är HIH sjukan smittsam?

#1 - 28 oktober 2010 06:12
ja som sagt är HIH sjukan smittsam? om den är det hur gör jag för att dom andra fiskarna inte ska bli sjuka?
jag har letat som en galning men jag hittar inget om just det.

tacksam för svar!
#2 - 28 oktober 2010 06:21
Jag fick hem 2 Papegojciklider i förrgår, och de hade HIH bägge två. Hanen dog, honan lever och är pigg, men hon går ensam i karantän.

Det är ju, som jag har förstått det, en bakterie som fräter just de klassiska hålen, och det är nog smittsamt......men jag är ingen expert, har aldrig haft HIH genom mina 20 år som akvarist....jag har faktisk heller inte fått något svar i min tråd om att det ska vara smittsamt, det har jag utgått ifrån, eftersom bägge mina hade det...
#3 - 28 oktober 2010 06:23
okej, men vad tycker du att jag ska göra med fiskarna då? ska jag plocka isär dem, eller vänta och se om de andra också är sjuka?
#4 - 28 oktober 2010 06:32
Som sagt, så är jag ingen expert, men jag skulle nog sätta den/de drabbade fiskarna i karantän....för säkerhets skull. Och medicinera dem. Evt. om du skulle salta på vattnet(Ektozon. 1 tesked pr. 50 liter vatten) där de övriga går, och använda eSHa2000 i förebyggande syfte. Men det är vad jag skulle ha gjort.

Jag skulle vilja att nån mer säger sitt också, så inte jag ljuger för dej och leder dej på villovägar...;)
#5 - 28 oktober 2010 06:36
nee det förstår jag. problemet är att jag har inget att sätta honom i karantän i.
#6 - 28 oktober 2010 08:06
Utan att kunna ange några källor till det, så har jag för mej att det är svagt smittsamt...fiskar som lever under bra förhållanden i övrigt och som mår bra står emot det själva.

Jag hade nog satt hela högen i karantän och behandlat med t ex flagellol.

Annons