Är mina mbunas sjuka?

#1 - 3 mars 2009 14:38
Hej. För 4 veckor sedan satte jag upp mitt malawikar.
Då jag köpte både fisk/akvarium begagnat var jag tvungen att släppa i dem samma dag. Pumpen rengjorde jag inte pga att jag ville bibehålla nyttobakterierna.

För någon vecka sedan gjorde jag mitt första delvattenbyte. 20%
Två dagar senare var en fisk död.
Fisken hade en vitaktig beläggning på viss delar av kroppen (hon hade lite av denna beläggning redan när jag köpte henne) De övriga fiskarna i karet har inga synliga tecken på sjukdom på kroppen.
- Mätte ammoniak/ammonium samt nitrit & ph. Inget fel på dessa värden.

När hon dött gjorde jag ett delvattenbyte på 20%, hade i easylife samt lite toxivec & malawisalt.

Nu verkar fiskarna agressiva, simmar inte lika livligt, några ligger still på botten mestadels av tiden. Men vad jag mest reagerar över är deras munbeteende! - De öppnar & stänger sina munnar hela tiden (som en guldfisk ungefär)

Måste kanske tillägga att jag kokade några hålstenar/snäckor i klorinvatten för att få bort de tråkiga brunalgerna jag hade fått på dem. Men jag sköljde dem väldigt noggrannt igenom varje hål efteråt.
Och sedan dess gjorde jag ju vattenbyte nr 2 & hade i toxivec.

Vad sjutton kan detta vara? Är ny på malawis. :confused:

//Karin
#2 - 4 mars 2009 18:57
Prova med att plocka bort den klorinkokade hålstenen och gör ett större vattenbyte. Hålsten har en förmåga att suga till sig ämnen t.ex klorin och sedan släppa ut dom igen.

Mvh Stefan.
#3 - 7 mars 2009 22:19
Tck. Där hade vi problemet. Nu mår de bra igen. Fick faktiskt tipset av en fackhandlare för ca 10 år sedan att lägga plastväxter i klorin för att få bort algerna...
Så dumt det kan bli.

Annons