Är PMDD nått för mig??

#1 - 12 september 2008 07:51
Som sagt är PMDD nått för mig??
Har ett 120 l kar med guppys, kardinaltetror och ancistrusar, som är ganska tuffa på växterna...
Kan man köra med pmdd för att få lite mer fart på växterna? ska även byta bort ett antal av malarna..
Har även funderat på CO, http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764&highlight måste man ha en innerpump, går det inte med en slang rakt ner vattnet bara?
Som det är nu så gör jag .....ingenting...fiskarna och växterna verkar trivas, men fiskarna växer och förökar sig fortare än växterna iofs.
Har inte den där riktiga växtkraften på grönsakerna...
Ante.E
#2 - 12 september 2008 07:58
PMDD är bra för växterna du får rensa bort istället för att köpa nya växter så har det blivit för många av oss :).Hur länge har du haft akvariumet i gång? kanske växterna inte hunnit komma igång än om du haft det kort tid mena jag.
#3 - 12 september 2008 08:02
Det har varit igång ca 4 år.
Kan jag ha i enbart pmdd lr krävs det co oxå, för att bli riktigt bra.
#4 - 12 september 2008 08:18
Antee skrev:
Det har varit igång ca 4 år.

Kan jag ha i enbart pmdd lr krävs det co oxå, för att bli riktigt bra.
Jag har aldrig kört med co så det får någon med erfarenhet av det göra tror jag :).Jag har kört PMDD i ca 2 år och det växer så det knakar i båda burkarna.
#5 - 12 september 2008 14:27
Har man växter i karet så har man nytta av PMDD i 99 fall av 100 ;)
Men PMDD är ingen lösning för att få fiskarna att sluta äta på växterna.
Guest
#6 - 12 september 2008 14:35
Den absolut enklaste vägen till att få fart på växterna är.
Easylifes Easy carbo, PMDD och bra ljus/rör.

Att bara köra PMDD funkar givetvis det med, men det är i regel mycket svårare.
#7 - 12 september 2008 20:02
Tål snäckorna verkligen Easy carbo, är lite misstänksam mot att pyttsa i saker i karet där jag har räkor, äppelsnäckor och dvärgklogrodor.
Ancistrus rommen är väl lite ömtålig den med...
#8 - 12 september 2008 20:27
Är det inte så att det egentliga problemet är att fiskarna äter växterna?

Om du matar lite mer kanske de inte äter så mycket växter, sjunkfoder till malarna exvis? Då får du ju mer gödning också :)
#9 - 12 september 2008 20:54
MimmiH skrev:
Är det inte så att det egentliga problemet är att fiskarna äter växterna?

Om du matar lite mer kanske de inte äter så mycket växter, sjunkfoder till malarna exvis? Då får du ju mer gödning också :)

Nja är väl inget problem med malar och flytväxter o javamossa mm utan det är bara svärdsplantorna som blir lite hårt tuktade...
Det är de orörda växterna som kunde behöva lite extra skjuts, svärdsplantorna dom är som dom är.....Och det har jag räknat med när jag har karet fullt av malar, har iofs skickat iväg 13 st 5-7 cm stora ikväll så nu blir det lite lugnare för de växterna oxå ett tag. Till nästa kull...
Klart att dom får sjunkfoder (vegetariskt) och fling o pellets som har sjunkit till botten.
*AnteE*
#10 - 13 september 2008 06:35
OK. Mera/bättre ljus kan ju också få fart på växterna. Kanske det kan vara nåt?

Edit: Jag är emot att tillsätta gödning eftersom det lätt kan bli för mycket för fiskarna. Jag är även emot att använda konstgödsel för miljöns och klimatets skull.
#11 - 13 september 2008 14:20
MimmiH skrev:

Edit: Jag är emot att tillsätta gödning eftersom det lätt kan bli för mycket för fiskarna. Jag är även emot att använda konstgödsel för miljöns och klimatets skull.

Ok jag ska ta och kolla på belysningen.
Har två rör i rampen och ett bakom under bottennivå i en typ "låda" som täcker baksidan med en fotobakgrund på.
Så det är två uppifrån och ett bakifrån som lyser i karet 14 timmar/dygn.
#12 - 13 september 2008 15:42
Vad är det för lysrör? Vilken färgtemperatur (K)?
#13 - 15 september 2008 13:58
MimmiH skrev:
Vad är det för lysrör? Vilken färgtemperatur (K)?

Jo jag har ett Sun-Glo 20 w, och ett Aqua-Glo 20 w.
Färgtemperatur har jag inte en aning om....
Röret som sitter inbyggd i bakgrunden sitter i en ombyggd diskbänksarmatur med orginalröret.
Ante
#14 - 15 september 2008 18:10
Antee skrev:
Jo jag har ett Sun-Glo 20 w, och ett Aqua-Glo 20 w.

Färgtemperatur har jag inte en aning om....

Röret som sitter inbyggd i bakgrunden sitter i en ombyggd diskbänksarmatur med orginalröret.

Ante

Sun-Glo är på 4200 K och Aqua-Glo på 18000 K.

18000 är väldigt blått, men jag minns inte vad det är avsett för.
Sun-Glo ger ett gult sken.

Men en ofta rekommenderad lysrörskombination verkar vara denna.
Bilagor:
#15 - 16 september 2008 09:00
MimmiH skrev:

Utan att dra igång en "miljödiskussion" så kan jag väl säga att utan gödning med konstgödsel i ett växtkar så kommer man få väldigt svårt att lyckas.
Konstgödsel blir exakt och precist i dosering och man kan "hålla koll" på vad man pytsar i.
Jag säger inte att det är omöjligt att "få till det" på naturlig väg, men då är det nog mest en lyckträff.

Det man försöker åstakomma i utseende i ett växtkar är ju på inget sätt en spegling av hur naturen ser ut.
#16 - 16 september 2008 10:05
heeke skrev:
Utan att dra igång en "miljödiskussion" så kan jag väl säga att utan gödning med konstgödsel i ett växtkar så kommer man få väldigt svårt att lyckas.

Konstgödsel blir exakt och precist i dosering och man kan "hålla koll" på vad man pytsar i.

Jag säger inte att det är omöjligt att "få till det" på naturlig väg, men då är det nog mest en lyckträff.

Det man försöker åstakomma i utseende i ett växtkar är ju på inget sätt en spegling av hur naturen ser ut.

inte ens i det växtrikaste floderna i SA finns där speciellt mycket växter

iaf inte i relation till hur mycket man normalt petar ner i ett normalt kar

Min erfarenhet av PMDD är både och, det är klockrent om man sköter det.
Dvs jämn tilldelning hela tiden. Då växer blommorna så det knakar.
Största problemet jag hade var att man fick skoga ordentligt varje vecka.

nckdelen är om man börjar svaja på tilldelningen. alltså man hoppar över en vecka då och då, då fick algerna an bra grogrund.....

så kör på PMDD, men skött det snyggt, svaja inte fram och tillbaka.
#17 - 16 september 2008 11:05
Kensa skrev:
inte ens i det växtrikaste floderna i SA finns där speciellt mycket växter

iaf inte i relation till hur mycket man normalt petar ner i ett normalt kar

Min erfarenhet av PMDD är både och, det är klockrent om man sköter det.

Dvs jämn tilldelning hela tiden. Då växer blommorna så det knakar.

Största problemet jag hade var att man fick skoga ordentligt varje vecka.

nckdelen är om man börjar svaja på tilldelningen. alltså man hoppar över en vecka då och då, då fick algerna an bra grogrund.....

så kör på PMDD, men skött det snyggt, svaja inte fram och tillbaka.

Ok
Tackar för svaren, ska beställa och testa...
Ante
#18 - 17 september 2008 06:42
heeke skrev:

Det måste väl vara fler än jag som lyckas med fiskar o växter utan att tillföra någon annan gödning förutom maten?

Jag ser akvariet som ett naturligt kretslopp i miniatyr och anpassar mängden djur och växter, vattenbyten samt belysning och filtrering så att en biologisk balans uppstår. På något annat sätt vill jag inte driva mina akvarier.

Har man bara växter i ett kar så måste naturligtvis gödning tillföras om det saknas djur i det.
#19 - 17 september 2008 06:53
Nja, pratar inte om ett kar utan fiskar eller andra djur.
Men jag pratar inte heller om ett akvarium med fiskar och växter.
Jag pratar om ett väktakvarium med fiskar.

Tex:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007.cgi?&op=ishowcase&category=0&vol=1
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007.cgi?&op=ishowcase&category=0&vol=2
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2007.cgi?&op=ishowcase&category=0&vol=3

Anledningen att det inte fungerar utan konstgödning är att dessa kar inte på någotsätt är en kopia av naturen. Fiskarna kan inte ge dig så mycket näring som går åt helt enkelt.
#20 - 17 september 2008 07:04
Skillnaden är att ett akvarie inte får sin naturligt beskärda del av microämnen, eftersom det inte heller har en frisk flod eller ett vattendrag som kontinuerligt byter ut vattnet gör vi det istället och tar på så sätt även bort många kvävekällor, solen ersätter vi tex med akvariebelysning, varför då inte också gödning..

Ska man dra det här till sin spets så representerar väl naturen ungefär en handfull tetror i ett 3000 liters akvarium..
#21 - 17 september 2008 07:12
Jag är emot konstgödsel bl a av miljöskäl, för klimatets skull. Jag är emot att tillsätta gödning överhuvudtaget för jag vill minska utsläppen av gödning bl a eftersom det ökar övergödningen. Orkar inte dra alla skäl jag har. Även för fiskarnas hälsa avstår jag från att tillföra gödning.

Micronäring tillförs via maten.

Det är min metod och den funkar bra för mig.

Annons