Är detta hål i huvudet sjukan?

#1 - 11 december 2009 09:16
Märkte igår att ögat stod ut på den och att det var rött, idag såg den ut så här, jag antar att det är hål i huvudet sjukan men skulle gärna har åsikter från er innan jag börjar behandling, nu är den isolerad i eget kar i karet med syresten, har behandlat mina praktbotior mot hih sjukan för länge sen och det var väldigt allvarligt, hålet var jättedjupt på den ena botian men med lyckat resultat lyckades jag bota dom man ser knappt att dom varit sjuka den ena är lite nedsjunken i huvudet men ser bra ut en av 5 dog.
Gärna tips på hur ni går till väga.
#2 - 11 december 2009 09:58
Vet inte om hiH drabbar malar, annars är det mest ciklider. Dock har jag fått höra och erfara att HiH ser mer ut som fördjupade porer som sedan växer och blir fler djup hål i huvudet.

Men i och med att du haft denna sjuka tidigare så vet du säkert hur det ser ut. Antar att det blir en ih behandling igen då?!

Jag vet inte om malar är känsliga mot den medicinen, kolla på förpackningen när du köper.
#3 - 11 december 2009 10:14
Ja den ena praktbotian började med ett litet hål som bara blev större och större och var en jätteutgröpning, detta sår påminner om det men detta har gått snabbt. Där var även paletter som blev drabbade den gången.

Jag har den i en liten bunke med syresten och har hällt i medimore med fisken, kan inte behandla i karet för där är snäckor och räkor som inte tål behandlingen, medicinen ska hjälpa mot lossnande hud och många andra åkommor, hoppas verkligen på att den klarar sig[:o](inget större hopp men ett litet) detta är en av favoritfiskarna som jag också har svårt att hitta i handeln.
Så jag har börjat att behandla nu iallafall[:o]
#4 - 11 december 2009 10:23
Ser ut som något bakteriellt/svamp det är iallfall inte HIH.
#5 - 11 december 2009 10:25
Den skulle jag håvat upp och gjort processen kort med och sett över alla rutiner med mat och vattenbyten och värdena i karet.

läste igen att han gick ensam ;)

Hoppas den klarar sig då solis :)
#6 - 11 december 2009 10:44
Medicinen är mot protozoer, bakterier och svamp så jag hoppas på medicineringen.

Var också osäker på hih eftersom att detta gick för snabbt att utvecklas mot hih jag hade förra gången i ett annat kar.

Ska kolla det du skrev ändå drd, men matning är ett måste i det karet efter som att det är ett uppväxtkar med många yngel, kanske att man ska sätta in ett extra vattenbyte.
Har mellan 1½-2 veckor mellan vattenbytena i det karet och där är ett bottenfilter 1100l/h, ett luftfilter med en filterpatron på 680 l/h och ett uv-innerfilter i det karet. så där är 3 pumpar.

Hoppas det med, får se hur den verkar senare så den inte verkar lida för mycket[:o]
#7 - 11 december 2009 11:12
Skumt....ser ju ut som kött och skinn lossat på huvet på den liksom, en aning räligt :(
#8 - 11 december 2009 11:19
drd skrev:
Skumt....ser ju ut som kött och skinn lossat på huvet på den liksom, en aning räligt :(

presis det har lossat kött och men kan undra om det är slagsmål eller om den simmat in i något eftersom det började med ögat, den satt dumt till igår kväll så jag kunnde inte se mer än att ögat var skadat men då var skinnet kvar, riktigt räligt.
#9 - 11 december 2009 11:42
Du har ingen katt med vassa klor som tycker om att fiska?
Bilagor:
#10 - 11 december 2009 15:25
Svetsaren skrev:
Du har ingen katt med vassa klor som tycker om att fiska?

Visst har jag katter men aldrig sett dom på det karet, man ska aldrig säga aldrig.
#11 - 11 december 2009 16:26
Ser inte ut som HiH iaf. Mer som ngn elak svamp eller infektion av ngt slag.
#12 - 11 december 2009 16:52
Matte&Mia skrev:
Ser inte ut som HiH iaf. Mer som ngn elak svamp eller infektion av ngt slag.

MM får se vad som händer, där är inget ludd ännu´.

Annons