Är detta Pseudotropheus sp. "acei" (bilder)

#1 - 14 januari 2006 20:43
Impulsköpte 6 stycken malawi idag hos en av de lokala handlarna vilka inte är några experter på malawi. På akvariet stog det accei gold men jag hoppas att det rätta namnet är Pseudotropheus sp. "acei". Vad tror ni, är detta "riktiga" acei eller någon konstig blandning?
Obs, på grund dålig fotograf och kamera så ser fiskarna mycket ljusare ut här än i verkligheten.
#2 - 14 januari 2006 20:45
Japp, det där är Pseudotropheus sp. "acei", Mari Gold
#3 - 14 januari 2006 21:47
Tack gimbo för snabbt svar. Såg att du har likadana, haft dem länge, fått någon lek?
#4 - 14 januari 2006 22:04
Har haft mina 2+2 i ca 6 mån och de har inte börjat och leka än. De har väl precis kommit i storlek så det är dags att leka. Är bara att hoppas att de trivs och vill sätta fart på leken. Det skulle vara skoj.
#5 - 14 januari 2006 22:07
Hm, första bilden jag försöker bifoga - hoppas det fungerar.
På bilden är en malawi jag köpt som ps. "acei" från Tanzania (hos Nolsciklidhobby).
#6 - 14 januari 2006 22:10
Bilden funkar, men det är bara en oklickbar miniatyr. Skulle vara kul och se en större bild på den.
#8 - 14 januari 2006 22:34
Gimbo, du skriver 2+2. Hur identifierar du vilka som är honor/hanar.

Makrillen, mycket vackra azei. Måste erkänna att jag gillar kroppsformen bättre hos dina än på mina nyinköpta.
#9 - 14 januari 2006 22:55
Långås: Jag kan inte heller se vilka skillnad på könen, men Kent på NolsCiklidhobby kunde tydligen. Tyckte han verkade mycket kunnig och nogrann. Han tog upp några för många fiskar än vad som var sagt och inspekterade dessa - lämnade sedan tillbaks de som var fel.
Mycket bra butik som jag ska besöka igen. (reklam?)
#10 - 14 januari 2006 23:11
Dina Tanzania verkar vara lite mörkare än vanligt. Eller är bilden i skugga?

Skillnaden på könen kan man dels se på storleken. Honorna är mindre. Samt så får hanarna fler äggfläckar än honorna (prickarna på analfenan).
#11 - 14 januari 2006 23:43
[quote=Gimbo]Dina Tanzania verkar vara lite mörkare än vanligt. Eller är bilden i skugga?

Skillnaden på könen kan man dels se på storleken. Honorna är mindre. Samt så får hanarna fler äggfläckar än honorna (prickarna på analfenan).[/quote]

Jo, något ljusare än på bilden kanske de är (men de är mörkblå) men absolut inte så ljusa som de jag såg på bilden i början på denna tråden.
#12 - 14 januari 2006 23:46
Mina är också väldigt ljusblåa av sig. Kollar man däremot i artbeskrivningen här på sajten så är de ganska så mörka på bilden.
#13 - 14 januari 2006 23:59
[quote=Gimbo]Mina är också väldigt ljusblåa av sig. Kollar man däremot i artbeskrivningen här på sajten så är de ganska så mörka på bilden.[/quote]

Men visst är dina snygga. Frågan är var ifrån våra olika härstammar?
#14 - 15 januari 2006 00:04
Det undrar jag med. Av den infon jag hittar just nu så finns de mellan Ngara och Senga Bay vilket nästan innefattar hela norra delen av sjön. Så det kan nog förekomma olika lokala varianter.

Någon som vet?
#15 - 15 januari 2006 00:08
Glöm lite av vad jag skrev. Här är ett utdrag ur artbesrivningen här på Zoopet:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813

Den förekommer flera olika populationer av denna art och de kan skilja sig en del åt och även ha olika handelsnamn. Vid Nkhata Bay, Luwala Reef och Bandawe är de blå med gula fenor. Populationen mellan Ngara och Karongo har en något mörkare kropp och vita fenor. Det finns ytterligare några populationer.
Denna normalt vackert cylinderformade fisk ges ofta alldeles för fett foder, vilket starkt förändrar deras naturliga kroppsform.
#16 - 15 januari 2006 00:11
Hursomhelst en mycket snygg och trevlig fisk, tycker jag.
#17 - 15 januari 2006 00:12
Jag har 3st från ngara, en stor hane samt 2 mindre individer, tror de små är en hona och en hane.

Den ena av de små har samma blåa ansikte som den stora hanen medans den andra är mer jämnt brun i kroppen.
#18 - 15 januari 2006 00:14
[QUOTE=Malplacerad]Jag har 3st från ngara, en stor hane samt 2 mindre individer, tror de små är en hona och en hane.

Den ena av de små har samma blåa ansikte som den stora hanen medans den andra är mer jämnt brun i kroppen.[/QUOTE]

Den där bruna varianten har jag aldrig sett. Har du en bild på den? Skulle vara kul att se.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 15 januari 2006 09:37
Jag kan inte heller se vilka skillnad på könen, men Kent på NolsCiklidhobby kunde tydligen. Tyckte han verkade mycket kunnig och nogrann. Han tog upp några för många fiskar än vad som var sagt och inspekterade dessa - lämnade sedan tillbaks de som var fel.

Är det inte alltför små fiskar så går det rätt hyfsat att se könskillnaden på de flesta malawi (även många andra) genom att jämföra könsöppningarna. Honans är något större och rundare.
Kanske inte helt lätt om man inte gjort det några gångar - men en som pysslat lite med detta (vilket definitivt en erfaren akvarist som Kent har) kan skilja dom med rätt stor träffsäkerhet (om än aldfrig 100%).
#20 - 9 mars 2007 20:36
Långås skrev:
Impulsköpte 6 stycken malawi idag hos en av de lokala handlarna vilka inte är några experter på malawi. På akvariet stog det accei gold men jag hoppas att det rätta namnet är Pseudotropheus sp. "acei". Vad tror ni, är detta "riktiga" acei eller någon konstig blandning?

Obs, på grund dålig fotograf och kamera så ser fiskarna mycket ljusare ut här än i verkligheten.

Hej! Det verkar vara många som har trassel med könsbestämma Acei'sarna. De båda bilderna i starten på den gamla tråden är rena skolexemplet på en hane och en hona, åtminstone vad jag kan se på mina.
Hanen (överst) har en blåvit strimma längs med ryggfenan, som honorna antingen saknar helt eller har svagt utvecklad. Han har också mörkare bukfenor, plus flera äggfläckar än honan (bilden nederst).
Var och en kan de sakerna kanske vara osäkra, men om de är där allesamman lär det vara hyggligt säkert.
Det verkar åtminstone stämma med mina acei'sar. :)

Annons