Är detta "Hål-i-huvudet-sjukan"...?? BILD!!

#1 - 27 oktober 2010 11:08
Har en fullstor Papegojhane med mysko "gropar" på sidan och uppepå huvudet. Misstänker att det kan vara H-I-H han har.....:( Han och honan går ensam i ett akvarium nu, i väntan på behandling. Akvariumet de är i är alldeles för litet, så jag hoppas på att jag snabbt kan behandla dem, och om de repar sej, flytta ner dem i ett bra mycket större och lämpligare akvarium....Hanen är i mycket sämre skick än honan som dessutom har ett utbuktande öga...men henne har jag startat en egen tråd om...,det är väl inte så stor chans att han överlever :( som det verkar nu iaf. jag har ingen aning om hur länge han har varit sjuk:( eller om man ens kan behandkla H-I-H om det har blivit gropar redan.....Men jag frågar här, innan jag tar beslutet att avliva honom

[ATTACH=CONFIG]38563[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38564[/ATTACH]
#2 - 27 oktober 2010 13:15
Det ser onekligen ut som HIH.

Jag hade viss framgång med att behandla med Flagellol och vitaminberika fodret med Fishtamin, båda från Sera. Hålen läkte ut på tre av fem fiskar, de andra två dog.
#3 - 27 oktober 2010 13:37
Jag behandlade mina praktbotior som hade hih och den ena hade en riktig grop på ryggen och det syns inte ens att den haft det, tror ca 6 var drabbade en avled resten klarade sig, ska försöka kolla villket medel jag använde.
#4 - 27 oktober 2010 13:41
Han dog tyvärr tidigare:( Honan går dock kvar i karantän, under behandling....Hon har antydan till gropar hon också.
Jag startade ju en annan tråd igår kväll ang. honan. Hon har ett utbuktande öga, kan detta hänga ihop med HIH-Sjukan???

jag lägger ut samma kort här som i den tråden....Och om Admin vill, så kan de ju låsa den andra tråden....så för jag frågan vidare här...

[ATTACH=CONFIG]38568[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38569[/ATTACH]Tittar man på nedersta bilden, så kan man se antydan till att det är-/har varit HIH på henne också.......Kan det hänga ihop med ögat...???
#5 - 27 oktober 2010 17:32
Trist med hanen, inga av mina hade utstående ögon så jag vet inte om det är samband med utstående öga men jag har en scalare som fick ett utstående öga(inte så långt gånget som din) och det jag läste mig till vara att byta en del vatten och salta och det gjorde jag och det har blivit mycket bättre, nu har du säkert bättre vatten än där den var från början så det kanske räcker med att salta.
Lycka till.
#6 - 27 oktober 2010 18:27
Jag har haft fiskar som först utvecklat HIH och efter medicineringen så har de utstående ögonena kommit som påbeställning.
#7 - 28 oktober 2010 05:54
vordf

[INDENT]Jag har haft fiskar som först utvecklat HIH och efter medicineringen så har de utstående ögonena kommit som påbeställning.
[/INDENT]

Kan det vara det som har hänt här då?? Enligt killen som hade henne, så hade hon haft det här förut, och det hade gått tillbaka, för att komma tillbaka nu....Jag har inte frågat om de har haft HIH sjukan tidigare, för det var inte jag som hämtade dem, och jag känner inte killen....Men man ser tydliga tecken på att hon har haft det, och det har läkt ut....HIH-Sjukan alltså.

Knäppte en "bättre" närbild på ögat och närmaset omgivningen igår...Nu ser det bättre ut....det är inte vackert, men det är bättre än det var när jag fick hem henne....

[ATTACH=CONFIG]38583[/ATTACH] Man ser ju runt ögat och mot pannan att hon harr antydan till att det har funnits hål/gropar i huvudet på henne.

Hon är förövrigt pigg och alert, hon verkar inte ha några bekymmer av det här.....Hon åt tom igår kväll...Med god aptit....:) Jag åkte ner till handlaren och köpte tabletter mot HIH-sjukan, hon ska ha det under en tredagarsperiod nu...Jag har även haft i ektozonsalt och eSHa2000 i vattnet.
#8 - 28 oktober 2010 06:15
Glömde ju fråga en sak.

Jag förstår ju hur viktigt det är med vattnet för hennes del just nu. Både av era inlägg här och i den andra tråden.. Men jag ska väl inte hålla på med vattenbyten just nu, under medicineringen ??? Hon går väldigt trångt just för tilfället...Karantänakvariumet är bara på 102 liter, men hon är alldeles ensam där nu, sedan hanen dog......Så egentligen skulle det behövas vattenbyten varje dag, men det är väl inte bra iom medicineringen??

Jag har en kraftigare pump än vad som behövs i det akvariumet just nu, bytte igår när jag flyttade henne, pumpen tar 240 liter i timmen...Jag håller dock stenkoll på nitrithalten, men än så länge är det bra värden....akvariumet har dessutom varit igång nästan 3 månader..........Har haft 3 Gars som har gått på tillväxt i det...

Hur länge ska jag hålla henne i karantän ??
#9 - 28 oktober 2010 12:09
Vad står det i beskrivningen om vattenbyte, ska man byta vatten så brukar det stå. Annars hade jag nog inte bytt vatten medan du medicinerar.
Har ingen aning hur länge den ska gå i karantän jag hade mina i karet och medicinerade där när mina var dåliga.
#10 - 28 oktober 2010 14:25
Jag kan göra vettenbyte först på 8 dygnet....Dag 1, 2 och 3 ska man lägga i tabletterna, sedan ska hon gå i minst 2 veckor i karet.......Medicinen bryts tdligen ner ganska sakta, därför har de sagt minst 2 veckor. På dag 8 kan man göra ett vattenbyte, men man måste inte göra det.

Nej, vad jag funderade på var hur, länge efter de utsatta 2 veckorna ska jag låta henne gå kvar?? Nu tänker jagh på hennes almänntillstånd, smittorisk och risk för följdsjukdomar...som sagt så har jag aldrig haft HIH på mina fiskar under hela min akvarist-karriär..

Annons