Är Princessor snabbväxande?

#1 - 21 januari 2007 19:05
Hej,

Jag har ett 240 liters kar med både Malawis och Tanganyikas i. Det är Likomapärlor och Princessor. Jag försökte köpte så att jag skulle få 2+4 av varje sort, för drygt en vecka sedan. Tyvärr (får jag väl säga) är Princessorna bara hälften så stora, på längden, mot Pärlorna. Princessorna håller till lite högre upp i akvariets lungnvatten, medans Pärlorna far som skottspolar längre ner. Alla fiskarna verkar vuxit något (inbillning?) men Pärlorna mer, i så fall... Jag har en hanne som vid inköpet var något större än de övriga, men han har redan växt ifrån dem ännu mera nu. Han är som en torped vid utfodringen och de övriga ser knappast ut att hinna med att få någon mat alls. Full av den nya energin, jagar han som en tokig efter de andra Pärlorna. Jag vågar inte försöka mata de övriga mer efteråt, för vid alla försöken är det bara "Gluffsgluffs" som stormar fram och sätter i sig. Han ser ut som en ballong tillslut och det kan väl inte vara nyttigt för honom.
Princessorna får oftast vara ifred, om de inte råkar hamna i hetluften under en duell...:p Då kan det hända att de får sig en tryckare de också.
En av Princessorna (den minsta, på ca 3cm) var lite tilltuffsad en dag och höll sig sedan för sig själv. Den var tyvärr borta när jag kom hem idag och jag misstänkte att det var Pärlorna som givit sig på den. Jag har efter lite efterforskning på forumet förstått att det inte alls behöver ha varit så, utan att det mycket väl kan varit en av de egna som varit framme!
-Nåja, vad jag nu undrar är hur snabbt Princessorna växer på sig? De är ca 4 cm idag. De verkar inte vara så intresserade av fodret de får, som vad Likomapärlarna är. (De får plocka smulorna som far runt i akvariet efter måltiden, om inte Storglufsen suger i sig dom också...)

Tacksam för svar!
//Matts
HazelCR
#2 - 22 januari 2007 05:12
Prinsessorna kommer att växa långsammare än likomapärlorna. Om de är 4 cm idag, så ska de klara sig iaf. Du får försöka mata, så att alla får lite mat.
#3 - 22 januari 2007 08:13
Fick yngel för ett år sedan. De är runt 4:a cm idag... Jag har inte matat mycket och inte "forcerat" dem att växa snabbt...!
#4 - 22 januari 2007 09:34
OK, då är det bara att ge sig tilltåls alltså... [:o]
Tack för svaren!
//Matts
#5 - 22 januari 2007 18:03
Nej men nu ¤#& [:(!] ... Nu har en Likomapärla fått sätta livet till också och detta tror jag INTE att Princessorna lyckats med i alla fall! Kajsa kom in i rummet och skulle visa akvariet för en nyfiken kollega och vad ser hun? Jo, en av sötvattenskrabborna har kallas! Den sitter stolt och petar i sig resterna av en av Likomapärlorna. Krabborna är också för små för att lyckas åstakomma något sådant och jag har varit mera "orolig" i andra riktningen. (Handlaren varnade mig också för att stoppa i krabborna, då han trodde att Pärlorna skulle peta av dom skalet och på så sätt skaffa sig en "bonusmåltid"). Nä, här är det allt Glufsglufs som får ta misstankarna. Vi får se hur det här slutar och jag får väl se det som ett äventyr, där naturen måste få ha sin gång... Ska bli intressant att se hur det blir då Princessorna växer på sig lite, om de fortfarande är i livet då förståss. Nåja, det kan ju lika gärna vara så att Pärla tagit Pärla och Princessa tagit Princessa... De som tjänar på detta är ju krabborna, som får stödmat varenda dag nu! [:o]
#6 - 23 januari 2007 16:49
Om du slängde i samtliga fiskar för nån vecka sen drygt kan det nog vara nitrit som ligger bakom sista dödsfallet. Fiskar + inga nyttobakterier än + extra mycket mat ("stödmat") = dödsfall.
#7 - 23 januari 2007 17:32
Kan man ha dessa Neolamprologus brichardi (prinsessor) ihop med andra fiskar??? tex. Ancistrus och svärdbärare?
#8 - 25 januari 2007 12:26
Mina prinsessor växer väldigt långsamt! Mina 5 månader gamla yngel är idag knappt 2cm och jag har verkligen försökt med alla möjliga foder men de vill bara inte växa snabbare.

Måste dock tillägga att jag är lite emot det där med att blanda biotoper!
#9 - 25 januari 2007 15:28
långsamt

har bara hålt princessor i små tankar iofs men mina erfarenheter är att de växer mkt långsamt om man jämför med många andra ciklider.
HazelCR
#10 - 26 januari 2007 03:53
Mina prinsessor växer väldigt långsamt! Mina 5 månader gamla yngel är idag knappt 2cm och jag har verkligen försökt med alla möjliga foder men de vill bara inte växa snabbare.

Måste dock tillägga att jag är lite emot det där med att blanda biotoper!

Artemia är ett måste för att få snabbare tillväxt.
Utan Artemia går det vääääldigt långsamt.
#11 - 26 januari 2007 15:17
När jag hade prinsessor (burundi), utfodrade jag i början med levande artemia och sedan med blandat foder. Jag brukade sälja dem (tidsmässigt/åldersmässigt) något efter mina slöjstjärtar. Jag har inte sparat mina anteckningar men är säker på att det var mindre än 6 mån för att hamna på 4 cm iallafall...

Fast då hade de ju inte direkt någon konkurrens och jag storlekssorterade efter hand...

MVH

Sabina
#12 - 4 februari 2007 21:01
Min uppfattning är oxå att princessor växer hemskt långsamt, jämförelsevis...

Annons