Är jag dum?

#1 - 7 augusti 2010 13:55
Köpte på loppis en eheim professional.

Har sett att den är dyr i affärer och kunde få den ganska billigt, så slog till...

STORA PROBLEMET är att jag inte vet hur den fungerar, knappt ens vad den gör.
Den ser ut som den här
http://www.petworldshop.com/eheim/professional-wet-dry-canister-filter.php

Den skulle fungera bra och vara komplett enligt hon som sålde, som i sin tur fått höra det från fd ägaren.

Någon vänlig själ som vill berätta vad den gör, hur, osv?
#3 - 7 augusti 2010 15:01
tack! :)
hur stort akvarium bör man ha? Några delar fattades, och, (lite mer objektivt), vad ska man ha för sorts filtermaterial?
Måste man ha det dyra filtermaterialet? (även om jag förstår att det förmodligen är bättre)
#4 - 7 augusti 2010 16:12
hur stort man bör ha? hur många lite i timmen har du på ytterfiltret?

ytterfilter är nästan det samma som en vanlig pump. bara att den har större filtervolym och renar också mera än en vanlig pump. den tar heller inte upp en massa plats inuti akvariet, som vanliga pumpar och innerfilter gör. Den kan också användast för att filtrera vattnet ytterligare (alltså både pump och ytterfilter).

och det var ju inte det smartaste att köpa något man inte ens vet hur den fungerar eller vad den gör bara för att det är billigt:p hur mycket kostade den.
#5 - 7 augusti 2010 16:21
Nej jag tycker inte du var dum, man måste lära sig genom sina misstag

Kul att fynda ibland, men ibland om man inte vet vad man ska leta efter så kan det kosta mer än vad man fyndat.
Det som är bra är att de sakerna som fattas kan du lätt köpa på nätet :)

På baksidan eller undersidan på filtret står info om filtret och där hittar man filtrets kapacitet.
Då får du reda på hur stort kar den klarar av.

Lycka till :D
#6 - 7 augusti 2010 16:56
" target="_blank">

här har du en liten istruktions video hur du kopplar in ett ytterfilter... detta är en fluval i videon, men det är samma princip ;)
#7 - 8 augusti 2010 08:05
Den kostade 150, "komplett". Men det ser helt oanvänt ut, även om vissa delar fattas? :confused:

Jag googlar runt och hittar reservdelarna, en efter en :D

Måste bara fråga, hur LITET får akvariet vara? Finns det någon undre gräns?

Tack Faltsetas!!:D
#8 - 8 augusti 2010 08:29
Nja, undre gräns... jag skulle inte sätta det i ett 54liters, om man säger så ;).

Ett intervall filter går i intervaller... där filterbehållaren först fylls med vatten, för att sedan SPRUTA tillbaka alltihop i akvariumet under ca 5 sekunder.

Jag "fick" ett sådant filter när jag köpte ett 375liters på blocket, men jag vill minnas att det är tänk till 500-600liter. Jag använder samma filtermatrial i korgarna som det var då, vet inte om det är det bästa, men sk makaroner i en, blå filtervadd i en och blå filtermatta i en.
#9 - 8 augusti 2010 10:21
JAHA! Det är så de fungerar, jag som suttit och funderat över vad wet/dry kunde vara.

Annons