Hej,
Jag har ett 240 liters kar med både Malawis och Tanganyikas i. Det är Likomapärlor och Princessor. Jag försökte köpte så att jag skulle få 2+4 av varje sort, för drygt en vecka sedan. Tyvärr (får jag väl säga) är Princessorna bara hälften så stora, på längden, mot Pärlorna. Princessorna håller till lite högre upp i akvariets lungnvatten, medans Pärlorna far som skottspolar längre ner. Alla fiskarna verkar vuxit något (inbillning?) men Pärlorna mer, i så fall... Jag har en hanne som vid inköpet var något större än de övriga, men han har redan växt ifrån dem ännu mera nu. Han är som en torped vid utfodringen och de övriga ser knappast ut att hinna med att få någon mat alls. Full av den nya energin, jagar han som en tokig efter de andra Pärlorna. Jag vågar inte försöka mata de övriga mer efteråt, för vid alla försöken är det bara "Gluffsgluffs" som stormar fram och sätter i sig. Han ser ut som en ballong tillslut och det kan väl inte vara nyttigt för honom.
Princessorna får oftast vara ifred, om de inte råkar hamna i hetluften under en duell...:p Då kan det hända att de får sig en tryckare de också.
En av Princessorna (den minsta, på ca 3cm) var lite tilltuffsad en dag och höll sig sedan för sig själv. Den var tyvärr borta när jag kom hem idag och jag misstänkte att det var Pärlorna som givit sig på den. Jag har efter lite efterforskning på forumet förstått att det inte alls behöver ha varit så, utan att det mycket väl kan varit en av de egna som varit framme!
-Nåja, vad jag nu undrar är hur snabbt Princessorna växer på sig? De är ca 4 cm idag. De verkar inte vara så intresserade av fodret de får, som vad Likomapärlarna är. (De får plocka smulorna som far runt i akvariet efter måltiden, om inte Storglufsen suger i sig dom också...)
Tacksam för svar!
//Matts