Är filter nödvändigt?

#1 - 28 mars 2012 14:43
Tycker mig ha läst någonstans att om man har bra med växter och sköter vattenbytena så skulle man egentligen kunna klara sig utan ett kommersiellt filtersystem, kan detta stämma?

Har tänkt att göra om mitt 60l akvarium till ett rent växtakvarium, med lite fiskar och väldigt mycket växter. Kommer göda med pmdd och även prova på mäsk.

Akvariet har varit igång 1,5år eller lite mer och har en väl ingången botten och är överlag helt problemfritt.

Tror ni det skulle kunna funka utan filter? Fast problemet kanske blir att det inte blir någon som helst vattencirkulation?

Alternativt funderar jag på dessa "hangon" filter, har sett att det finns modeller som fungerar till 60liter, men hur effektiva är de egentligen?

Annars blir det att köpa nytt innerfilter för det jag har har jag aldrig varit nöjd med, är billigaste tänkbara från Bromma zoo och känns inte speciellt effektivt. Någon rekomendation på ett tystgående och ganska litet innerfilter?
#2 - 28 mars 2012 14:58
#3 - 28 mars 2012 15:39
sök på lowtech så hittar du det du söker.
det är ett akvarium i princip utan någon teknik alls.
#4 - 28 mars 2012 22:24
Nix. (så länge du inte har fiskar som trivs bäst i vildare vatten) Med små lecakulor till botten som är guld för bakteriekulturen, vanligt vattenbyte, en hel del växter, och några fiskar så klarar du dig utmärkt utan filter.
#5 - 28 mars 2012 22:24
MrH skrev:
sök på lowtech så hittar du det du söker.

det är ett akvarium i princip utan någon teknik alls.

Handlar inte lowtech om bland annat lite belysning, få vattenbyten och att över huvudtaget låta akvariet sköta sig själv utan att t.ex. göda växterna?

Jag hade ju tänkt göra tvärrtom, göda med pmdd, mäsk, stora vattenbyten och mycket ljus. Så närmare hightech alltså och frågan är om det skulle fungera utan filter då?
#6 - 28 mars 2012 22:26
åheim skrev:

Kul att höra, ska absolut ta mig en funderar på det. En fråga bara, låter filtret mycket? Har bara sett ett hangonfilter igång, det porlade en del om det men inget störande ljud i mitt tycke.
#7 - 28 mars 2012 22:31
Nix. (så länge du inte har fiskar som trivs bäst i vildare vatten) Med små lecakulor till botten som är guld för bakteriekulturen, vanligt vattenbyte, en hel del växter, och några fiskar så klarar du dig utmärkt utan filter.

Okej där ser man, precis vad jag misstänkte. Så om jag sköter mitt akvarium exemplariskt och har fullt med växter så gör alltså ett filter inte mycket från eller till?

Jag hade bara tänkt att ha lite tetror och kanske ett par dvärgciklider och de senare vill ju ha lugnt vatten.

Tycker du det är värt att byta botten till lecakulor som du föreslår, eller ska jag nöja mig med den botten jag har? Den är som sagt väl ingången och lite övergödd måste erkännas, består av svart grus på 1,5-2,5mm.
#8 - 28 mars 2012 23:33
LS10 skrev:
Okej där ser man, precis vad jag misstänkte. Så om jag sköter mitt akvarium exemplariskt och har fullt med växter så gör alltså ett filter inte mycket från eller till?

Jag hade bara tänkt att ha lite tetror och kanske ett par dvärgciklider och de senare vill ju ha lugnt vatten.

Tycker du det är värt att byta botten till lecakulor som du föreslår, eller ska jag nöja mig med den botten jag har? Den är som sagt väl ingången och lite övergödd måste erkännas, består av svart grus på 1,5-2,5mm.

Skulle hellre välja 5-9mm skrovligt krus om du inte ska ha leca då det kan bli kompakt och dåligt med bakterierum. Kolla vattenvärdena lite då och då om du är osäker. Pumpen ska ju ändå inte bryta vattenytan så koldioxiden försvinner. Så då blir det helt enkelt bara en stor bakterieodling och skräpsamlare. Vilket också kan va bra.

Har personligen nyligen flyttat och håller på att bygga upp mitt akvarium på nytt. Har en pump på svag styrka och enbart två grovfilter för att allt ska börja gro så fort som möjligt. Kommer ta bort det igen om kanske två-tre månader då det ändå är så jäkla fult.
Mina akvarium har alltid haft bäst balans utan filter (upp till 150liter). (fick alla hjälpsamma råd av en välkänd akvarienisse)
#9 - 29 mars 2012 00:13
Skulle man kunna blanda leca med det grus jag har nu då?

Min tanke är att jag har ett väl ingånget akvarium - helt utan algproblem - och att byta ut bottensubtratet och därtill även ta bort filtret skulle innebära att jag startade om akvariet med alla medföljande stabilitetsproblem.
Eller är jag helt ute och cyklar?
#10 - 29 mars 2012 03:54
LS10 efteersom du bor i stockhom så skulle jag rekommendera att gå tilll södermalms akvariebutik och snacka med honom. Han kör i princip allt utan filter. Jag vet inte hur man gör med övergången från att ha filter till att inte ha det men det vet han.
#11 - 29 mars 2012 07:31
LS10 skrev:
Skulle man kunna blanda leca med det grus jag har nu då?

Min tanke är att jag har ett väl ingånget akvarium - helt utan algproblem - och att byta ut bottensubtratet och därtill även ta bort filtret skulle innebära att jag startade om akvariet med alla medföljande stabilitetsproblem.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja att göra båda dom sakerna samtidigt är ingen bra idé.
Om ditt nuvarande grus inte är för finkornigt borde det gå kalas att blanda, för att värna och låta karet stabilisera sig igen.
Och som "fisheye" skrev så kan du få svar på alla frågor om att köra utan filter om du kliver in på söders akvariebutik (krukmakargatan 3) Han är mer erfaren än vad jag är och vet exakt vad som funkar och inte funkar.
#12 - 29 mars 2012 14:24
LS10 skrev:
Kul att höra, ska absolut ta mig en funderar på det. En fråga bara, låter filtret mycket? Har bara sett ett hangonfilter igång, det porlade en del om det men inget störande ljud i mitt tycke.
Jättetyst och man får se till att höja vattennivån upp till utmynningen så porlar det inte heller!

Annons