Är Diskus alltid skygga?

#1 - 21 september 2003 12:05
Köpte inte allt för små diskusar häromdagen,och dom har i princip stått i samma hörna hela tiden,föutom en av dom tog och lämna flocken och simmade till den andra sidan karet,och efter en stund följde dom andra efter.

Kommer dom att slappna av med tiden,och våga simma omkring?*tycker lite synd om dom*

#2 - 21 september 2003 12:08
Är karet inrett bra och vattenvärdena ok ska de inte vara skygga. Har du stark belysning? Då kan de vara lite skygga. Det kan ta en dag eller två nnan de vågar sig ut på upptäcks färder.
#3 - 21 september 2003 12:16
Ph-värdena har jag kollat massor av gånger,och det ligger på runt 6,5...inredningen ....jadu....det vet jag inte,för jag har fått lika många tips som jag har fiskar.

Vad är det bästa för dom?

Ljuset är kanske lite skarpt,men det var jag som gärna ville se deras otroligt fina färget tydligt:-)
#4 - 21 september 2003 12:21
Hur många lysrör har du och hur stort är karet? Hur mänga och hur stora fiskar har du? Finns inte så mycket som säger exakt hur det ska se ut men det ska finnas ställen där de kan gömma sig och gärna något som skuggar.
#5 - 21 september 2003 12:26
Jag hade att välja mellan att sätta dom i 100 liters eller 375 liters,och imed att dom inte är mer än typ 7 cm...så tyckte jag att 375 liters blev förstort för dom,för jag har inte så mkt i den karet än.

Så nu går dom iaf i 100 liters,och det står intill ett parmorama fönster vi har,och så en dubbelramp.

Och jag har satt tre stora svärdplanter däri tillsammans med M rötter,är det inte bra?
#6 - 21 september 2003 12:34
du glömde å berätta hur många dom är och kommer det en massa ljus på akvariumet från fönstret så står det helt fel, kommer ge dig grova alg problem plus skyggare fiskar.

har aldrig haft disucs men skulle anta att även där gäller ju större desto bättre.
#7 - 21 september 2003 12:39
har aldrig haft disucs men skulle anta att även där gäller ju större desto bättre.

Det gäller inte med små Discus. Tycker 100 lters karet är perfekt för små discus. När de nått ca 7-8cm kan du flytta över dem till det stora. Har man dem i ett stort kar när de är små blir de väldigt skygga och mörka i färgen. Prova att släcka lampan och bara köra med det naturliga ljuset. Har du två lysrör kan du ta väck glimtändaren till det ena så blir det inte så skarpt ljus om du kör med konstgjort ljus.
Hur många fiskar har du?
#8 - 21 september 2003 12:50
Dom är fyra stycken.

Det var vad jag kände att det var rätt att stoppa ner i 100 liters karet.

Dom har inte varit intresserade av mat,lite idag för då såg jag att dom började röra på sig..och följde maten med blicken...men dom tog inte av den:-(

Var inredningen bra?Eller skulle jag gjort på något annat sätt?

Något annat jag ska tänka på än att hålla koll på ph-värdet...och köra vattenbyten?
#9 - 21 september 2003 12:57
Svårt att kommentera inredningen när man inte sett den. Fyra fiskar är minsta laget, det är en stimfisk. Lite svårt att ändra på nu bara. Hur länga har du haft dem? Kanske kan du skaffa två till från samma kull?
#10 - 21 september 2003 13:06
Ifrån samma kull?Måste dom vara ifrån samma kull?För jag köpte ju nämligen två stycken ifrån en kull,och två ifrån en annan,kan det vara därför dom inte är riktigt glada?

(ifs så har dom faktiskt simmat runt lite under tiden jag suttit här:-)

Jag tittade in på dina diskusar,och där du skrev att"dom här är lite äldre"...så stora är nog mina,för mina har hunnit färga ut lika mkt ungefär:-)
#11 - 21 september 2003 13:29
Det är inte bra att köpa små grupper av ungdiscus. Du kan nog bara hoppas att det går bra.
#12 - 21 september 2003 13:30
Okej....Tack så mkt för dina hjälpande svar:-)
#13 - 21 september 2003 13:37
Hur hogt upp man har discusarna kan spela roll ocksa...discusar gillar INTE att vara nara galvet....

At fiskarna i butiken innan du kopte dem? Om inte kan det helt enkelt vara sa att du fick med dig sjuka fiska , tyvarr :(
#14 - 22 september 2003 18:49
Jag köpte discusar för ca en och en halv vecka sedan.
Det tog kanske fem dar för dom att börja äta ordentligt.
I början stod dom bara i ett hörn, men nu simmar dom över hela karet
och är inte det minsta skygga.
#15 - 22 september 2003 19:13
Jag höjde tempraturen en grad ifrån 28 till 29 och det gjorde susen.

Efter bara en timme efter jag gjort det,så simmade dom omkring,och ville ha mat:-)
#16 - 22 september 2003 21:04
Diskusar är mkt känsliga för tempen.
ha runt 29-30 grader där trivs de allra bäst.
under 29 så blir dom slöa. Märkte det på mitt lekpar hade 27 grader o dom gilla det inte alls, höjde till 30 och de stormtrivdes ;)

/hade

Annons