Jag håller med... Känner mig alldels för kaxig.. Fixar inte heller med håret eftersom det är självlockigt så raffsar jag bara till det lite, skulle aldrig orka hålla på... Spelade också fotboll, gillar öl
Mm, manligt, kvinnligt, bla bla bla :p Så en tjej som känner sig kaxig är alltså manlig? Vad är det för manligt med att vara kaxig? Finns väl positiv "kaxighet" och det är väl det du menar, men den negativa kaxigheten, och många negativa egenskaper överhuvudtaget, räknas av nå´n anledning som manliga egenskaper, känns inte riktigt rättvist. Uttrycket "fina flickor fiser inte" t.ex, låter ungefär som att det är onaturligt för tjejer att göra det, men naturligt för killar, för det är ju normalt för killar att vara grisiga, medan tjejer alltid går omkring och luktar hallon :rolleyes:
Visst, många killar och tjejer uppvisar väl de här skillnaderna, men det är inte för att tjejer är så mycket snällare och gulligare, och alltid gillar rosa, och killar stinker svett, svär, och är allmänt vulgära av naturen, utan det är gamla mossiga könsroller, som späs på av media och andra mindre seriösa muppar, och människan är ett flockdjur, som vill passa in, och är mycket formbar för sådan yttre påverkan, särskilt under uppväxten.
Tänk om alla människor, killar som tjejer, kunde accepteras för dem de är, och det de är bra på, utan att samhället ska mata oss med dösnack som "det där kan/ska du inte göra, för du är kille/tjej, eller "usch rapade du, vad okvinnligt!". Vi är människor/individer först och främst, och killar/tjejer i andra hand. Varför inte fokusera på våra likheter, istället för att tjata om olikheterna, så kanske vi kunde komma närmare jämlikhet, för både killar och tjejer. Man kan tycka att tjejer borde vilja det, men är det några som är bra på att utmåla sig som "dumma små offer" som inte klarar nå´t, och som verkar fixerade vid det pinnsmala skönhetsidealet, smink, och rosa fluffiga moln, så är det ju tjejer själva, se t.ex på ungdomstidningarna för tjejer, gjorda av tjejer. Har för mig att en av dem var i hetluften för några år se´n, för att de hade en tämligen smaklös och utseendefixerad tävling, och det är tjejer som gör tidningarna, och mer eller mindre uppmanar andra tjejer att vara utseendefixerade, uppsminkade, hjälplösa Barbiedockor. Det är ju sexistiskt både mot dem själva, och mot alla killar, som påstås gilla så´na tjejer.
Visst, det här testet är väl som sagt gjort med glimten i ögat, men det har nog en viss verklighetsförankring, det är ju lite grovhugget sådär man ska vara, enligt samhälle och könsroller, för att passa in som man eller kvinna.
Jag läste om en kille som är racerförare, som ville visa för tjejer att det inte alls är nå´t särskilt utpräglat "manligt" att gilla racing. Han lät ett gäng tjejer, som aldrig hade funderat på om de var särskilt motorintresserade, köra några varv i en racerbil, och efteråt fick han mer eller mindre slita dem ur bilarna, för de ville inte sluta :p
Biltillverkare är ju rätt bra på att sätta folk i fack, och säga att "du ska gilla den och den bilen, för du är i den åldern, och kille/tjej. Men min farfar är ett bra exempel, han gillar en bil, som påstås rikta sig mot unga, sportiga nyblivna föräldrar.
Vi är de vi är, och har de hobbies och intressen vi har, och ingen ska komma och säga att vi inte får/ska gilla det, på grund av vilken ålder eller kön vi har :)