är detta samma ciklid?

#1 - 16 september 2006 17:13
hade en tråd tidigare uppe och nu har jag gått och köpt en ny hona till min ensamma hane men det verkar inte vara samma typ av ciklid vad tror ni?

http://www.tattarbarn.com/filer/olikafiskar.jpg

här är den tidigare tråden
( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89338 )
#2 - 16 september 2006 17:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jajjamensan, det är Laetacara dorsiger båda! Eventuellt är det en hona till vänster och en hane till höger.[/COLOR][/FONT]
#3 - 16 september 2006 21:43
Det finns circa 8-10 olika Laetacara-arter. Det är bara fyra av dessa som har hunnit få vetenskapliga namn. Den vänstra fisken är definitivt en Laetacara dorsigera. Den högra är jag lite osäker på. Jag skulle vilja se en något bättre bild. Det kan vara en L. dorsigera, men formen på stjärtfenan, den gula färgtonen och de markerade fjällkanterna ovanför det mörka längsbandet gör mig tveksam. Det är möjligt att det är någon av de 2-3arter som brukar kallas L. curviceps i handeln. Men två av dessa har jag haft i akvarium på senare år och jag tycker inte din fisk liknar dem heller.

Var har du köpt den högra fisken?
Bilagor:
#4 - 16 september 2006 22:05
Min första tanke på den högra fisken är kurvciklid, L. curviceps. Tycker inte färgen stämmer med dorsiger, och den ser för smal ut, dorsiger brukar vara lite kraftigare. Men det kan ju vara för att den är yngre och mindre.
#5 - 16 september 2006 22:06
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]De skiftar färger efter sinnesstämning så jag är 100% säker på att det är dorsiger. Jag har haft mitt par sedan de var små och känner väl igen dem.[/COLOR][/FONT]
#6 - 16 september 2006 22:08
Jo, men curviceps är mer blågrön, medan dorsiger är brun/röd/svart. Tycker den högra ser lite blågrön ut.
#7 - 16 september 2006 22:09
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har haft kurvisar med och jag kan sätta en peng på att de båda är dorsiger![/COLOR][/FONT]
#8 - 16 september 2006 22:12
Ok, om du säger det så :)
#9 - 16 september 2006 22:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag ser en aning av purpur i den högra, vilket helt saknas hos en curviseps. Exakt så ser mina ut när de inte är i lekstämning. Hum... Undrar hur länge jag haft dem nu???? *funderar* minst tre år i alla fall. Jag har sett dem sedan de var små och som sagt, jag tycker inte mig se de färgerna du ser.[/COLOR][/FONT]
#10 - 16 september 2006 22:13
Mm, du kanske har rätt. Men se´n kan man nog inte alltid lita på färger på en bild.
#11 - 16 september 2006 22:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nej, fast de är mer konkreta än t ex Gud!:p[/COLOR][/FONT]
#12 - 16 september 2006 22:15
Ja, gud är mer luddig... Han är nog bara ett moln som nå´n stirrat för länge på :p
#13 - 16 september 2006 22:18
Micke_A skrev:
Mm, du kanske har rätt. Men se´n kan man nog inte alltid lita på färger på en bild.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det var du som började prata om färgerna! Om du säger så ska ju inte du uttala dig heller ;) ! Jag satt senast idag, på morronen, och kollade in mitt dorsigerpar, precis när morronsolen sken in i akvariet och då kom de simmandes i akvariet. När ljusrampen gick på så hade de exakt de färgerna jag ser på den högra fisken på bilden. Jag tycker dessa fiskar är helt underbara i sina färgskiftningar när de går igenom olika faser med lek och yngelvaktning. Den högra firren ser ut som en hane och den vänstra som en hona (98% säker).[/COLOR][/FONT]
#14 - 16 september 2006 22:28
L dorsigera har inte äggformad kropp och framför allt inte en rund stjärtfena. Men man kan inte lita på en enstaka bild. Perspektivet kan vara fel.
Den högra fisken liknar den som Micke kallar för L. curviceps (och som han hade en bra bild på i den andra tråden).

Flera av de arter som går under beteckningen L. curviceps i handeln kan ha purpur (eller åtminstone mörkt tegelrött) i teckningen.
#15 - 16 september 2006 22:47
har sökt lite på ett annat forum honan (bilden till vänster) måste vara en [COLOR=#0000ff]Laetacara[/COLOR] [COLOR=#0000ff]dorsigera[/COLOR] vilket stämmer från lappen i affären.http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1791&tab=3&image=4417

Hanen däremot (den högra bilden) liknar väldigt mycket
[COLOR=#0000ff]Laetacara[/COLOR] [COLOR=#0000ff]curviceps[/COLOR] .
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1790&tab=3

kan dessa leka?
#16 - 16 september 2006 22:49
Kan de leka? Ja, förmodligen. Borde de leka? Nej, om det nu är två olika arter.
#17 - 16 september 2006 22:57
Bilderna på L. curviceps på den norska siten verkar ju föreställa flera olika arter.

Jag har försökt samla på mig så många Laetacara-arter som möjligt de senaste åren för att kunna dokumentera levande-färger. Jag är fortfarande nyfiken på varifrån den högra fisken kommer så att jag kan skaffa några. De liknar inte riktigt de curviceps-sorter jag har haft hittills.
#18 - 17 september 2006 09:14
Bilderna på L. curviceps på den norska siten verkar ju föreställa flera olika arter.

Jag har försökt samla på mig så många Laetacara-arter som möjligt de senaste åren för att kunna dokumentera levande-färger. Jag är fortfarande nyfiken på varifrån den högra fisken kommer så att jag kan skaffa några. De liknar inte riktigt de curviceps-sorter jag har haft hittills.

båda är köpte hos akvarielagret i bromma http://www.akvarielagret.se/
#19 - 17 september 2006 09:52
Tack!

Annons