Är kampfisken frisk?

#1 - 1 mars 2008 12:00
Hur ser man eg att kampfisken är frisk.
Min ser frisk ut tycker jag, men enda sedan den införskaffades (tre veckor sedan) har den sett ut som den har trasiga simmfenor (de där små där fram som den förflyttar sig med). Som om det saknas simhud, det är lite svårt att förklara, men de ser liksom fläckiga ut.

Vad kan det bero på?
Den bor i ett litet kar (20 l), men med ett stort filter och jag byter nästan hälften av vattnet varje vecka. PH och temperatur passar dess behov och jag har testat för nitrit.
Alla andra fenor är hela och fina, men det ser verkligen inte bra ut.
#2 - 2 mars 2008 16:06
hum är det din fisk på bilden? min första tanka var nämligen att han kan bära på något anlag för crowntail, men då borde alla fenor vara lite frasiga i kanten och de verkar de ju inte vara enligt bilden...
#3 - 3 mars 2008 07:28
Ja det är fisken på bilden, men det syns inte där. Det är fenorna vid gälarna som liksom är trasiga, ser det ut som (liksom det saknas fläckar med färg).

Alla andra fenor är helt hela, det är nog blänk som gör att den ser lite crowntail ut på ryggfenan.
#4 - 25 mars 2008 08:40
annatzk skrev:
Hur ser man eg att kampfisken är frisk.

Min ser frisk ut tycker jag, men enda sedan den införskaffades (tre veckor sedan) har den sett ut som den har trasiga simmfenor (de där små där fram som den förflyttar sig med). Som om det saknas simhud, det är lite svårt att förklara, men de ser liksom fläckiga ut.

Vad kan det bero på?

Den bor i ett litet kar (20 l), men med ett stort filter och jag byter nästan hälften av vattnet varje vecka. PH och temperatur passar dess behov och jag har testat för nitrit.

Alla andra fenor är hela och fina, men det ser verkligen inte bra ut.

Hej!

Jag har ca 10 kamfiskhanar. Alla har olika sorters fenor. En del har hela fina fenor. Andra har mindre fenor och lite fransiga. En hane vet jag inte vad han gjort han hade jättefina hela fenor och så en dag var en stor bit borta. Men denna fena har nu börjat växa ut igen. Han kanske har fastnat någonstans.

Jag tror att din kampfisk mår hur bra som helst. Den har bara lite fransiga simfenor.
Anna!
#5 - 25 mars 2008 08:45
Det är pumpen som är för kraftig. Hade/har samma problem själv med söndriga fenor. Kampisar vill ha lugnt vatten.
#6 - 25 mars 2008 21:30
Kul att det dök upp svar på min "gamla" tråd.
Just nu ser fisken för eländig ut, eftersom han blev illa fenbiten efter en misslyckad flytt. Nu är han tillbaka i sitt gamla kar och fenorna växer ut igen.
Men min fråga gällde simmfenorna.
Det skulle kunna vara pumpen.
Menar du då att det är insuget som är för starkt?

Nu har det ju gått ett tag och det har inte blivit värre i allafall. Jag ska fortsätta hålla utkik.
#7 - 26 mars 2008 05:35
Nä det är utsuget.. Det blir för strömt i vattnet och kampisen måste få kämpa mera för att kunna simma. Jag upptäckte det på min kampis förra veckan och jag tog bort pumpen och hoppas på att det slaska bli bättre.

Annons