Är mitt Nitrite värde för högt ??

#1 - 1 maj 2010 17:37
Hej jag har ett 240l akvarium som jag startade upp för 2 veckor och idag när jag testade med Nutrafin Test Nitrite så fick jag ett värde 1,6 är det dags för ett vatten byte och i så fall hur mycket och hur länge ska jag vänta med att testa vattnet igen
#2 - 1 maj 2010 18:08
Nitriten ska ligga på under 0,3. Så du borde nog he i nitrivec och göra vattenbyten varje dag ett tag. Byt ca. 30% vatten och håll daglig koll på nitritvärdet.
#3 - 1 maj 2010 18:31
ciklidtok skrev:
Nitriten ska ligga på under 0,3. Så du borde nog he i nitrivec och göra vattenbyten varje dag ett tag. Byt ca. 30% vatten och håll daglig koll på nitritvärdet.

ok då gör jag ett 30% byte av vattnet idag så köper jag nitrivec imorgon
men ska jag ha i nitrivec varje gång jag byter dagligen nu

och har det någon betydelse vart man tar vatten provet tex på ytan mellan eller botten?
#4 - 1 maj 2010 19:08
Du har i Nitrivec varje dag. Doseringen står på flaskan.
Har för mig det är 10ml per 100L vatten på Sera fabrikatet.

Byter du för mycket vatten så förlänger du tiden det tar att bilda bakteriekultur som bryter ner nitriten.
#5 - 1 maj 2010 19:11
Dragge skrev:
Du har i Nitrivec varje dag. Doseringen står på flaskan.

Har för mig det är 10ml per 100L vatten på Sera fabrikatet.

Byter du för mycket vatten så förlänger du tiden det tar att bilda bakteriekultur som bryter ner nitriten.

ok då är det bättre att jag byter lite för lite vatten. Är det 100l per bytt vatten eller är det totala man ska gå efter
#6 - 2 maj 2010 00:02
Beror lite på vilket Nitrivec det är.
Finns det som tillsätts 3 gånger under en vecka i samband med mindre vattenbyte. Och då är det räknat på totalt antal liter i karet om jag vill minnas rätt.

Den som jag kört är en 10 dagars "behandling". Precis i uppstart tillsätter man dubbelt sen 10ml per 100l varje dag. (Har gjort 1 vattenbyte under behandlingen på ca 30%)

Själv fick jag en väldigt svag nitrit som tur va och gick över på 4 dagar. Dock behandlar man alla 10 dagar iallafall fast test inte visar något utslag. Allt detta står i bruksanvisningen på det preparat som du köper. (Sera Nitrivec / Sera Bio-Nitrivec m.fl)

Det enda medel jag någonsin kört är nitrivec. Andra typer som AquaSafe och allt vad det är har jag ingen egen erfarenhet av. :)
#7 - 2 maj 2010 02:01
Den bakteriella nedbrytningsprocessen har precis kickat in men med så höga värden gissar jag på att du antingen har hög fisklast eller matar lite väl häftigt, salt är ett bra sätt att lindra de negativa effekterna av nitrit på fisk, håll gärna en lite lägre temperatur och se till att det är bra ytvattennrörelse för syresättningen!
#8 - 2 maj 2010 05:28
Gaffel skrev:
Den bakteriella nedbrytningsprocessen har precis kickat in men med så höga värden gissar jag på att du antingen har hög fisklast eller matar lite väl häftigt, salt är ett bra sätt att lindra de negativa effekterna av nitrit på fisk, håll gärna en lite lägre temperatur och se till att det är bra ytvattennrörelse för syresättningen!

Hej jag hade i malawi-salt för en vecka sen när jag satte i mina fiskar ska jag hälla i mera av det saltet nu? vad är det för salt man kan köpa i en vanlig affär för malawi-saltet var ju inte billigt

Jag har ju bara 6st fiskar än så länge så det är väll bara maten kvar så det är väll bara att dra ner på maten då

och har det någon betydelse vart man tar vatten provet tex på ytan mellan eller botten?
#9 - 2 maj 2010 10:13
Hej idag så har jag gjort ett vatten byte till samt haft i salt och sera bio nitrivec så nu får man se om det går åt det bättre

1. ska jag ta vatten til provet på ytan eller vid botten eller spelar det ingen roll?
2. när jag gör ett vatten byta nästa dag ska jag tillsätta salt också för den mängd vatten jag bytte?
#10 - 7 maj 2010 18:36
Hej nu har det gått några dagar och jag har bytt vatten och haft i sera bio nitrivec och det har blivit bättre men inte bra ännu. Men jag undrar ska jag ha i vattenberedningsmedel också för det vattnet jag byter varje dag eller räcker det med sera bio nitrivec

Annons