Är detta lyse farligt?

#1 - 9 juli 2007 20:18
Jag har tänkt att köpa ett "månljus" så det blir lite mysigt för fiskarna och att jag ska kunna se mina malar lite mer...

Har tänkt att köpa en diodlist från Ikea men undrar nu om man kan ha den i karet utan att fiskarna får sej en stöt? Har en heltäckande ramp så det blir lite kondens... Man borde väl ställa in den så den lyser blått hela tiden?

Någon som har denna list eller som kan hjälpa mej lite?

Om ingen vet vad det är för list så är länken här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70115564
#2 - 9 juli 2007 20:34
Usch så dyrt!

Kolla min lilla guide för den händige istället:
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=105526

Betydligt mer prisvärt.
Guest
#3 - 9 juli 2007 20:42
Nej, inte till att rekommendera...För inomhusbruk...
Kolla in Radioaktiva Räkors guide i stället!
#4 - 9 juli 2007 20:43
Usch så dyrt!

Kolla min lilla guide för den händige istället:

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=105526

Betydligt mer prisvärt.

Jag är inte den mest händiga... Å pengar inget problem... Vill bara ha svar på mina frågor om jag kan ha dessa dioder i karet utan att firrarna får stötar... Har nästan bestämt mej för att köpa dom här om man nu kan ha dem...
#5 - 9 juli 2007 20:44
oki då vet jag... Men det finns inget annat "färdigt" att köpa då jag inte vågar fiffla med elen själv...
#6 - 9 juli 2007 20:46
Lysmask skrev:
Jag har tänkt att köpa ett "månljus" så det blir lite mysigt för fiskarna och att jag ska kunna se mina malar lite mer...

Har tänkt att köpa en diodlist från Ikea men undrar nu om man kan ha den i karet utan att fiskarna får sej en stöt? Har en heltäckande ramp så det blir lite kondens... Man borde väl ställa in den så den lyser blått hela tiden?

Någon som har denna list eller som kan hjälpa mej lite?

Om ingen vet vad det är för list så är länken här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70115564

Jag har en sådan list i min lysramp, men jag har dock täckglas mellan listen och vattnet. Jag tror inte att den där listen är sådär jättetät och speciellt fukttålig. Visst kan man silikona ändarna men då den är uppdelad i fyra bitar behöver isåfall silikona alla skarvar.
Vad e det för heltäckande ramp du har?
För det bästa är nog som Radioaktiva Räkor skriver att försöka fixa det på ett annat sätt. I mitt aquael med heltäckande ramp så kopplade jag 4 dioder i en seriekoppling till 12 volt, alltså 3 volt till var diod. Sedan borrade jag helt enkelt 4 hål genom plasten och silikona dit dioderna och la kablarna på ovansidan bredvid drosseln så de inte kan komma i kontakt med vattnet.

Hoppas det kan hjälpa något! Här e förrästen stället där jag köpte dioderna och det andra: www.lysdiod.com :)
#7 - 9 juli 2007 20:51
Har ett Aquael jag med... Men ska man kanske våga chansa med en sån list och ta fram silicon-tuben?

Tack för svaren...
#8 - 9 juli 2007 21:01
Det här med el och vatten är inget jag vågar svara på vad du ska o inte ska göra. MEN då den listen både ger ett bra ljus och redan är färdigkopplad o allt så kan jag åtmindstånde berätta hur jag har gjort.

Jag hade satt ihop hur många delar du ska ha och sedan lagt den på plats där du ska ha den och silikonat dit den ORDENTLIGT! Mycket silikon och verkligen så den sitter för den får absolut inte ramla ner i vattnet. Sen hade jag silikonat de båda ändarna och dragit silikon på sidorna av listen också så det endast är framsidan där ljuset kommet ut som är osilikonat. För att sedan var helt 100 på att inte fuktan tränger in i skarvarna så hade jag tagit silikon på fingert och dragit över skarvarna och gjort det 2 ggr så det blir tätt.

Men som sagt, det är upp till dig om du ska göra det eller inte. Men tänkt på vatten+el= dålig kombination!
#9 - 9 juli 2007 21:39
Om jag inte minns fel så är IKEA:s list på 12 volt så säkerhetsmässigt är det ingen risk för varken dig eller fiskarna. dock tål inte själva dioderna fukt eller vatten så du måste se till att det blir tätt (om det går)

MVH Lasse
#10 - 9 juli 2007 21:41
Lasse skrev:
Om jag inte minns fel så är IKEA:s list på 12 volt så säkerhetsmässigt är det ingen risk för varken dig eller fiskarna. dock tål inte själva dioderna fukt eller vatten så du måste se till att det blir tätt (om det går)

MVH Lasse

Vad är det som händer om nåt går på tok då? Firrarna får stötar eller att dioderna bara slocknar eller vad?
#11 - 9 juli 2007 21:56
Lysmask skrev:
Vad är det som händer om nåt går på tok då? Firrarna får stötar eller att dioderna bara slocknar eller vad?

Dioderna slocknar - sönder och 250:- till Ingvar Kamprad i onödan

MVH Lasse

Annons