Är mitt akvarium dödsdömt? :/

#1 - 18 maj 2010 11:53
Hej!

Jag har nog gjort alla nybörjarmisstag man kan göra och är så orolig så jag kunde knappt sova inatt utan satt och vaktade mina fiskar..

Självklart hittade jag till det här forumet efter att jag hade startat upp mitt akvarium..

Såhär ligger det till:

Var hemma hos en kompis som har akvarium och blev själv sugen så hon gav mig ett akvarium på ca 60L tror jag att det är, som hon har haft innan. Vi tvättade ur det och skrubbade rent med vatten.

Jag fick ta en växt och en sjögräsboll? som hon hade i sitt akvarium samt en pump som hon hade haft till det akvariumet som jag fick ta.

Anyhow, vi åkte hem till mig, satte upp akvariet på en lämplig byrå, inredde och fyllde med vatten. Satte i gång pumpen och sen hällde vi i fiskarna. De fiskar som då fick komma i akvariumet är 4 st små platys och ett 10tal små guppys. Och även någon liten dalmartiner molly. Guppysarna är ca 1cm långa, platysarna är ca 2cm och dalmartiner mollysarna är ca 1cm. Ingen av dessa är då fullvuxna och dom har levt tillsammans innan.

Dum som jag var åkte jag till fiskaffären och fick med mig två nästan fullvuxna blackmollys (en hane och en hona) och en liten ancistrusmal hem.. La i dom i vattnet direkt.... :(

Det jag nu har läst efteråt är att man absolut inte får göra såhär men gjort är gjort och vill bara göra det bästa för mina fiskar nu.. Har jätte dåligt samvete och kollar till dom hela tiden.. Matar dom knappt någonting för läste att man inte skulle göra det i början innan alla nivåer på vattnet är ok.

Alla fiskar ser ut att må jätte fint och leker runt och är nyfikna. Äter gör dom med när jag väl matar dom. Akvariet är nu alltså 1 dag gammalt, men läste att mina fiskar kommer börja dö om ca 3-4 veckor när nitrithalten börjar öka p.g.a avföringen?

Har ingen aning om vilken pumpmodell jag har men det är en som sitter på insidan av akvariumet iallafall. Och har ingen aning om man kan ställa in den och i såfall vilken inställning ska jag ha den på för att mina fiskar ska få tillräckligt med syre? Dessutom ska pumpen vara en litenbit ovanför vattenytan eller ska det vara helt under?

Min black molly hona har som en liten vit/silver skimrig rand från munnen till skjärtfenan, är detta normalt?

Det ser även ut som att hanmollyn uppvaktar honan, då han alltid är i närheten av henne och "puffar" lite på henne ibland. Ser ut som att han försöker våldta henne typ men hon verkar inte vilja utan simmar iväg lite. Hur beter sig mollys när dom leker? Har lagt in en liten liten genomskinlig glasskål på sniskan som jag tänkte skulle fungera som en grotta, där brukar black mollysarna hålla till och antingen är honan och hanen där inne samtidigt, eller så är honan där inne och hanen "vaktar" ingången.

Igår kväll så la sig black molly hanen på några stenar vid botten och låg helt helt stilla förutom att han andades och bara låg där.. Är det normalt eller mår han dåligt eller något? Även honan la sig ett tag under pumpen och låg som lite i en båge och låg nästan helt stilla.. Men idag är dom uppe och simmar runt och är helt galna typ.

Min lilla mal var helt tokig när jag släppte ner h*n (stressad kanske?) och simmade runt och runt och runt men h*n lugnade ner sig efter ett tag. Finns det mat till honom eftersom akvariumet är nystartat? Har ju växten och sjögräsbollen sen innan så borde väl finnas något ätbart där?

Förlåt för mina hundra frågor men vill ju bara att mina fiskar ska må bra... Är världens största djurvän och det gör ont i mig att veta att jag leder dom mot en säker död. Hjälp mig... :(
#2 - 18 maj 2010 12:18
Här kommer några tips från mig:
Kolla om du kan lämna bort några av fiskarna så du får lite färre antal. Akvarieaffärer kan ta imot ibland.
Plantera rikligt med snabbväxande växter tex vattenpest.
Pumpen ska sitta ca 1 cm under vattnet. ikta den uppåt om det går så vattenytan krusas lite för då bildas mer syre. Ha så högt blås att närliggande växter rör sig lite men ändå så inte fiskarna får "simma i motvind";)
Håll koll på dina vattenvärden och byt ca 20l vatten/ vecka.
Om du får nitrit i vattnet så byt 5l morgon och kväll i tre dagar ta sedan nya prover för att se om nitriten gått ner.
Köp gärna en liten rot till karet.
Hoppas du får ordning på allt men det går nog bra:)
Vad köpte du för algätare?
Bilagor:
#3 - 18 maj 2010 12:23
Lugn i stormen nu! Det är inte optimalt att göra som du gjort, men utgå inte från alla kommer att dö! Du gör helt rätt i att mata lite bara, så lite som möjligt, fiskar är nästan omöjliga att svälta ihjäl. Skulle inte din kompis kunna ta tillbaka några av fiskarna du fick, sålänge bara?
Annrs gäller det att ha koll på vattenvärdena, och ett tips är att köpa flera snabbväxande växter, de hjälper till att hålla vattenvärdena i balans.
malen kan nog ha lite ont mat i början kan jag tro. Det finns algtabletter man kan mata med då och då, eller koka en bit broccoli o lägga i, och sen ta bort efter nåt dygn. Då bör malen ha fått i sig lite. Men jag tror en viktig sak för dig är snabbväxande växter. 4-5 krukor kanske? Sen kan du ju ansa, slänga bort eller ge din vän om det blir för mycket då de växt till sig lite!
De fiskar du har kan ju yngla av sig rätt kraftigt, så se upp lite med det, du kan snart ha en massa småttingar i ditt kar! Och jag skulle då inte göra ngt särskilt, de som blir uppätna blir det liksom.
Det kommer säkert gå bra!*håller tummarna*
#4 - 18 maj 2010 12:58
Det du kan få just nu är en ammoniaktopp, framförallt om ditt vattenledningsvatten är basiskt. Om vattnet börjar lukta illa, byt 3/4 omedelbart.

Köp sedan en bakteriekultur (t ex Nitrivec) och ett nitrittest (med droppflaskor) och ös i 1 tsk salt/100 lit.

Mata sedan mycket sparsamt, kanske en liten nypa varannan dag. Fiskarna svälter inte ihjäl.

Mät nitrithalterna varje dag. Är de för höga, byt 40-50% av vattnet. I det vatten du sedan öser i, tillsätt salt i motsvarande mängd plus bakteriekultur.

Efter ca en månad-40 dagar så är akvariet i full gång.
#5 - 18 maj 2010 13:16
Det behöver inte vara någon fara. Vi har aldrig råkat ut för någon nitritspik i nystartade kar med sjuka eller döda fiskar som följd så det behöver inte bli så. Ta det lugnt med matningen bara. Din Ancistrus skall helst ha en rot, tror det har med dess matsmältning att göra, och sedan vill den ha gömställen bland stenar eller rötter, kanske därför den är stressad om detta saknas? Jag hade köpt maltabletter och även gett den gurka och/eller skalade gröna ärtor. Mer växter hjälper till att hålla karet i balans. Lycka till!
#6 - 18 maj 2010 13:18
Som så många säger är det inte en dödsdom, bara att du får hålla extrem koll eller hitta en nödlösning. Det finns erfarna akvarister som kör på full mängd direkt för en snabb mognad och löser det genom noggrann kontroll och kunskap. Se bara till att inte slarva nu i början så ska det gå bra. :)
#7 - 18 maj 2010 13:21
Dexter skrev:
Det behöver inte vara någon fara. Vi har aldrig råkat ut för någon nitritspik i nystartade kar med sjuka eller döda fiskar som följd så det behöver inte bli så. Ta det lugnt med matningen bara. Din Ancistrus skall helst ha en rot, tror det har med dess matsmältning att göra, och sedan vill den ha gömställen bland stenar eller rötter, kanske därför den är stressad om detta saknas? Jag hade köpt maltabletter och även gett den gurka och/eller skalade gröna ärtor. Mer växter hjälper till att hålla karet i balans. Lycka till!

Spirulinatabletter verkar extremt uppskattat bland alla växtätande fiskar. Ett tips jag har.

Instämmer med tipset om växter, det skadar aldrig med det extra syret de ger och de tar ju även upp spårämnen.
#8 - 18 maj 2010 13:28
Lineli skrev:
Här kommer några tips från mig:

Kolla om du kan lämna bort några av fiskarna så du får lite färre antal. Akvarieaffärer kan ta imot ibland.

Plantera rikligt med snabbväxande växter tex vattenpest.

Pumpen ska sitta ca 1 cm under vattnet. ikta den uppåt om det går så vattenytan krusas lite för då bildas mer syre. Ha så högt blås att närliggande växter rör sig lite men ändå så inte fiskarna får "simma i motvind";)

Håll koll på dina vattenvärden och byt ca 20l vatten/ vecka.

Om du får nitrit i vattnet så byt 5l morgon och kväll i tre dagar ta sedan nya prover för att se om nitriten gått ner.

Köp gärna en liten rot till karet.

Hoppas du får ordning på allt men det går nog bra:)

Vad köpte du för algätare?

Okey, har ju mest bara 1-2 månader gamla guppys och mollys.
Vet inte om hon kan ta tillbaka dom då hennes akvarie redan är överbefiskat.. Okey, så massor med växter alltså?
Hur kollar man vattenvärden?

Jag har en Acistrusmal. Den som roten ska vara till?
#9 - 18 maj 2010 13:31
Lugn i stormen nu! Det är inte optimalt att göra som du gjort, men utgå inte från alla kommer att dö! Du gör helt rätt i att mata lite bara, så lite som möjligt, fiskar är nästan omöjliga att svälta ihjäl. Skulle inte din kompis kunna ta tillbaka några av fiskarna du fick, sålänge bara?

Annrs gäller det att ha koll på vattenvärdena, och ett tips är att köpa flera snabbväxande växter, de hjälper till att hålla vattenvärdena i balans.

malen kan nog ha lite ont mat i början kan jag tro. Det finns algtabletter man kan mata med då och då, eller koka en bit broccoli o lägga i, och sen ta bort efter nåt dygn. Då bör malen ha fått i sig lite. Men jag tror en viktig sak för dig är snabbväxande växter. 4-5 krukor kanske? Sen kan du ju ansa, slänga bort eller ge din vän om det blir för mycket då de växt till sig lite!

De fiskar du har kan ju yngla av sig rätt kraftigt, så se upp lite med det, du kan snart ha en massa småttingar i ditt kar! Och jag skulle då inte göra ngt särskilt, de som blir uppätna blir det liksom.

Det kommer säkert gå bra!*håller tummarna*

Hur kollar man vattenvärderna? Vad ska jag köpa och vad ska jag fråga efter?
Vad finns det för snabbväxande växter? Har redan en rätt stor växt med långa stora blad. Är den snabbväxande?

Får jag mata malen nu i början med tanke på att fiskarna inte ska matas?

Kan man ha för mycket växter?

tack för hjälpen!
#10 - 18 maj 2010 13:32
Jens A. skrev:

Köp sedan en bakteriekultur (t ex Nitrivec) och ett nitrittest (med droppflaskor) och ös i 1 tsk salt/100 lit.

Vad gör det och hur mycket kostar det?
#11 - 18 maj 2010 13:33
Spirulinatabletter verkar extremt uppskattat bland alla växtätande fiskar. Ett tips jag har.

Instämmer med tipset om växter, det skadar aldrig med det extra syret de ger och de tar ju även upp spårämnen.

Tack för tipset.:) Har faktiskt aldrig noterat att Spirulina finns i tablettform. Skall genast inhandlas. (Har Spirulina Flakes som jag ger då och då, skall ju vara bra för färgprakten sägs det, men dem kommer ju inte de bottenlevande åt.)
#12 - 18 maj 2010 13:34
Dexter skrev:
Din Ancistrus skall helst ha en rot, tror det har med dess matsmältning att göra, och sedan vill den ha gömställen bland stenar eller rötter, kanske därför den är stressad om detta saknas? Jag hade köpt maltabletter och även gett den gurka och/eller skalade gröna ärtor. Mer växter hjälper till att hålla karet i balans. Lycka till!

Kan jag ta en rot utifrån och koka den i saltvatten?
Kan jag mata malen nu i början?
#13 - 18 maj 2010 13:38
Här har du två växter som växer så det knakar. Kanonbra växter i nystartade kar.

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1
#14 - 18 maj 2010 13:40
Dexter skrev:
Här har du två växter som växer så det knakar. Kanonbra växter i nystartade kar.

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1

Kikade på den längst ner igår och tänkte köpa den, men vågade inte fråga biträdet i butiken just då för han stog och bråkade med en av sina anställda..
Får gå och köpa det då!
#15 - 18 maj 2010 13:57
Jocie skrev:
Kan jag ta en rot utifrån och koka den i saltvatten?

Kan jag mata malen nu i början?

Jag skulle absolut inte ta en rot utifrån. Köp en som är avsedd för akvarium. (Det krävs en hel del kunskap för att man ska veta vad man kan ta för rötter ute i naturen.) Vanlig gråsten att göra gömställen med kan man däremot plocka ute och koka/rengöra. (Dock utan salt i vattnet.)

Jag skulle mata malen redan från början. Den har inte så mycket att äta i ett nystartat kar. Vet inte vilken variant du har, men läs om Ancistrus här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070&SOK=1
#16 - 19 maj 2010 08:50
Alla har ju sin favorit kemikalie eller uppstarts sätt
Det jag menar är väl att inte lyssna på alla utan att sålla ut ett spår som man tycker verkar vettigt och sen köra på det.
Men som dom flesta skriver, bara för att man inte gjort rätt från början , behöver det inte betyda dödsdom, utan går oftast reda ut med ständiga kontroller.
Jag "kickstartar" alltid mina kar, i med fisk från dag 1 , men i liten mängd och med sparsam matning, för att sedan öka eftersom. Har bara haft nitrit chock med dödsfall som följd i ett kar en enda gång, och det var för att jag inte hade nått att mäta med på den tiden.
Så fixa mät utrustning från närmsta zooaffär och sen bara hålla kollen.
Den som jag vet brukar rekommenderas här på zoopet är JBL´s dropptest .

Lycka till med ditt kar.
#17 - 19 maj 2010 13:17
Såå! Inköpslistan för dagen är:

Indisk Hygrophia
Vattenpest
Hornsärv
Vattenvärdstest
Rot
Algtabletter
Bakteriekultur
och en termometer!
#18 - 19 maj 2010 13:17
Med de växterna kan du verkligen hoppas på en djungel! ;) :D
#19 - 19 maj 2010 13:20
Kom ihåg att inte köpa sticktester, vad du än blir rekommenderad. Priset kan även se högt ut på dropptester till en början men de räcker många gånger längre än stickor.
#20 - 19 maj 2010 13:35
Kom ihåg att inte köpa sticktester, vad du än blir rekommenderad. Priset kan även se högt ut på dropptester till en början men de räcker många gånger längre än stickor.

Okey.. Kan jag inte köpa stickor så länge och köpa dropptester sen när min ekonomi ser lite bättre ut?
#21 - 19 maj 2010 14:05
kan du nog. jag kör med stickor :S ( jaaa jag vet borde inte det med alla mina meeen ekonmin var/är kass)

men köp dropptest så fort du kan. ska jag göra
#22 - 19 maj 2010 14:36
vilka är det man ska ha? tex PH,KH m.m
#23 - 19 maj 2010 14:42
ph kh gh nitrat o nitrit
#24 - 19 maj 2010 14:49
hannesc skrev:
ph kh gh nitrat o nitrit

Rätt eller fel?

Ph=surheten på vattnet.
kh= hårdheten på vattnet.
gh=?
nitrat ---->nitrit som är amoniak

minns inte vad gh, nitrat,nitrit är
#25 - 19 maj 2010 15:04
PH=RÄTT
KH=RÄTT

GH vet jag faktiskt inte heller
nitrit är typ "gift" haha
natrat vet jag heller ej.

men här kan man läsa på om dem. (borde läsa det själv)
#26 - 19 maj 2010 17:46
Såå! Var iväg till affären och köpte massa växter, en termometer och även en rot till min kära mal! Köpte även ärtor och broccoli att extramata malen med. Dock verkade h*n inte så jätte intresserad men vakta den skulle h*n! ;D Mina mollys kom fram och pussade på mig emellanåt medans jag höll på att plantera. Kan ju inbilla mig själv att dom gillar mig då, och inte är så att dom bara vill äta ;)

En dum fråga men termometern som jag köpte är en sån med klister på baksidan, så denna ska sitta utan på då? Visar det inte felaktigt med tanke på att det är något svalare i karet?
#27 - 19 maj 2010 18:01
den ska sitta utanpå.. den känner av tempen på glaset o det är relativt exakt med vad vattnet har för temp.
#28 - 19 maj 2010 18:03
hannesc skrev:
den ska sitta utanpå.. den känner av tempen på glaset o det är relativt exakt med vad vattnet har för temp.

Okey! :)
Det är den gröna markeringen som gäller då?
#29 - 19 maj 2010 18:06
mm typ..du lär märka hur det funkar :P
#30 - 19 maj 2010 18:07
hannesc skrev:
mm typ..du lär märka hur det funkar :P

Hahah ja jag gör väl det, kan vi hoppas!
Vill bara tacka alla för all hjälp så håller vi tummarna nu! :)
#31 - 19 maj 2010 18:10
inga problem! det är därför forumet finns! skeppa gärna in lite bilder på karet :D
#32 - 19 maj 2010 18:25
http://img693.imageshack.us/img693/7228/100519001.jpg
Här är karet i helhet :)

http://img175.imageshack.us/img175/6743/100519002.jpg
En liten närmre bild

" target="_blank">

Och även en kort video!

Vet att det är lite krimskramsigt.. Ska ta bort lite saker tror jag.
Speciellt diamanterna och glasstenarna :P

Tejpen som sitter på glaset har några skitungar klistrat dit. Får inte bort den :P

Synpunkter? ;)
#33 - 28 maj 2010 21:37
Håller med om att du mkt väl kan plocka bort de där svarta o genomskinliga stenarna i förgrunden! Sen bör det kanske vara en "riktig" akvarieramp, ser ut som om den lampan du har inte gör det så sljust i akvariet..? Man kan oxå plantera växter framför pumpen, så döljs den lite av växterna!
Prova att ta bort tejpen med ett rakblad?
#34 - 6 juni 2010 03:00
Om det är till någon glädje, så kan jag säga att det var exakt sådär jag startade upp mitt allra första akvarium! Eller ja, det gick nog baskenimig ännu brutalare till! Jag köpte fisk först!!! Och körde ner dessa i, stort sett iskallt vatten (cirkus 15 grader). Detta bestånd bestod av 1 gibbi, några briljanter, säkert någon mobbad guldfisk, och neontetra... tror jag fick med mig någon guppy och platy också! Och körde ner dessa i detta vatten! Utan filter, utan värmare, utan grus, utan växter... utan precis någonting!!! Jag förstod inte bättre då heller! Var väl bara elva år, och inte var det någon som sa åt mig att man INTE skulle göra så heller!!

Till saken hör också att jag fick denna snilleblixt, när jag var hos min mormor, på hennes sommarställe! Så alltså plågade jag ner dessa stackars krakar på ett ställe, håvade sen upp dem, eller om jag fraktade dem i karet, under en mycket skvalpande resa till deras ordinarie plats... minns inte riktigt!

I alla fall, väl på plats så frågade min mor vad jag hade släpat hem, och att jag kanske skulle ha filter, ljus, värmare, grus, växter... och allt sånt! Blev en till vända till närmsta djuraffär (som då låg 15 mil bort... när jag fick min fisk-frossa så var det någon som skulle åka till Borlänge, och jag propsade på att jag skulle följa med, och köpa fisk!)

Många, många lappar senare (och en ljusramp beställd, samt en GROV utskällning på finlandsvenska av butiksägarna, som då hade stället, inklusive en mycket uppretad förälder), så fick jag då med mig det jag behövde till detta... ja, det finns inte ord som kan beskriva detta... tanklöst-kvalificerade-fiskplågeri-institutet!

I slutändan så (dog alla, visserligen... då detta var cirka 11 år sen, men det dröjde några år innan den sista fisken trillade av kotten), så var det kanske en eller två neontetror som fick lämna talarstolen i förtid! De flesta, eller ja 95% av alla överlevde, otroligt nog (bara måste lägga upp den där historien i min blogg sen, en mer ingående variant! Jösses... mycket märklig historia det där...)! Försök att slå denna uppstart av ett akvarium (ett mirakel att det ens var så många som överlevde allting!)

Uppstarten av det andra karet, var oplanerad, dock inte lika oplanerad som det första! Så det som jag drämde upp nu, det kan OMÖJLIGT ha klassats som oplanerat, i jämförelse med de två första!! (till det tredje, så hade jag lärt mig hur allt det skulle gå tillväga, eller ja... något sånär... men det tror jag stod helt tomt, med bara vatten och grus, i nästan en månad, tror jag! Det blir ingen glad av heller!)

Uppstarten av det allra senaste går att följa (är ju bara... ja, nästan två veckor sen jag skaffade själva lill-tanken, nu) på mitt akvarietjat (tror inte att mitt språkbruk skulle passa så himla bra på Zoopet's bloggfunktion, är jag rädd). Är väl bara att läsa, och förfaras över mina... mer eller mindre drastiska misstag! MEN, endast en skralltig kardinal har dött hittills!! Tycker jag är bra jobbat!:D
Sliaros
#35 - 6 juni 2010 10:38
Ett tips; roten du har är för hård, malen kan inte gnaga på den. Köp en mangrove-rot istället, när du känner att det är balans i karet. De ser ut såhär (och är dessutom billigare):

http://www.akvarieshopen.com/mangroverot-25-30cm-pi-752.html?image=0

De kan du lägga ner på botten och pyssla ihop till grottor, det är fint och uppskattat av malarna.

Rötterna färgar av sig till en början, så bli inte brydd om vattnet får en te-aktig nyans. Du kan skölja ur rötterna i badkaret först oxå, så får du bort det värsta innan du lägger ner dom.

Hoppas allt går bra med akvariumet! :)
#36 - 6 juni 2010 12:06
Tycker inte du behöver oroa dig. Ha pumphuvudet lite ovanför ytan så du får mycket utrörning bara så blir där syre så det räcker:).. köp lite mer växter bara jag rekomenderar Vattenpest och Cabomba.. så löser det sig nog:). Mitt första akvarie FÖR MÅNGA ÅR SEDAN. Tog jag hem la i sand. 1-2 växter fyllde med vatten starta pumpen . rätt temperatur sen slängde jag i alla fiskar på en gång .. inte en enda som dog..

Lite överskattat nu för tiden med alla "medell"visst jag använder dom själv nu. Men för när det inte fanns så va inte akvariena sämre än nu. så bara kör:).
#37 - 6 juni 2010 12:07
kollade dina bilder precis. något av det viktigaste man kan ha till ett akvarie förutom vattnet:P.. Är bra belysning.. och det har du verkligen inte
#38 - 6 juni 2010 14:27
Majki01 skrev:
Tycker inte du behöver oroa dig. Ha pumphuvudet lite ovanför ytan så du får mycket utrörning bara så blir där syre så det räcker:).. köp lite mer växter bara jag rekomenderar Vattenpest och Cabomba.. så löser det sig nog:). Mitt första akvarie FÖR MÅNGA ÅR SEDAN. Tog jag hem la i sand. 1-2 växter fyllde med vatten starta pumpen . rätt temperatur sen slängde jag i alla fiskar på en gång .. inte en enda som dog..

Lite överskattat nu för tiden med alla "medell"visst jag använder dom själv nu. Men för när det inte fanns så va inte akvariena sämre än nu. så bara kör:).
cabomba ställer väldigt höga krav för att överleva så det är nog ingen höjdare, eftersom en döende växt bara belastar karet! Det där om att slänga i alla fiskar på en gång och att akvarierna inte var sämre förr är inget jag köper för det vet de med gott minne som var med på den tiden;)
#39 - 6 juni 2010 20:44
... plastväxter är att föredra...
Bilagor:
#40 - 6 juni 2010 22:03
åheim skrev:
cabomba ställer väldigt höga krav för att överleva så det är nog ingen höjdare, eftersom en döende växt bara belastar karet! Det där om att slänga i alla fiskar på en gång och att akvarierna inte var sämre förr är inget jag köper för det vet de med gott minne som var med på den tiden;)

Cabomba verkar inte så svår att hålla vid liv och växande men däremot att hålla tät och fin.
De flesta gångerna går det ju säkert bra att göra så, men risken för katastrof ökar. Mängder av (ofta) onödiga medel är ju dock en sak som man inte behövde förr och inte heller nu. ;)

BalleValle skrev:
... plastväxter är att föredra...

Riktiga växter bidrar med extremt mycket bra så som att ta upp annars skadliga ämnen och tillverkar syre. Att jag heller inte sett en plastväxt som är lika snygg eller funktionell som en riktig är en annan sak.
Sedan är växter betydligt roligare att pyssla med om de är levande! ;)
#41 - 6 juni 2010 22:09

Riktiga växter bidrar med extremt mycket bra så som att ta upp annars skadliga ämnen och tillverkar syre. Att jag heller inte sett en plastväxt som är lika snygg eller funktionell som en riktig är en annan sak.

Sedan är växter betydligt roligare att pyssla med om de är levande! ;)

Jo, jo! Visserligen, men har man inte tillräcklig belysning (eller alla andra växtbetingade parametrar), som i mitt fall, så införskaffar jag mig hellre några enstaka verklighetstrogna "kopior" av den planta jag egentligen hade velat ha, och skaffa ena riktiga hårdingar, som kanske vill trivas, utan att börja vissna och ha sig... eller helt enkelt köra utan... ... hu så fult![:-84]
#42 - 6 juni 2010 22:16
BalleValle skrev:
Jo, jo! Visserligen, men har man inte tillräcklig belysning (eller alla andra växtbetingade parametrar), som i mitt fall, så införskaffar jag mig hellre några enstaka verklighetstrogna "kopior" av den planta jag egentligen hade velat ha, och skaffa ena riktiga hårdingar, som kanske vill trivas, utan att börja vissna och ha sig... eller helt enkelt köra utan... ... hu så fult![:-84]

Vattenpest, hornsärv. gälört, frogbit mfl får med en eloge av mig om man lyckas döda! :p

edit. En bit hornsärv som fastnat i gallret i i häverten växte ett par cm utan problem. ;)
#43 - 6 juni 2010 22:44
BalleValle skrev:
Starta gärna en egen tråd istället för att kapa och hacka andras i småsmulor..
#44 - 6 juni 2010 22:58
Vattenpest, hornsärv. gälört, frogbit mfl får med en eloge av mig om man lyckas döda! :p

edit. En bit hornsärv som fastnat i gallret i i häverten växte ett par cm utan problem. ;)

Kan säga att jag inte ens kan få andmat att trivas...
#45 - 8 september 2012 19:22
Hjälp!

[54 liter, 6 vuxna guppyhonor, ca 12 yngel, ancistrus samt några malaysiska sandsniglar]

Jag kapar den här tråden lite, med ungefär samma fråga: Är det kört för mig?

Jag startade upp mitt alldeles nya akvarium för ungefär 6 veckor sedan. Trots att jag läste på innan (har ju inte haft akvarium på 15 år, så uppdatering var ju på plats) så gjorde jag ALLA nybörjartabbar på en gång. I min iver över att äntligen bli akvarieägare igen köpte jag fiskar samma dag jag startade upp akvariet och jag sköljde dessutom inte sanden. I panik har jag därefter fortsatt att göra tabbar och nu står jag på randen till mental kollaps!

Testerna (stickor än så länge, men skall så fort jag kommer åt införskaffa dropptest) visar på så gott som bara bra resultat, men något är bevisligen på tok. Vattnet är fullt av små partiklar och botten är bajsig och stökig. Fiskarna ser inte lyckliga ut. Vid första vattenbytet gjorde jag - en panikåtgärd då jag misstänkte att den osköljda sanden var orsak till det orena utseendet på vattnet - rent filtret, vilket jag då trodde var kloggat med sandsmuts. Sedan dess har jag bytt vatten tre gånger vilket har inkluderat fåfänga försök att få bort smuts från botten- vilket jag såklart i sin tur också har läst mig till vara en tabbe. Vid varje byte - och vid uppstart - har tillsats både vattenberedare och biofiltermedium. (Sera Aquatan och Sera bio Nitrivec)

Jag har matat ca 1 gång om dagen med granulat (har en foderautomat med detta i, så det sköter sig självt) och ibland lyxat till det med lite flingor för de små liven. Dock inte mer än att det försvinner innan det hinner sjunka undan. Ancistrusarna får 1-2 maltabletter någon gång i veckan. Jag misstänker att jag har matat för mycket, så nu har jag inlett operation svält; mat var tredje dag för en tid framöver.

De vuxna gyppysarna verkar ha antingen det ena eller det andra felet. Min första hane dog efter sitt första dygn här - han såg inte ut att ha klarat resan - och den andra ungefär tre veckor senare. Nu ser den ena honan ut att vara på väg att kila; hon har magrat och står och ser bedrövad ut eller beter sig mycket underligt i undanskymt hörn. Två andra honor simmar en aning lustigt och en ser ut att vara liksom svullen runt vad jag antar är analöppningen. MEN: Förutom möjligen ett lite magert yngel ser alla yngel ytterst nöjda ut. De simmar runt, letar mat och verkar helt oberörda av bekymren här i världen.

Så nu känner jag mig desperat! Jag har några idéer, t ex att tillfälligt flytta över fiskarna i ett <20l akvarium för två veckor under vilket jag låter mitt akvarium "starta på nytt". Låter det som en bra idé? Och skall jag isf slita ut sand och rubbet, skölja igenom och starta upp fräscht och nytt?

Om jag ska låta akvariet hämta sig i nuvarande skick, vad skall jag då ta till för åtgärder för att underlätta för bakteriefloran och - framförallt - för mina fiskar? På djuraffären sålde han mig lite salt som han föreslog att jag skulle tillsätta för att göra mig av med en eventuell svampinfektion på guppysarna, men ser inga tecken på svamp på dem, och fenorna kan jag inte tycka har påverkats något alls. Jag tycker det är lite smådålig fart på filtret - även ytan rör sig. Vore det en idé att byta ut filtermaterialet? (Vad som nu kan fungera till min Aquael fan-1 plus.) Kanske behöver jag göra rent de mekaniska delarna även om jag inte bör röra filtret?

Vad har ni för förslag, fantastiska Zoopetare? All hjälp mottages tacksamt!
#46 - 8 september 2012 19:47
Oj. Det var mycket du berättar. Vad jag försöker förstå är att du läste på innan, men gjorde sedan tvärt om och fortsatte med det hela vägen?

Jag tror du inte i första hand behöver starta om utan i första hand tänka om!
Om du läser nybörjarguide och annat här i forumet och sedan tänker hur du skulle gjort idag om du gjort om resan.
Istället för att få ett dussin panikråd behöver du ett eget tänk om hur du själv tror akvariet ska skötas.
Hur tycker du själv det ska skötas?

Du är ju mån om att få det bra men överlåter matandet till en automat. För mig som ligger några veckor efter dig ger jag maten varannan till var tredje dag och med full koll så att det är uppätet på 2-5 minuter max.

Så bara din övermatning av akvariet är tokfel ;)
Läs igenom alla grundinstruktioner och skriv ner själv gärna här i den här tråden hur du tror du ska sköta akvariet, så tror jag du får många kloka råd.

En nybörjares första steg är att läsa och begrunda och skapa en plan för hur ens akvarium ska skötas. Jag tror ditt huvudproblem är att du inte haft en plan. Du kan alltid starta om akvariet, men då ska det vara med nya insikter och bättre plan.

Hoppas du inte tycker att jag går på för mycket. Tycker att vi ska vara rädd om våra fiskar och då är det viktigt att vi förstår hur vi ska sköta dem. Sedan gör ju alla tabbar. Men du beskriver dina egna handlingar som på impuls, inte på en plan.

Så kom igen nu. Sätt dig ner och skriv ner steg för steg hur ditt akvarium skulle ha startats. Börja där. Håller tummarna för att du är beredd att tänka om. Men till och börja med. Ta kontroll över ditt övermatande. Den vanligaste orsaken för många fiskproblem är övermatning.

Du får väl se det här som en liten utmaning :)

Sedan tycker jag egentligen att du ska lyfta ut din fråga i en egen tråd. Gör du det kommer jag att lägga in samma svar där.
#47 - 8 september 2012 20:14
Jag håller med föregående talare, tycker alla akvarium ska förses med samma text som Liftarens guide till galaxen "Ta det lugnt".

Gör inget drastiskt, gör upp en plan som du följer och njut av ditt akvarium.
Om jag var du skulle jag göra som följer.
1 Vatten byte en gång per vecka, minst 30%
2 Mata max varannan dag, fiskarna hittar alltid lite annat gojs dom kan smaska på så dom svälter inte.
3 Låt filtret vara, visst det kommer kanske minska lite i flöde men låt det göra det då det är ingen fara. Om det blir totalstopp på ett par veckor så har du antagligen för litet filter, krama då ur filtersvampen 1 gång snabbt i en hink med akvarievatten i samband med vattenbytet så får du bort det värsta "mekaniska" smutsen.
4 Låt sanden vara, det tar lite tid innan den biologiska nedbrytningen kommer igång. Det gör inget om du har lite skräp på botten, om det skulle bli för mycket kan du suga upp det lösa skräpet i samband med vattenbytet men låt sanden ligga.
5 I med mer växter, växter hjälper till med nedbrytningen av nitrit och avlastar filtret i början.
6 Njut av fiskarna. Det var väl därför du skaffade dom i första läget?
#48 - 8 september 2012 20:24
Tack för tipsen. Jag startade en ny tråd men svarar även på det ni skriver här. §:o)

Det genanta är ju att jag hade läst på, t o m gjort ett schema om hur länge akvariet skulle stå, när första fiskarna skulle i, hur många de skulle vara etc och hur ofta vattenbytet skulle ske första månaderna, efterföljande månader, när annan typ av foder skulle börja tillsättas och hur ofta o s v. Tvärtemot att inte haft någon plan så hade jag en lite FÖR exakt plan- som sen sket sig i o m att jag sedan blev så till mig vid införskaffandet av alltihop. (Jag antar att mitt enda försvar är att jag har sett fram mot det hela så länge att när jag väl gav mig iväg för inköpandet så försvann hela min fina plan ur huvudet.)

Att jag överlåter på en maskin att mata är ju just för att inte övermata samt för att ha koll så man inte dubbelmatar eller glömmer att mata etc. Automaten är inställd på minsta utsläppet och det som matas i äts upp på mindre än en minut. ...Förutom då algtabletterna. (Granulatet sjunker dock snabbare än flingor och därför plockas från botten snarare än från ytan.) Kommentaren om att det var "tokfel" är ju lite överflödig eftersom jag redan tagit itu med den saken, men fortfarande alldeles korrekt. §;o) Ska som sagt hålla var tredje dag nu ett tag framöver.

Nybörjarguiden hade jag läst igenom liksom så många tips här- och där på nätet, och det är ju en av anledningarna till att jag efter igångsättandet har haft en del panikåtgärder; mina tabbar var ju inte direkt med i ekvationen när jag tänkte starta upp ett litet akvarium såhär och därför har jag försökt att rätta till felen. ...Tyvärr genom att göra ännu fler fel.

Vattenbytet senaste två gångerna har blivit ungefär 50% istället för de 30% som var första två byten, detta eftersom jag varit orolig för nitrit trots att stickorna sagt att det är nitritfritt. (Som sagt så har jag insett att dropptester är mitt enda säkra kort nu.)

Jag har både snabbväxande och långsamväxande växter i akvariet, men kanske skulle kunna trycka ned några till. Så ha is i magen, alltså? Låta skräpet ta sin tid att bli nyttigare och vattnet ta sin tid att klarna!? Jag ska försöka. §xob

Tack igen för era tips! §:o)

Annons