Antar att järnet fälls ut som mycket små järn II och III oxid partiklar i vattnet där det svävar länge.
Nej, järn är ett av de mest reaktiva ämnena som du kan hitta i ett akvarium. Det kommer försöka binda med vartenda litet ämne det stöter på. Störst sannolikhet är att det blir järnfosfat (som växter inte kan ta upp och som sedimenterar snabbt till bottnen).
När jag körde lite högre pH så att kelaten inte funkade så fastnade allt järn i filtret (det mörkröda i bakgrunden är alltså Ehfisubstrat som ska vara vitt):
http://www.defblog.se/picture/1648.html
I den oranga hinken ligger några keramikkorn i citronsyravatten där järnet har lösts upp. Lösningen gav skyhögt utslag på järntest, men inget annat test jag hade (nitrat, fosfat, koppar).
Samtidigt stod alla växterna stilla i akvariet och hade bleka nya skott, vilket är ett typiskt järnbristtecken.
Skall jag stänga av UV?
Om du är rädd om din kelaterade gödning bör du inte ha den på dygnet runt. Behöver du köra väldigt hårt med UV:t så kör det under natten när ljuset är släckt och ge den dagsdos mikro direkt på morgonen när det är avstängt. Då har växterna hela dagen på sig att ta in mikro.
Stabilitet? nej akvariet är nästan omstartat men att det skulle explodera i burken var jag inte med på men eventuellt har det lugnat ner sig lite de sista dagarna.
Extrem instabilitet som t ex omstarter är det som oftast det som triggar mycket stora algodlingar. Kvävecykeln är inte på plats och ammoniumspikar och syredippar härjar fritt vilket algsporer tar som att det inte finns någon konkurrens och att det är läge att börja blomma.
Ju längre tiden går och du får mer och mer stabilitet kommer sporerna inte väckas till liv och de alger som finns sakta men säkert dö ut. Vill man skynda på den processen får man skrubba.