fisken och räkorna.
#11 - 12 april 2009 11:44
Efter medicinering?

Guppyn blev bara sämre och sämre så jag har nu kört en kur med Baktopur mot fenröta.

På förpackningen stod det
Dag 1: 22 droppar per 20L
Dag 2: Uppehåll
Dag 3: 22 droppar per 20L

Guppyn har gått i et karantänkar under behandlingstiden. Igår vad dag 3 och jag gav sista kuren. hur ska jag göra nu?
Det ser ut som om fenrötan har stoppats.

Ska jag låta honom gå kvar idag och flytta över honom imorgon till det andra karet eller hur länge ska han gå i karantän?
#12 - 12 april 2009 14:04
Hur stor är karantän och har du pump och filter?

Är inte karantän för liten och du har pump så borde du väl kunna ha han där några dagar. Men inte för länge så nitrit bildas.. Eller tänker jag fel... igen ;)
#13 - 13 april 2009 07:11
Det är ingen fara med karatänkaret, han går i 40L ensam och har en pump med filter som här till ett 54L kar och en doppvärmare jag tog 15 liter vatten från 54 karet när jag fylld karantänkaret.

Då får han gå där ett par dar. :)
#14 - 27 april 2009 19:32
Tyvärr så hade jag fel när jag trodde att han hade blivit bättre. Det har han inte.

Han har blivit behandlad tvågånger med medicin mot fenröta, men fenan fortsätter att tyna bort och är ännu mera hackig nu än tidigare.

Vad ska jag göra?

Annons