Är du duktig att könsbestämma Discus...titta hit.

#1 - 6 september 2008 18:43
Skulle vilja ha mina 4 Discus könsbestämmt, kan någon hjälpa mej? Jag kan inte själv, då jag har inte haft Discus förran nu;)

BILD1
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php? photo=9231&size=big&cat=

BILD2
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9230&size=big

BILD3
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9228&size=big

BILD4
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9226&size=big

Hur ser ni kön på Discusen?
#2 - 6 september 2008 19:02
Det är jättesvårt att könsbestämma diskus. Det kan man nästan bara göra vid lek.
#3 - 6 september 2008 20:00
Det är jättesvårt att könsbestämma diskus. Det kan man nästan bara göra vid lek.

ja men nån som har haft de ett tag kanske kan se nånting på dom. den randiga, snakeskin, är jä...gt elak med Blue Diamond, så de två misstänker jag kan vara hannar bägge två:p
#4 - 6 september 2008 20:20
Det syns vid lek, honans äggläggningsrör är tvärt avkapat, medans hanens är spetsigt.
Det är enda tillfället det med säkerhet går att fastställa könet på fiskarna. Gissa kan man göra hur mycket som helst :-)
#5 - 6 september 2008 20:29
ciklidtok skrev:
ja men nån som har haft de ett tag kanske kan se nånting på dom. den randiga, snakeskin, är jä...gt elak med Blue Diamond, så de två misstänker jag kan vara hannar bägge två:p

Även honor kan vara aggressiva mot varandra, och även en hona kan stå högst i hackordningen.
#6 - 6 september 2008 21:35
Jepp, är det några diskusar som bråkar hemma hos mig så är det för det mesta honorna:).
#7 - 6 september 2008 21:37
ansjo skrev:
Jepp, är det några diskusar som bråkar hemma hos mig så är det för det mesta honorna:).

Ja där ser man, hos Scalarena är det sällan att honorna bråkar, det brukar vara grabbarna;)

Går det att se kön på mina efter bilderna?
#8 - 6 september 2008 21:48
Jag vet en som är ganska duktig att se könsskillnader på diskus, men jag är tveksam om hankan göra det på de bilderna. Dels är de lite dåliga och sedan är heller inte diskusarna så stora och då kan det vara svårare att se skillnaden.
Jag har även sett att några fångar upp fisken och vänder på dem och kan på så sätt könsbestämma dem ganska bra, men det bästa och säkraste sättet är att se på könsöppningarna när de leker.

Har du ett gäng diskusar från samma kull är det oftast hannarna som är färgrikast, har själv några Santarem som är syskon, och om jag visade bilder på dem skulle du inte kunna se att de har samma föräldrar;).
#9 - 7 september 2008 08:53
ansjo skrev:
Jag vet en som är ganska duktig att se könsskillnader på diskus, men jag är tveksam om hankan göra det på de bilderna. Dels är de lite dåliga och sedan är heller inte diskusarna så stora och då kan det vara svårare att se skillnaden.

Jag har även sett att några fångar upp fisken och vänder på dem och kan på så sätt könsbestämma dem ganska bra, men det bästa och säkraste sättet är att se på könsöppningarna när de leker.

Har du ett gäng diskusar från samma kull är det oftast hannarna som är färgrikast, har själv några Santarem som är syskon, och om jag visade bilder på dem skulle du inte kunna se att de har samma föräldrar;).

Jag vet inte om de här är syskon;) Men det är väl mycket troligt, efetrsom de kom med samma leverans till handlaren.
#10 - 7 september 2008 12:43
Även scalarehonor kan vara griniga. Dina två röda är förmodligen inte släkt med de blå, däremot kan de vara syskon med varandra.
#11 - 7 september 2008 12:49
Som sagt var, 80-90% säkerhet kan du nog få men då måste man se fiskarna med egna ögon och ha möjlighet att studera dem ett bra tag.

Man kan ju annars kolla på analöppningen för att avgöra kön, dock aningens smärtsamt och stressande för fisken.
Givetvis så blir det aningens lättare att könsbestämma vid fullvuxen ålder men inte ens då blir det 100%.

Vänta o se är mitt råd.
#12 - 17 september 2008 08:08
jag tror nog att de två röda är hane och hona. de verkar ha par-/ lekbeteende. De håller alltid ihop, och börjar ta revir i ena hörnet av akvariumet vid pumpen.
#13 - 17 september 2008 08:54
Kul, då är det bara att vänta och se när de leker så det verkligen är en hona och en hane, då det ibland händer att två honor leker och lägger rom;).
#14 - 19 september 2008 23:29
Svårt med stillbilder

Hej!

Jag vet inte med säkerhet om jag har ett par discus av olika kön efter jag läste här ovanför att två honor kan lägga rom. Men om de nu är det så avgjorde jag saken på två faktorer ,storleksskillnad & inbördes beteende. När de var flera i ett akvarium & ganska små så jagade hanarna bort honorna ilsket & honorna blev mörkare i färgen. När hanen visat sin dominans så lät han ofta honan vara om hon inte simmade upp i hans väg.

Därför valde jag de individerna. Senare tror jag att jag har haft rätt då honan den mindre visade sig vara tuffare & modigare mot andra fiskar än hanen. Betydligt mer revirhävdande då de lägger rommen.
#15 - 20 september 2008 12:01
Jepp, och jag märker i mitt stora kar om det är några diskusar som gruffar med varandra så är det honorna.
Att det var honorna som blev mörka i färgen är något som man inte kan ta fasta på så mycket, utan det blir nästan de flesta diskus om de blir stressade eller sjuka, frånsett några av färgvarianterna.

Annons