Är Papegojcikliden steril???

#1 - 16 mars 2010 15:10
Jag har funderat enda sedan jag köpte Papegojciklider, ungefär ett halvår nu. Har inte haft dessa förut, jag har just nu 3 st, uppenbarligen 1 hona och 1 hane, för de har lekt och lagt rom flera gånger. Den tredje vet jag inte vilket kön den har.

Är dessa fiskar sterila, eller kan de få livsdugliga yngel.....? Jag frågade handlaren, och han sa att de är sterila. Så nu frågar jag här...kanske någon som har mer erfarenhet av dessa fiskar vet huruvida de kan få avkommor eller inte?

Jag vet att det är en Hybrid, och jag har läst allt jag kommer över om dom, både här på zoopet och andra sider på nätet, även engelska...men det står ingenstans att de ska vara sterila, det står på flera ställen, även här på zoopet att det är mycket osannolikt med framgångsrik lek för denna arten......Men efterom de inte vet exact vilka arter som är korsat för att få fram just Papegojan, så bör det ju kunna bli livsdugliga yngel på dom.....De är inte ovanliga i handeln, och de förekommer inte i naturen......Så vad är det som gäller, är det någon som vet??

Varenda handlare jag har frågat har sagt att det omöjligt kan bli yngel på dom, för de är sterila.....Jag får hjärnblödning snart....:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 mars 2010 15:14
Det är inte sterila och de lägger ägg rätt ofta. Däremot får man rätt sällan (men det förekommer) levande yngel - antingen pga av att äggen inte är befruktade, eller pga av dålig föräldravårdnad
#3 - 16 mars 2010 15:20
Tack för det Kjell...så de kan alltså få livsdugliga yngel.....då fick jag äntligen utrett den frågan ......Då behöver jag inte fundera mer på det iaf......Mina har rom regelbundet, men det har inte blivit frisimmande yngel utav det...men i DET akvariumet kan det nog vara svårt, för de går med endast rovfiskar och rovmlar som gärna mumsar i sej rom och yngel. Nu vet jag inte hur befruktad rom hos Papegojan ser ut, men äggen har varit nästan genomskinliga med en svart prick mitt i..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 mars 2010 15:50
Tror nog att man får kläcka äggen artificiellt för att få fram några yngel.
#5 - 16 mars 2010 16:11
Risken att det kan vara honor bara finns ju oxå.
#6 - 16 mars 2010 17:49
Nu har jag inte varken erfarenheten...och förmodligen inte heller tid och möjlighet...att driva upp rommen artificiellt....Men kan man göra det, då får jag ju igentligen svaret på min andra huvudbry....att de oftsast finns i handeln, och inte är de speciellt dyra heller...jag tycker inte det iaf....Skulle tro i sånna fall att "uppfödarna" ( Kan man säga så) drar upp de flesta kullar artificiellt.....:)

KAN två honor "leka" och lägga rom....:confused:Nu blev jag förvirrad igen....det har jag aldrig ens hört talas om.....Och då har jag haft akvarium i över 20 år...Ciklider och andra fiskar som man odlar i akvarium i 15 år......Jag har haft bara honor, eller bara hannar, och naturligtvis par. Men jag har aldrig råkat ut för att två ensamma honor har lagt rom.....:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 mars 2010 18:02
ciklidtok skrev:
.Skulle tro i sånna fall att "uppfödarna" ( Kan man säga så) drar upp de flesta kullar artificiellt.....:)

Så odlas nog de flesta arter idag

KAN två honor "leka" och lägga rom....

Ganska vanligt för många arter, men rommen lär inte kläckas;)
#8 - 16 mars 2010 18:17

Citat:

KAN två honor "leka" och lägga rom....

Ganska vanligt för många arter, men rommen lär inte kläckas;)

Nej det lär ju bli problem skulle jag tippa på...:p

Att de föds upp artificiellt är kanske en bidragande orsak till att de inte själv är så duktiga yngelvårdare...Synd igentligen, jag tycker att föräldrarna själva ska ta hand om ynglen...

Har en kull Mariaciklider nu (Tilapia mariae) de gick med föräldrarna ända tills föräldrarna kom i lektagen igen och blev ett hot mot tnglen...då flyttade jag över dem till yngelburken....De är redan sålda till våran lokala handlare, och föräldrarna har en ny kull nu, de torde bli frisimmande i morron eller på Torsdag. Men föräldrarna är VF så det är kanske därför de lyckas klara ynglen...:)
#9 - 17 mars 2010 20:21
Att hybrider kan betes sig lite mer "onormalt" är vad jag förstått ganska vanligt. Enl. sannolig hets läran bör du ha två av ett kön men du kan likväl fått tre av samma kön. Går det inte och köns bestämma dem hyfsat? För mig att hanen oftast hade en mer markerad "näbb". OFF TOP. Läste en artikel om hur mycket småväxta hybrider av lax och havsöring smygbefruktade lax rom som lektes fram av ett laxpar. Rommen blev steril av hybrid mjölken enl. artikeln.
#10 - 17 mars 2010 20:26
Själv är jag tveksam till om de är hybrider, bara väldigt hårt avlade. Och att de lägger ägg är inte ett bevis för att de inte är sterila, äggen och/eller mjölken kan väl vara livsodugliga, därav svårigheterna att få fram yngel av äggen? Och om det beror på att de är obefruktade, så kan det väl helt enkelt vara så att hanarna ofta är sterila? Och se´n kan ju dessutom två honor "leka" tillsammans.
#11 - 17 mars 2010 22:00
Går det inte och köns bestämma dem hyfsat? För mig att hanen oftast hade en mer markerad "näbb".

Den enda skillnaden jag ser på de två som "leker" regelbundet, är att den ena är markant större än den andra....Men om det är en garanti för att de är av olika kön, det vet jag inte.....de kan vara olika gammal också....så det ger inte jag mej på att påstå....;)

Och om det beror på att de är obefruktade, så kan det väl helt enkelt vara så att hanarna ofta är sterila? Och se´n kan ju dessutom två honor "leka" tillsammans.

Jo uppenbarligen så kan ju iaf två honor leka vad jag har förstått det....jag har bara inte vetat om det innan;) Men om det nu är så att hanarna oftast är sterila, då blir det ju iaf svårt att dra upp yngel efter dem....artificiellt eller naturligt....och det ställer mej tillbaka till en av grundfrågorna....Hur kan de då vara såpass vanliga och inte speciellt dyra i handeln?? För hur man än vänder och vrider på problemet, för att det ska bli avkomma, så krävs det en hane och en hona.....Om de inte är som vissa reptiler och groddjur som är hemafroditer......Och jag har svårt att tro att det är så med Papegojan.....
#12 - 17 mars 2010 22:12
Mick13 skrev:
OFF TOP. Läste en artikel om hur mycket småväxta hybrider av lax och havsöring smygbefruktade lax rom som lektes fram av ett laxpar. Rommen blev steril av hybrid mjölken enl. artikeln.

Kan fortsätta på OT och tilllägga att dessa ofta dvärgväxta fiskar kallas för Sneaky fuckers inom vissa marinbiologiska kretsar ;) Dom bor kvar där uppe medans alla andra simmar tillbaka ned för älvarna och har sig, riktiga lirare.
#13 - 17 mars 2010 22:28
ciklidtok skrev:
Den enda skillnaden jag ser på de två som "leker" regelbundet, är att den ena är markant större än den andra....Men om det är en garanti för att de är av olika kön, det vet jag inte.....de kan vara olika gammal också....så det ger inte jag mej på att påstå....;)

Jo uppenbarligen så kan ju iaf två honor leka vad jag har förstått det....jag har bara inte vetat om det innan;) Men om det nu är så att hanarna oftast är sterila, då blir det ju iaf svårt att dra upp yngel efter dem....artificiellt eller naturligt....och det ställer mej tillbaka till en av grundfrågorna....Hur kan de då vara såpass vanliga och inte speciellt dyra i handeln?? För hur man än vänder och vrider på problemet, för att det ska bli avkomma, så krävs det en hane och en hona.....Om de inte är som vissa reptiler och groddjur som är hemafroditer......Och jag har svårt att tro att det är så med Papegojan.....

Nå´n större skillnad i kroppsform är det nog inte mellan könen, eftersom deras form är onaturlig, vare sig hanen eller honan ska ha "papegojnäbb" egentligen. Utan som vanligt med ciklider får man väl kolla på storleken, och längden på fenorna.

Att de finns i handeln och är ganska billiga (fortfarande är de väl ändå lite dyrare än en normal ciklid av liknande storlek och hyfsat vanlig art) trots att de verkar svåra att få yngel (men inte ägg) av, tror jag beror på att de massproduceras i Asien, kanske på konstgjord väg, kanske går de inte ens att odla, att båda föräldrarna är "papegojor", utan den ena partnern kanske måste vara av den naturliga ursprungsarten, det är i alla fall min teori. Faktum är att det verkar som om vissa missbildningar helt enkelt gör avkomman livsoduglig om båda föräldrarna har missbildningen, manxkatten är ett exempel på det. Har hört att manx parad med manx ger 50% dödfödda ungar. Det är väl inte helt omöjligt att även genen som ger "papegojans" missbildning är dödlig om den kommer från båda föräldrarna, alltså, äggen kläcks inte.
#14 - 18 mars 2010 06:49
Jo, så kan det ju också vara.....Mina tre har inte en utpräglat papegojnäbb...deras munnar ser ut som hos Red Devil ungefär, något mer "missbildat" eller vad man ska säga....;)

Det verkar int vara nån skillnad på fenform eller längd på dem, den ena är ju större, så naturligt blir ju även fenorna på den större/längre...Vad jag kan tycka så här på rak arm, så kan den större vara mer "slimmad" i kroppen, medans den andra är nästan klotrund...Hittade två kort som jag bifogar...det görsta är på "hanen" och det andra är på "honan"...Jag ser dem som hane hona iaf. Kom gärna med kommentarer på det.....för som sagt, jag har ingen vidare erfarenhet av dessa ciklider.....
#15 - 18 mars 2010 13:52
Viss skillnad kan det å andra sidan vara mellan könen. I och med att de i grunden förmodligen är Red Devil, så kan det kanske ändå finnas en skillnad i huvudprofil. Papegojan har ju en inbuktning där vuxna, normala Red Devil har en puckel, hanarnas större än honornas, och det är möjligt att puckeln "försöker bildas" i den onormala inbuktningen som papegojan har. Har sett vuxna papegojor på ca 30 cm, och jag har för mig att till skillnad från unga papegojor som ofta har en kraftig inbuktning, hade dessa en rak panna som var lite veckad ovanför ögonen, och jag uppfattade det som att det var pannpuckeln som inte kom längre än så, från det inbuktade utgångsläget. Unga normala Red Devil har ju rak panna, inte inbuktande.

Skulle gissa att de på dina bilder är en hane och en hona, den ena är mycket rundare än den andra, vilket i och för sig kan bero på kraftigare missbildning, men det ser ändå ut som en hona tycker jag. Storleken på fenorna skiljer också. Särskilt om de är köpta samtidigt från samma affär, så bör det vara en hane och en hona. Men om man kollar på deras munnar så ser "honan" ut att vara lite mer missbildad.
#16 - 18 mars 2010 14:16
Jo, jag tyker också att "honan" ser lite mera missbildad ut än den andra....framförallt i huvudet. "Hanen" är ändå ganska "normalt" byggd i huvudet, om man ser på tex. Red Devil och Citrinellum...

Den tredje däremot är kraftigt "missbildad"....den har kraftig inbuktning på huvudet, den är rund som "honan", men ryggfenan är längre än tom "hanen"....ryggfenan på den går "utanför " änden på stjärtfenan. Bukfenan på den är ungefär lika som på "hanen"....men hela fisken är mindre, om det är för att den ÄR kortare i kroppen, eller att det är för att den är rundare än "hanen" det är svårt att säga....
#17 - 18 mars 2010 14:22
Ja, att ryggfenan är lång tyder på att det är en hane, kan kanske vara så att han är rätt kraftigt missformad, och för kort i kroppen, men ryggfenan har vuxit som på en normal Red Devilhane, och därmed växer utanför stjärtfenan.
#18 - 18 mars 2010 17:05
Ja så kan det vara, absolut. Just det där med ryggfenan har jag varit lite fundersam på. Den bara växer och växer, det är nästan så jag funderar på om det är en slöjvariant, men då tycker jag de andra fenorna skulle ha vuxit de med....Nej jag är nog böjd att hålla med dej där, "han" är nog ordentligt missbildad i kroppen....coh fenan har vuxit normalt. Men den verkar inte lida av det, den är frisk och pigg...ganska lekfull faktiskt,och de andra två..."paret" vekar inte bekymra sej om att den är där, de går tillsamman utom när paret har rom, då blir den tredje lite undanskuffat, men de är aldrig direkt elaka mot den.
#19 - 18 mars 2010 21:19
Sorry var lite otydlig det var inte munnen jag syftade på "näbb" utan huvud formen med inbuktningen i pannan.
#20 - 18 mars 2010 22:03
Ja, vissa kan nog se ut som om hela huvudet är en "näbb"...det syns tydligast på den "ensamma" av mina, h*n har kraftigare missbildningar än de andra två.....

Nu har de lagt rom igen iaf. Det är fullt på bakgrunden innanför ena pumpen, men jag såg nu att de allra flesta äggen är vita, och det tyder ju på att de inte är befruktade...några få ägg var genomskinliga, men det gick inte att se om det var någor inuti dem....Vaktar gör de iaf......som sjutton, gud nåde den som kommer för nära...;)
#21 - 20 mars 2010 01:13
skaffa den riktiga papegojcikliden istället ;)
#22 - 20 mars 2010 08:43
ciklidtok skrev:
Ja, vissa kan nog se ut som om hela huvudet är en "näbb"...det syns tydligast på den "ensamma" av mina, h*n har kraftigare missbildningar än de andra två.....

Nu har de lagt rom igen iaf. Det är fullt på bakgrunden innanför ena pumpen, men jag såg nu att de allra flesta äggen är vita, och det tyder ju på att de inte är befruktade...några få ägg var genomskinliga, men det gick inte att se om det var någor inuti dem....Vaktar gör de iaf......som sjutton, gud nåde den som kommer för nära...;)

Hoppas det blir resultat fram över, annars får du köpa fler fiskar som som har flest han drag. Någon gång måste de komma en som är hane och inte steril. För det är möjligt att din hane är steril. [:o]
#23 - 20 mars 2010 11:46
Hoppas det blir resultat fram över, annars får du köpa fler fiskar som som har flest han drag. Någon gång måste de komma en som är hane och inte steril. För det är möjligt att din hane är steril. [:o]

han är nog steril, de har lekt flera gånger, men det har aldrig blivit något, äggen har blivit vit efter några dagar, sedan har de lämnat dem åt sitt öde eller ätit upp dom.
Tänkte köpa en grupp till på 3-4 st.....Så kanske det blir nåt nångång;)

Här även funderat på den "riktiga" papegojcikliden, men har inte hittat den någon stans....
#24 - 20 mars 2010 13:13
Jag har 5 st ;)
#25 - 20 mars 2010 14:10
ciklidtok skrev:
Här även funderat på den "riktiga" papegojcikliden, men har inte hittat den någon stans....

Läste om nå´n som hade fått yngel av den, och ringde till "sin" affär, som var jätteintresserad, tills han berättade att det var den riktiga, väldigt sällsynta, och svårodlade papegojcikliden (Hoplarchus psittacus), och inte det sönderodlade monstret :rolleyes: Hade väl känts lite som att kasta pärlor för svin att sälja yngel av en sällsynt, svårodlad och vacker ciklid till den affären.

För er som inte vet hur en papegojciklid ser ut så liknar den chokladcikliden i formen, men är mer grönaktig, om jag minns rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 20 mars 2010 14:18
Micke_A skrev:
Läste om nå´n som hade fått yngel av den, och ringde till "sin" affär, som var jätteintresserad, tills han berättade att det var den riktiga, väldigt sällsynta, och svårodlade papegojcikliden (Hoplarchus psittacus), och inte det sönderodlade monstret :rolleyes: Hade väl känts lite som att kasta pärlor för svin att sälja yngel av en sällsynt, svårodlad och vacker ciklid till den affären.

För er som inte vet hur en papegojciklid ser ut så liknar den chokladcikliden i formen, men är mer grönaktig, om jag minns rätt.

För MIG är den riktiga papegojcikliden Aristochromis christyi.

Tycker uppriktigt sagt att du är väldigt oförskämd i ditt sätt att titulera andra människor för svin bara för att de inte har samma smak som du:mad:
#27 - 20 mars 2010 14:24
För MIG är den riktiga papegojcikliden Aristochromis christyi.

Tycker uppriktigt sagt att du är väldigt oförskämd i ditt sätt att titulera andra människor för svin bara för att de inte har samma smak som du:mad:

Nu är det ju inte jag som har hittat på uttrycket "kasta pärlor för svin", kallar inte innehavaren av affären för svin, det är ett talesätt, som betyder ungefär att det är meningslöst att ge nå´nting fint till en person, om han/hon inte uppskattar det. Vad jag menade var att att en affär som inte är intresserad av en sällsynt och svårodlad "riktig" art, men däremot en sönderodlad "Asienprodukt" inte verkar särskilt seriös. Så uppfattade jag också artikeln som uppfödaren skrev.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 20 mars 2010 15:20
Micke_A skrev:
Nu är det ju inte jag som har hittat på uttrycket "kasta pärlor för svin", kallar inte innehavaren av affären för svin, det är ett talesätt, som betyder ungefär att det är meningslöst att ge nå´nting fint till en person, om han/hon inte uppskattar det. Vad jag menade var att att en affär som inte är intresserad av en sällsynt och svårodlad "riktig" art, men däremot en sönderodlad "Asienprodukt" inte verkar särskilt seriös. Så uppfattade jag också artikeln som uppfödaren skrev.

Det var du som skrev "kasta pärlor för svin", om du menar nåt annat så skriv då det.

Att kalla en affärsinnehavare för ett svin bara för att han säljer det som kunderna efterfrågar verkar lite märkligt, eller är kunderna då också svin.
Finns det inte någon efterfrågan på en art så är det väl inte märkligt att man inte är så intresserad av den.

Vill man öka intresset för en art så skriv istället positivt om arten, skriv artiklar och ta bra foton på den etc. så kanske också affärerna blir mer intresserade av den.
#29 - 20 mars 2010 15:53
Har 5st papegojciklider varav ett ser ut som ett par,dom leker med jämna mellanrum,men det slutar alltid med att rommen blir uppäten.
Ett par gånger har dom haft rommen så länge att blivit svarta prickar i äggen,men om dom inte äter upp den så gör andra fiskar det,dom är urusla att vakta sin avkomma...
#30 - 20 mars 2010 16:25
Det var du som skrev "kasta pärlor för svin", om du menar nåt annat så skriv då det.

Att kalla en affärsinnehavare för ett svin bara för att han säljer det som kunderna efterfrågar verkar lite märkligt, eller är kunderna då också svin.

Finns det inte någon efterfrågan på en art så är det väl inte märkligt att man inte är så intresserad av den.

Vill man öka intresset för en art så skriv istället positivt om arten, skriv artiklar och ta bra foton på den etc. så kanske också affärerna blir mer intresserade av den.

Jag kallade honom inte för svin som sagt, utan använde mig av ett känt och populärt talesätt (ett talesätt som inte ordagrant betyder att en viss person är ett svin) för att beskriva att det nog ändå inte är nå´n affär man vill lämna in ovanliga yngel till. Och jag menade inte att han inte får ta in "papegojciklider", utan att jag håller med om det som jag har för mig att artikelförfattaren menade (var länge se´n jag läste artikeln, tror inte den var svensk ens), att det är tråkigt att han bara verkade vara intresserad av "papegojan" och inte den riktiga papegojcikliden. Och det finns säkert artiklar skrivna om den, men den är tydligen känslig, och svårodlad.
#31 - 20 mars 2010 22:38
Har 5st papegojciklider varav ett ser ut som ett par,dom leker med jämna mellanrum,men det slutar alltid med att rommen blir uppäten.

Ett par gånger har dom haft rommen så länge att blivit svarta prickar i äggen,men om dom inte äter upp den så gör andra fiskar det,dom är urusla att vakta sin avkomma...

De vaktar riktigt bra det första dygnet....en gång har de vaktat i nästan två dygn, men sedan försvann rommen....antigen tog de den själv eller så åt andra upp den......Nu här om dagen när de lade rom, då vaktatde de intensivt och rent ut aggressivt rommen det förrsta dygnet, sedan verkade det som de övergav den, för det var fortfarande rom kvar ( inte mycket men dock)...när de lämnade lekplatsen...
#32 - 21 mars 2010 07:16
Hoppas att dina gojjor lyckas bättre än mina...
#33 - 21 mars 2010 09:05
Om en affär inte förmår uppskatta den otroligt vackra papegojcikliden Hoplarchus psittacus är det definitivt på plats att använda Jesus liknelse från Bergspredikan om att kasta pärlor åt svin.
Alldeles oavsett vad man tycker om den färgglada hybriden med samma populärnamn.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 21 mars 2010 10:18
Om en affär inte förmår uppskatta den otroligt vackra papegojcikliden Hoplarchus psittacus är det definitivt på plats att använda Jesus liknelse från Bergspredikan om att kasta pärlor åt svin.

Alldeles oavsett vad man tycker om den färgglada hybriden med samma populärnamn.

Så ni (du och Micke A) håller Hoplarchus psittacus då? För om inte ni har den så hör ni ju också till svinen.

På min tid när jag hade affär så hade jag inne arten en gång men den var omöjlig att sälja - så jag var då uppenbarligen inte något svin, men alla kunder var det.
Själv tycker jag att den afrikanska "papegojan" är snyggare.

Har man en affär så går den inte ihop om man bara skall sälja fiskar som man själv "uppskattar" utan man måste sälja de fiskar som kunderna vill ha.
#35 - 21 mars 2010 10:43
Hoppas att dina gojjor lyckas bättre än mina...

De verkar väl inte lyckas så där värst bra kan jag inte påstå...;) Men troligast är det så att hanen är steril. Jag ska köpa en grupp på 3 till, så fort jag fått iväg Zebracikliderna. De är lite elak på fenorna deras...;)

Som det verkar så är även den "ensamma" en hane....men den är mer "missbildat" än d andra två, så den är nog med all säkerhet steril. Dessutom föredrar honan den större som hon redan har lekt med...;)
#36 - 21 mars 2010 10:49
Så ni håller Hoplarchus psittacus då? För om inte ni har den så hör ni ju också till svinen.

Självklart!
Odlade ungfiskar som mina är (peppar peppar) inte alls särskilt krångliga, bara utrymmeskrävande. Fast om jag försörjde mig på att sälja fiskar skulle jag nog också tveka.
Och om någon gav mig ett gäng Aristochromis christyi skulle man verkligen kunna tala om att kasta pärlor åt svin.
#37 - 21 mars 2010 11:19
Självklart!

Odlade ungfiskar som mina är (peppar peppar) inte alls särskilt krångliga, bara utrymmeskrävande. Fast om jag försörjde mig på att sälja fiskar skulle jag nog också tveka.

Och om någon gav mig ett gäng Aristochromis christyi skulle man verkligen kunna tala om att kasta pärlor åt svin.

Det är den arten jag är sugen på, men handlaren sa att det är mycket svårt att få tag på dom. Men skulle de mot förmodan komma över den, så skulle de höra av sej till mej...men de varnade mej om att den förmodligen skulle bli ganska dyr i sånna fall....Men får de tag på den, så kommer jag nog att köpa ett par...:)
#38 - 21 mars 2010 11:48
ciklidtok skrev:
Det är den arten jag är sugen på, men handlaren sa att det är mycket svårt att få tag på dom. Men skulle de mot förmodan komma över den, så skulle de höra av sej till mej...men de varnade mej om att den förmodligen skulle bli ganska dyr i sånna fall....Men får de tag på den, så kommer jag nog att köpa ett par...:)

Flera grossister har haft arten hemma (även om det verkar tomt i lagren just nu) så med lite tålamod ska det inte vara omöjligt. Däremot blir det svårt att skaffa ett par - att skilja könen åt är mycket svårt även på vuxna fiskar.
#39 - 21 mars 2010 13:43
Självklart!

Jag har också en liten grupp H.psittacus:D.
Tyvärr så tror jag att det är svårt att få tag i dem nu, dem som fanns i handeln var odlade av en kille i Norge och han har vad jag vet sålt sitt par. Så nu är det upp till mig Kenny och Daniel om vi ska få se dem i butik igen:D.
Men det är som Daniel säger dem kräver utrymme, dem är mycket aggressiva mot varandra.
#40 - 21 mars 2010 16:37
Ove.P skrev:

Tyvärr så tror jag att det är svårt att få tag i dem nu, dem som fanns i handeln var odlade av en kille i Norge och han har vad jag vet sålt sitt par. Så nu är det upp till mig Kenny och Daniel om vi ska få se dem i butik igen:D.

Men det är som Daniel säger dem kräver utrymme, dem är mycket aggressiva mot varandra.

Ja men då får ni väl se till att ni fixar fram några yngel då...som ni skickar till butiker....skicka till Sundsvall också dårå, så jag får tag på några...;)
#41 - 21 mars 2010 17:25
Ove.P skrev:

Det är då lite häftigt att jag då har köpt ett stort par som kom från norge då xD
Dom har fått lite lektendenser så ja får se vart det leder.
Jag har ju mina 5 i ett 1400 liters där dom går nästan ensamma.
Mina går med en nicaraguense hona och 2 festae yngel o några malar.
#42 - 21 mars 2010 17:28
Först så hade jag bara 3 st. Och då va dom jätte aggresiva mot varann i början så jag fick dela av karet och sånt. Så köpte jag 2 till. Och då blev karet genast lugnare för då delas de aggresiva ut på flera. + att alla har tagit ett litet eget revir i karet.
#43 - 21 mars 2010 17:46
Kenny89 skrev:
Det är då lite häftigt att jag då har köpt ett stort par som kom från norge då xD

Dom har fått lite lektendenser så ja får se vart det leder.

Jag har ju mina 5 i ett 1400 liters där dom går nästan ensamma.

Mina går med en nicaraguense hona och 2 festae yngel o några malar.

Om det var dem som annonserades på ciklid.org, så är det det paret.
Se nu till att få lek på dem så alla blir glada:d

Jag har 4 st, dem går tillsammans i grupp, men smågnabbas ganska mycket, det har dock blivit lugnare sedan jag flytta dem till till mitt stora kar:)
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 21 mars 2010 18:06
Vill bara påpeka att tråden handlar om den centralamerikanska avelsform som brukar kallas för papegojciklid.

Vill man diskutera andra "pagegojciklider" så starta egna trådar om dessa - det är de värda
#45 - 21 mars 2010 18:33
Jo du har rätt i det Kjell:)

En annan fundering har kommit för mej nu under dessa diskutioner....Hybriderna som jag har är ju en korsning mellan två (eller fler) Centralamerikanska ciklider. Kan dessa korsa sej igen med Hybriden, så det blir avkommor?? Varför jag undrar...är att jag periodvis har både Citrinellum och Red Devil.....Just nu har jag inte de arterna, men dyker det upp snygga, friska exemplar, så är det mycket möjligt att jag köper dem igen. Jag brukar även periodvis ha Jack Dempsey i karen.....Men jag vill inte direkt uppmuntra till korsningar mellan arterna. Att jag har Papegojhybriden, beror på att jag tycker de är trevliga och blir väldigt personliga efter ett tag....
#46 - 21 mars 2010 18:42
Vill bara påpeka att tråden handlar om den centralamerikanska avelsform som brukar kallas för papegojciklid.

Vill man diskutera andra "pageojciklider" så starta egna trådar om dessa - det är de värda

Tja om man ska vara "petnoga" så är frågan i rubriken är Papegojcikliden steril, enligt Zoopets artregister så finns det 3 st arter med det namnet så det borde ju vara fritt fram att diskutera alla 3 arter i denna tråd. Men som svar på frågan Papegojcikliden med det vetenskapliga namnet Hoplarchus psittacus är som art inte steril:d.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 21 mars 2010 20:25
Ove.P skrev:
Tja om man ska vara "petnoga" så är frågan i rubriken är Papegojcikliden steril, enligt Zoopets artregister så finns det 3 st arter med det namnet så det borde ju vara fritt fram att diskutera alla 3 arter i denna tråd. Men som svar på frågan Papegojcikliden med det vetenskapliga namnet Hoplarchus psittacus är som art inte steril:d.

Det framgick ganska tydligt vilken som avsågs både i det inlägget och i den efterföljande diskussionen
#48 - 21 mars 2010 20:48
En välkommnad tråd, har ju själv 2 fullvuxna par med chiklasoma .sp hybrid som följde med när jag fick papegojträsket men jag har fallit pladask för hoplarchus psittacus som förhoppningsvis kommer att bli dom nya husdjuren den dagen gojorna av ålder eller annat går hädan.
#49 - 21 mars 2010 21:44
Jag startar en tråd med den riktiga papegojcikliden då :) hoplarchus psittacus

Annons