Jag har tänkt att köpa ett "månljus" så det blir lite mysigt för fiskarna och att jag ska kunna se mina malar lite mer...
Har tänkt att köpa en diodlist från Ikea men undrar nu om man kan ha den i karet utan att fiskarna får sej en stöt? Har en heltäckande ramp så det blir lite kondens... Man borde väl ställa in den så den lyser blått hela tiden?
Någon som har denna list eller som kan hjälpa mej lite?
Om ingen vet vad det är för list så är länken här:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70115564
Jag har en sådan list i min lysramp, men jag har dock täckglas mellan listen och vattnet. Jag tror inte att den där listen är sådär jättetät och speciellt fukttålig. Visst kan man silikona ändarna men då den är uppdelad i fyra bitar behöver isåfall silikona alla skarvar.
Vad e det för heltäckande ramp du har?
För det bästa är nog som Radioaktiva Räkor skriver att försöka fixa det på ett annat sätt. I mitt aquael med heltäckande ramp så kopplade jag 4 dioder i en seriekoppling till 12 volt, alltså 3 volt till var diod. Sedan borrade jag helt enkelt 4 hål genom plasten och silikona dit dioderna och la kablarna på ovansidan bredvid drosseln så de inte kan komma i kontakt med vattnet.
Hoppas det kan hjälpa något! Här e förrästen stället där jag köpte dioderna och det andra:
www.lysdiod.com :)