är jag en fiskplågare?

#1 - 10 januari 2009 18:20
Var in på en djurbutik idag som nyligen öppnat för att ta mig en titt.

Ser då en i personalen som häller i nästan en halv 250 ml burk i ett akvarium med cirka 15-20 fiskar. Bottnen blir helt full med mat.

Deras akvarium är ju desutom nystartade så jag tänkte vara vänlig och berätta att det inte var särskildt smart gjort utan att man ska mata lite speciellt i nystartade kar (och gjorde detta på ett vänligt sätt).

Då kom diskussionen upp om mina akvarium av någon anledning och jag berättade att mina fiskar får mat 3 dagar i veckan och resten av dagarna får dem leva på de småpartiklar som finns i vattnet. Och mina snäckor/räkor får inte sk. maltabletter utan de får förvällda grönsaker.

Då är jag helt plötsligt en fiskplågare? för det ska minnsan finnas en lag om att fiskar ska ha mat varje dag och snäckor/räkor måste få algtabletter för dessa innehåller så mycket vitaminer och kalk som dem behöver.

Mina fiskar/snäckor/räkor har aldrig varit så fint utfärgade och så fina i skalen som de är nu av denna kost. Men det är tydligen helt fel?
#2 - 10 januari 2009 18:27
Snarare personalen som inte ville erkänna att de gjort fel, så istället försökte de hitta på att du var den som gjorde fel.
#3 - 10 januari 2009 18:27
Jag säger min åsikt..
Det finns 2 personer jag litar på när det gäller fiskar.
Båda 2 har jobbat med akvarium och på grossister i MÅNGA år..

En simpel djurbutik med anställda som i sin tur gått en kurs för att lära sig se skillnad på Molly och Guppy har jag inte mycket respekt för.
#4 - 10 januari 2009 18:43
Respekt ska man ju alltid ha, blir svårt att föra en konstruktiv diskussion som leder till bättre vetande annars. Däremot kan man ju tycka illa om skötseln...

Vilken stad var det här i?
#5 - 10 januari 2009 19:33
Whistler84: Ja, självklart smka man visa respekt för varandra, men när man är trevlig och påpekar att det görs fel, och inte heller skyller just på den personen utan jag sade bara att dem skulle vara lite försiktiga med matningen för nitrit osv.

Utanför Gävle
#6 - 10 januari 2009 19:47
Tycker du gjorde helt rätt gickan_87 [:-106]

Även om det du gjorde var en god gärning tror jag personalen blev aningen förvånade och inte riktigt var beredda på att en kund kommer och ger råd. I vanliga fall är det ju tvärtom. Tror nog att budskapet gick fram och personen i butiken fick något att grubbla över resten av dagen ;)... även om reaktionen inte blev riktigt vad du tänkt dig [:o]

Keep up the good work [:-94]
#7 - 10 januari 2009 20:00
Får väl åka och titta på nya stället om det är något intressant
#8 - 10 januari 2009 20:04
Inte mycket att hänga i julgranen direkt eriahl

Nina82: Ja, jag tror nog det. Men blev lite chockad över dennes reaktion.
#9 - 10 januari 2009 21:19
Ger dem en halv 250gr burk vid varje matning så går dem nog snart i konkurrs.... /;
#10 - 10 januari 2009 22:38
Du är verkligen ingen fiskplågare!

Lita aldrig på personal som jobbar, det dem säger är typ 25% sanning och resten lögner för att sälja. Helt hopplösa fall.

Du matar dina fiskar på ett intressant sätt tycker jag!
#11 - 10 januari 2009 22:45
verkar som att det var en praktikant jag kom i kontakt med åheim och ni andra.

Därav svaret jag fick, och matningen.
#12 - 10 januari 2009 22:47
gickan_87 skrev:
verkar som att det var en praktikant jag kom i kontakt med åheim och ni andra.

Därav svaret jag fick, och matningen.

Oj.. Nästan ännu värre :(

Att en praktikant vräker ur sig sådana lögner och kränker dig på det viset :(

Ingen vidare bra reklam för den butiken [:o]
#13 - 10 januari 2009 23:18
Nä, men jag tog inte illa vid mig. Blev bara chockerad av svaret jag fick.
#14 - 10 januari 2009 23:29
Är det en praktikant får man väl ta det lite men någon ordinarie borde finnas tillhands kan man tycka. Sen finns det faktiskt bra personal oxå. Off topic men lyssnade på en expedit som hade en lite jobbig situation med kund i annan affär. Så inte alltid affärerns fel att det går åt pipan hemma sedan ibland
#15 - 10 januari 2009 23:32
[QUOTE=Samarin4;1239967]Lita aldrig på personal som jobbar, det dem säger är typ 25% sanning och resten lögner för att sälja. Helt hopplösa fall. QUOTE]
#16 - 10 januari 2009 23:33
Samarin4 skrev:
Du är verkligen ingen fiskplågare!

Lita aldrig på personal som jobbar, det dem säger är typ 25% sanning och resten lögner för att sälja. Helt hopplösa fall.

Du matar dina fiskar på ett intressant sätt tycker jag!

Lätt att dra alla över en kant lr hur ;)
#17 - 11 januari 2009 00:33
Haha jo iförsig. Men seriöst folk i butikerna har lurat på mig en massa fiskar

" Det går bra med eldstjärt i 60 liter"
" man ska ha 2 st glasmalar"
" inget fel med Praktbotior, du kan ha 4 st i 60 liter"

Gissa vad som hände med praktbotiorna?

Men hursomhelst, individer är olika, jag har bara otur med dem:D
#18 - 13 januari 2009 05:54
Samarin4 skrev:
Haha jo iförsig. Men seriöst folk i butikerna har lurat på mig en massa fiskar

" Det går bra med eldstjärt i 60 liter"

" man ska ha 2 st glasmalar"

" inget fel med Praktbotior, du kan ha 4 st i 60 liter"

Gissa vad som hände med praktbotiorna?

Men hursomhelst, individer är olika, jag har bara otur med dem:D

Jag har faktiskt också blivit mer eller mindre "lurad" i alla butiker jag handlat av det senaste i gbg-området.

Antingen börjar det rulla dollartecken i ögonen på dom, och dom ser sin chans att kränga grejer. (ganska "avtändande" för köplusten)
Eller så ger dom en råd och tips, enbart baserade på vad dom tror man vill höra för att köpa så mycket som möjligt.
Senast igår fick jag bra förtroende i en affär, för sen få reda på att dom ljugit mig rätt upp i ansiktet, ordentligt med.

En grej gällde möjligheten att bara köpa honor av en dvärgciklidtyp,(gick inte i sverige enligt dessa, vilket visade sig vara båg) men det var bara en av grejerna..

Förbaskat tråkigt.
#19 - 13 januari 2009 09:43
Vilken butik e de? :(
#20 - 13 januari 2009 10:06
GRIZZLY skrev:
Vilken butik e de? :(

Jag vill inte gå ut med detta faktiskt, då det är orättvist mot butiken,/butiker, jag var där bara en gång och det finns en chans (mikroskopisk) att jag har uppfattat allt fel.. Man få skapa sina egna erfarenheter..

Men som du såg så skrev jag att det är flera butiker i gbg-omr. så man kan ju alltid vara på sin vakt då detta verkar vara en vanlig företeelse.
#21 - 13 januari 2009 14:02
gickan_87 : Du behöver inte vara orolig, det där var bara löjligt sagt av personalen. Du har Zoopet på din sida vad har man då att frukta?

Annons